fået mit drømmejob! + er gravid i 5.-6. uge!???!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. februar 2010

Bavianis

Jeg er enig med DK - men du kan da lige vente til du har din ansættelseskontrakt;-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar 2010

Bayze

ViolaFie skriver:

Nu hvor du har fået jobbet er jeg sikker på det er fordi de vil have DIG 

Så synes du skal spille med åbne kort og sige det som det er. Så har de mulighed for at planlægge efter, at du skal have barsel. 

Hvor er det skønt for dig, to drømme der går i opfyldelse, det hele skal nok gå.

Meget meget enig - fair og sympatisk tilgang!

Anmeld

18. februar 2010

ayus

Maja -> Det er nemlig det, jeg har også læst det samme. At man er forpligtet til at sige det senest 3 mdr. før termin. Jamen jeg havde tænkt samme tanke - starter og siger, jeg har altså lige fundet ud af det!... Så håber jeg sandelig de vil beholde mig da.

Senia -> Jeg kan nok ikke skjule det og ville heller ikke være for u-ærlig... det er sq svært. mange tak

Sujan -> Oki, jeg håber også de ville beholde mig da. Siger det også efter jeg er startet der og de har kendt mig lidt!...

Lon1976 -> Taak
Nemlig jeg tænkte det samme efter jeg læste alle jere indlæg(mange tak)... Jeg håber virkelig også, at jeg får lov til at blive der.

Anmeld

18. februar 2010

DK

Hvis du ikke får lov "at blive der" så ringer du fluks til din fagforening, og så har du ret til en erstatning.

Som et eksempel på hvor gode kort en gravid har vil jeg fortælle om en dom der hedder tdc-dommen:

Det handler om en kvinde A der blev ansat i et barselsvikariat hos TDC. Hun havde aldrig været TDC ansat før, men skulle være i barselsvikariatet et lille år. Da hun har hendes første uge på jobbet overstået siger hun at hun er gravid med termin om 3 mdr. Hun bliver straks fyret, da hun skal starte ud med et 3 mdr.s undervisningsforløb, hvor hun lærer alt det hun skal udføre i jobbet og herefter kun kan nå at lave reelt arbejde i 1 uge inden hun skal på barsel fra barselsvikariatet.

Det er FORBUDT at fyre kvinder pga. graviditet, UANSET under hvilke omstændigheder de er ansat, også selv om kvinder vidste de var gravide da de blev ansat, og uanset at de så kun kunne udføre reelt arbejde i 1 uge hvorpå de så skulle på barsel.

TDC blev forpligtet til at betale kvinden den barsel hun havde ret til (dvs. de sidste 8,5 mdr. af hendes vikariat) og de skulle deruovder give hende en erstatning på 100.000 kr og betale en "bøde" til fagforeningen.

Så når du først er blevet ansat, så kan de altså ikke vælge "om du må få lov at blive der". De kan naturligvist fyre dig, men det er altså MEGET dyrere for dem end bare at give dig barsel!!

Knus Ditte, doms-nørd! 

Anmeld

18. februar 2010

Kløver

DK skriver:

Hov... men rent bevismæssigt, så vent da med at fortælle det til du har haft din første arbejdsdag, eller skriftligt fået besked om at du er ansat!

Hvis jeg var dig ville jeg lige vente en uge eller to efter d 1/4 så de havde lært dig lidt at kende, og forhåbenligt godt kan lide dig. Det er træls at starte og de er lidt mugne på en allerede inden man har første dag!!

Er det ikke noget med man har pligt til at fortælle hvis man er gravid på ansættelses tidspunktet

Anmeld

18. februar 2010

Kløver

Maja84 skriver:

Jeg har ikke selv stået i denne situation, men ved at man ikke er forpligtet til at fortælle om en graviditet før der er 3 mdr til termin, om det er det man ønsker er jo så en anden sag, personligt ville jeg nok, lige starte og så fortælle det inden for nogle uger, så de også har en chance for at planlægge med barsel osv osv

Min kæreste som er inde i de ting, siger man har pligt til at fortælle det ved ansættelses samtale, hvis man er gravid, hvis man bliver gravid når man er i jobbet så er det man først der man skal sige det inden 3 mdr før termin, men hører så i min øresnegl at der skal man have lavet barselsplanen. men har nok husket forkert, kæresten er lidt i tvivl men snakker om det er senest 3 mdr efter man er blevet gravid og ikke før termin.

uanset hvad synes jeg ikke man skal lyve for arbejdspladsen, hvis du vælger at vente til man er på den sikre side efter de 3 måneder, ville jeg nok ikke lyve og sige ejg først lige har fundet ud af det, virker lidt utroværdigt, da de fleste kvinder jo nok opdager man pludselig springer 3 menstruationer over

Men for mig selv ville det nok også være i rspekt for arbejdspladsen og man viser at være ærlig for jo man har jo alle rettigheder på ens side, emn kunne jo være rart hvis man har et godt job og gode kolleger at vende tilbage til, en fra min tidligere arbejdsplads udnyttede i den grad hun var gravid, hun påstod hun ikke kunne arbejde grundet graviditetsgener men indrømmede hun snød, og lavede da også alt derhjemme og andre ting som tydede modsat retning, hun var næsvis overfor chefen, og sagde jamen du kan da bare fyre mig så jeg kan score en fed bonus. Hun holdte ik længe på jobbet, efter hun kom tilbage, og hvad jeg ved af er hun stadig arbejdsløs, kan ik finde job, da hun slet ikke kan få noget til at hænge sammen med den lille, men det er jo bare surt....

sikker på du nok skal få det hele til at gå godt og tillykke med graviditeten

Anmeld

18. februar 2010

Kløver

DK skriver:

Hvis du ikke får lov "at blive der" så ringer du fluks til din fagforening, og så har du ret til en erstatning.

Som et eksempel på hvor gode kort en gravid har vil jeg fortælle om en dom der hedder tdc-dommen:

Det handler om en kvinde A der blev ansat i et barselsvikariat hos TDC. Hun havde aldrig været TDC ansat før, men skulle være i barselsvikariatet et lille år. Da hun har hendes første uge på jobbet overstået siger hun at hun er gravid med termin om 3 mdr. Hun bliver straks fyret, da hun skal starte ud med et 3 mdr.s undervisningsforløb, hvor hun lærer alt det hun skal udføre i jobbet og herefter kun kan nå at lave reelt arbejde i 1 uge inden hun skal på barsel fra barselsvikariatet.

Det er FORBUDT at fyre kvinder pga. graviditet, UANSET under hvilke omstændigheder de er ansat, også selv om kvinder vidste de var gravide da de blev ansat, og uanset at de så kun kunne udføre reelt arbejde i 1 uge hvorpå de så skulle på barsel.

TDC blev forpligtet til at betale kvinden den barsel hun havde ret til (dvs. de sidste 8,5 mdr. af hendes vikariat) og de skulle deruovder give hende en erstatning på 100.000 kr og betale en "bøde" til fagforeningen.

Så når du først er blevet ansat, så kan de altså ikke vælge "om du må få lov at blive der". De kan naturligvist fyre dig, men det er altså MEGET dyrere for dem end bare at give dig barsel!!

Knus Ditte, doms-nørd! 

har de ikke pligt til at fortælle graviditet ved ansættelsessamtalen?

Uanset hvad kan jeg helt blive sur, synes sgu det er at udnytte sin graviditet, det er jo med til at ødeløgge det for os andre

Anmeld

18. februar 2010

DK

Nej.

Man har ikke pligt til at fortælle det før 3 mdr. før termin. En graviditet må ikke have indflydelse på om man bliver ansat eller ej, derfor er det også forbudt ved lov at arbejdsgiveren spørger om det, eller om man vil have flere børn osv. Det står i diskriminationslovgivningen! Det er for at vi kvinder har lige chancer med mændene for at få et job. Derfor må vores evt. graviditeter ikke have nogen former for indvirkning på om vi får et job/bliver fyret eller ej!!

Derudover, så gav TDC dommen ret kraftige bølgevirkninger ud over Danmark. Sympatien faldt ret kraftigt på TDC's side, hvilket jo også er forståeligt. Men det er nu stadig rart for os kvinder at vi er sikre når vi er gravide!!

Anmeld

18. februar 2010

Vial

DK skriver:

Uanset om du fortæller det nu eller ej, så kan de ikke fyre dig!! Det er forbudt ved lov at fyre en gravid, medmindre det er fordi at firmaet kan bevise at de ikke har andet de kan sætte dig til overhovedet - og der skal ret meget til (a la hele virksomheden lukker).

Derfor kan du ikke nu hvor de har sagt du har fået jobbet fyre dig/ikke lade dig få jobbet alligevel!!

Du er derfor "på den grønne gren" og kan roligt fortælle det så de har mulighed for at få arrangeret noget barselsvikar halløj.

Knus Ditte der har haft arbejdsret på uni

Det forhindrer ikke arbejdsgiver i at ophøre samarbejdet i prøvetiden

Anmeld

18. februar 2010

Faith

Man er ikke forpligtet til at fortælle om sin graviditet til en jobsamtale, og arbejdsgiveren må ikke spørge til det. Så du skal da bare nyde at du har fået drømmejobbet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.