Miaand skriver:
Hej igen
Vil lige kommentere igen, selvom jeg godt ved det ok er et punkt man ikke bare sådan ligebliver enige om 
Det ka godt være at det lyder "hårdt" at sige at :på fredag bruger du ikke ble mere.. Men der er jo KÆMPE forskel på vores børn, og vi må jo holde fast i, at vi hver især, som MOR til netop vores barn, ved hvad der virker bedst.
Grunden til mit svar er, at jegved at Lone som jeg, har to børn med meget lille aldersforskel, og jeg har oplevet en STOR forskel på min datter og andres piger på samme alder. Min Naja har aldrig ytret ønske om at ville være den store pige, hun har været "tvunget" til at være den store tidligt, da hun tidlit blev storesøster. Jeg har aldrig kunnet lokke hende med forskellige ting, hvorimod naboens datter smed bleen samme da vi fortalte at Naja var stoppet, for hun skulle bestemt være lige så stor og dygtig som Naja.
Den form for pædagogik/psykologi har aldrig virket på Naja, hun har aldrig ytret ønske om at ville det samme som de andre, hun har sin egen mening om tingene, hurra for det 
Nå, det blev en længere kommentar 
Knus Mia, med Naja som idaglig tale i børnehaven kaldes VILJES-barnet, så det er ikke for sjov når jeg siger hun har sin egen mening 
Hej Mia!
Tak for dit indlæg .)
Jeg kan nikke genkendende til alt du skriver.....ja, der er forskel på børn, og Stefanie er nøjagtig på samme måde - hun er så frygtelig stædig, hvilket kan skabe lidt problemer her i barndommen, men senere i livet er denne egenskab jo en kæmpe gave 
Hvis hun beslutter sig for noget hun ikke vil, så er hun komplet ligeglad med hvad de andre børn siger - i tirsdags var der fastelavnsfest i børnehaven, men hun ville under ingen omstændigheder klædes ud, ej heller ikke slå på tønden. Men hun ville gerne med og hyggede sig gevaldigt, men hun gad bare ikke det der udklædningsfis. Jeg var bange for hun skulle føle sig udenfor, men det havde hun på ingen måde gjort. Og de andre børn havde accepteret, da hun sagde: at dét gad hun altså ikke
. - Sjov nok var der så osse et par andre der heller ikke ville, så Stefanie's stædighed havde smittet af på et par af de andre....
Men skægt hun er sådan, for hun er egentlig en meget genert pige, men trods dette løber hun ikke bare med på de ting, som hun ikke har lyst til. Dét er sgu da en kæmpe gave 
Men, mht bleen....ja, så er hun desværre lige så stædig dér...
.
Lone