Åh, altså Zafir.. Det er på tide du siger fra og jeg er stolt over at du nu har gjort det.
Jeg har fulgt dig i mange år og har også set hvor ked og frustreret du har været rigtig mange gange.
Desværre er det tit og ofte sådan at man desværre ikke kan ændre på folk, der har det på den måde, som din mor har det. Uanset hvor meget man higer efter at de skal forstå og prøve at ændre sig..
Nogle gange er det desværre den tunge vej man skal gå... At udelukke nogen, som man elsker meget højt, fra sit liv fordi man ikke kan rumme deres problemer og man ikke kan rumme at se dem ødelægge alt for sig selv. Du HAR gjort alt hvad du kan for hende.. Det er der ingen tvivl om. Og jeg ved det er svært at acceptere at det nok er den sidste, men eneste reelle løsning på jeres problemer.. nemlig at skrive som du har skrevet.
Det er helt sikkert at du kan slappe mere af indvendig og glæde dig mere til den lille ny, når du ikke skal være mor overfor din mor og bekymre dig om hende. Du får mere overskud til din familie og det er jo der dine kræfter skal bruges og ikke hos på mor... Hun burde jo være der for dig og ikke omvendt.
Jeg valgte jo selv den far fra, som jeg elskede højest på jorden. Det var hårdt, men dengang var det det eneste rigtige valg.
Jeg skulle jo være den voksne.. Og det kan man bare ikke rumme i længden.
Det eneste jeg fortryder idag er, at jeg ikke bare lukkede ham en lille smule ind i mit liv. Jeg ignorerede helt bevidst han nødråb om at få lov til bare at være en lille del af mit liv.. Han boede inde i kbh og jeg havde det fint med at vide at han var i live. Jeg følte det super egoistisk på trods af at jeg viste at det var det eneste rigtige for at bevare min egen integritet.
Jeg nåede ikke at sige farvel til ham inden han døde i februar sidste år. Og jeg tuder over min egoisme hver gang jeg forlader kirkegården. Jeg savner ham inderligt og mindes alle vores gode stunder sammen (der var rigtig mange).. Jeg tror at Christina Aguilera´s sang "Hurt" siger alt hvad jeg føler omkring min far her efter at han er død.
Jeg er sikker på at du træffer det rigtige valg, ved at skrive som du har gjort til din mor. Jeg tror ikke at det nytter at få "parterapi" med din mor.. Desværre! Tror det bliver endnu et håbløst forsøg på at redde noget som ikke kan reddes. Og jeg tror det er på tide at du finder ro i dig selv mht. din mor og for at du kan koncentrere dig om din graviditet, ombygning af hus, Tom og Idun 110%.
Du får lige et kæmpe knus herfra. 
Rikke