Heidi. skriver:
I går var jeg til skolesundhedsplejeske for 1. gang med Frederikke på 6½ år.
Alt så rigtig fint ud, men med hensyn til hendes højde, så lå hun 2 kurver over hvad hun burde. Sundhedsplejesken siger så at hvis det fortsætter vil hun komme meget tidlig i puperteten. Og det er ikke godt for piger, så det burde vi stoppe. Stoppe?? Sprøger jeg.. Ja med piller, som stopper hormonudviklingen.
Jeg fortæller hende at jeg fik bryster og hår div steder som 10 årig, og mens som 13 årig. Det mener hun er meget tidligt.
Men jeg kunne altså ikke drømme om at give Frederikke piller som stopper hendes udvikling. Det må jeg helt ærligt indrømme.
Hvad ville i gøre, og er der måske nogle som har prøvet noget lign?
Kh Heidi
Hej Heidi.
Som jeg forstår dit indlæg, er det ikke pigens højde og vægt, sundhedsplejersken vil stoppe, men pigens udvikling i form af hormoner, mens, bryster osv, der ville kunne blive et "problem".
Mange skriver at de fik mens i den og den alder osv. Men jeg er ret sikker på, at den videnskabelig udvikling har fundet ud af, at det er "dårligt" for pige BØRN at udvikle sig for hurtigt. Hvorfor ved jeg ikke, men det kan der sikkert læses om på fx www.netdoktor.dk
Da jeg var i min 3. praktik var jeg på studiebesøg på et lægehus. Der kom der en lille pige på ca 6-7 år. Sygepl. fortalte mig, at hun kom hver dag (ell en gang om ugen - kan ikke lige huske det) for at få en injektion for at stoppe for tidligt udvikling af det hormonelle.
Jeg er overbevist om, at det er det, sundhedsplejersken mener og altså ikke noget med højde og vægt.
Også kan man ikke lige sammenligne drenge og piger i dette her