Santioner/konsekvenser

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

641 visninger
12 svar
0 synes godt om
14. januar 2010

Helle30

Der er optræk til trodsige 3 (år) tror jeg. Ihvertfald oplever jeg oftre og oftere, at Sofie gør noget andet, end hun er blevet anvist.

Forleden smed hun jo ca. 150 bolde (fra Louises boldbad) ud over hele stuen, selvom jeg 3 gange havde sagt nej og stop.

Jeg tror nu aldrig, hun gør det igen, for jeg lod hende samle hver eneste op og putte tilbage. Det tog noget tid, og der var megen gråd og tænders gnidsel, men op kom de.

Nu er vi så lige kommet hjem, og jeg har pakket varer ud. Mens jeg var i spisekammeret fiskede Sofie 4 stykker rugbrød ud af en ny pakke og sagde Sofie spiser rugbrød. Nej sagde jeg, du kan få en gulerod. Naaaaj ik gulerod nu, siger hun og gaber over de 4 stykker mens hun griner frækt. Jeg nåede at sige nej én gang mere, og så bed hun.

Ja, nu kommer hun sgu til at æde det rugbrød - alle 4 stykker, og så er det sur røv hvis hun ikke er færdig til aftensmad. Vi skal have pølsehorn - friskbagte.

Er jeg for streng? Hvad gør I. Ved godt vi har haft den oppe flere gange på det seneste, men tænker også, det ikke bliver sidstre gang.

- Helle med en datter, der har fattet, hvorfor hun skal spise det hele,  men som allerede ser meget mæt ud.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2010

Grynt

Tak for et godt smil Helle  

Jeg syntes du gør det pisse godt  Kan faktisk rigtigt godt lide at der er konsekvens bag handlingerne...for sådan er livet  Syntes det er super godt at en forældre tør at sige nej og rent faktisk mene det og ikke ændre et nej til et ja...ja for hvor er læringen i det?

Så Helle

Tina, som også har en datter i SELVSTÆNDIGHEDS alderen

Anmeld

14. januar 2010

Susan1978

Emil er dælme også provokerende i øjeblikket - og han finder også på en masse lumske ting.

i morges sad jeg og spiste en clemmentin til min morgenmad også sagde han at han også ville have. Jeg gav ham et stykke.

2 sek efter kastede han det stykke efter mig..  jeg lod så  bare som igenting.. for det var helt sikkert en reaktion han ville have.

og sådan prøver han hele tiden grænser af.. 

Han kan også være helt umulig hvis han fx skal have tøj på..  men hvis vi så bare går fra ham, så kommer han selv og siger tøj på.

Så der skal prøves grænser af i øjeblikket.

Anmeld

14. januar 2010

birgittemarie

Uuuuha, sådan én har vi også! Og det er temmeligt besværligt, når man dagen lang er alene med den og et ammebarn, der forhindrer én i at gøre ordentlige konsekvenser af uartighederne.

I går aftes skete følgende:

Vi plejer at dele en ½ l. dansk vand, mens jeg læser godnathistorie og ammer lillebror. I går ville hun så ikke give mig den tilbage og jeg sad og spekulerede over mulige konsekvenser af udåden, mens ormen lo sin skoggerlatter og drak og satte flasken på natbordet, som jeg ikke kunne nå, så længe Albert indtog sin natmad.

Skæbnen ville jo så i sagens natur at hun endte med at hælde resten af indholdet i sin seng og nedad sig. Jeg rådede så i den anledning ud i disputs med husbond, der mente, at konsekvensen deraf måtte være, at hun skulle sove i det våde, mens jeg var tilbøjelig til at mene, at konsekvenspolitikken kun burde gå dertil, hvor barnet stadig kunne opretholde rimelig helse under eksekvering deraf.

Og hermed min pointe: Det er altså svært at finde ud af, hvad man stiller op med sådan en egensindig frækkert! I dag havde jeg skrællet og skåret gulerødder til os begge og da jeg igen havde sat mig for at amme mindsten fes ormen af med hele skålen med alle gulerødderne og nægtede drillende at komme tilbage med dem. Så sidder man der og taler alvor, velvidende og velvidende, at hun er velvidende om, at jeg er ude af stand til at røre mig.

Det er altså irriterende, selvom det i bakspejlet også er meget underholdende. For hvad stiller man op? Hun muntrer sig virkelig med, at jeg ikke sådan lige kommer fisende efter hende. Hvilket forøvrigt også resulterede i flødeboller og vekao-elge fra julen til morgenmad i morges. Så kunne jeg sidde der med hendes havregrød og Artige Albert på skødet. Slemme, slemme orm.

I morgen skal jeg overraske hende med at trodse god blufærdighedsskik og komme spænende efter hende med baby og blottet pivtøj, så snart jeg hører køkkenstolen blive trukket hen over gulvet.

Anmeld

14. januar 2010

Anja

Synes godt nok I er lidt stride ved de kære små, men jeg er nok bare en hønemor ....

Her i huset er der konsekvens, synes vi selv, men da ikke i den stil I fortæller om

Anmeld

14. januar 2010

Siber

Vi gør helt det samme her hjemme, for hvis vi ikke gør, så bliver hun bare et monster!

I går fik vi kage (fars hjemmebag) til dessert, pigebarnet kunne ikke sidde stille, hun ville alt muligt. Jeg sagde hvis du rejser dig fra stolen så er der ikke mere kage. Hvad gør pige barnet (efter flere "trusler") hun rejser sig og går ind i stuen, og jeg sagde ok, så er der ikke mere kage. Hun kommer tilbage, og vupti kagen var væk. Hun blev stik åndsvag og rigtig ked af det, og jeg måtte jo forklare at jeg havde sagt og nu var kagen væk! En meget sur Johanna der kom i seng. Men det gode var at hun forklarede alt til sin far da han kom hjem!

Men her er der også konsekvenser! Det var/er der også med den store, og det ved hun!

Vi er hårde men retfærdige (hvis man kan sige det) og vi taler om tingene og kan du huske den gang.............

Knus Siber

Anmeld

14. januar 2010

..

Hvor er det fedt at læse at der er andre end os der rent faktisk får realiseret en konsekvens man "truer" dem med.. Stort set alle vi kender med børn i Smillas alder truer og truer men der sker ikke en meter og ungerne er totalt umulige..

Vi praksiserer også det med at det bliver som vi har sagt, ellers er det jo fuldstændigt ligegyldigt at sige noget. Smilla har altid været sød og nem men nu er hun også ved at udvikle sig til lidt af et krapyl.

Kan SÅ godt genkende den med at være helt vildt bevidst om at man ikke kan gøre så meget når man ammer. Næsten hver morgen står hun provokerende og kigger på mig og gider ikke tage flyverdragten på selv om den er lagt klar til at hoppe i og støvlerne også står klar.

Aftensmaden er især et sted vi bøvler.. Får vi ris eller pasta med en form for sovs så skovler hun ind men er det alt andet så sidder hun bare og stikker i det. Så snart vi er færdige vil hun gerne have noget andet mad men sådan fungerer det ikke. Vi fortæller hende at det er det eneste hun får indtil morgenmaden næste morgen og sådan bliver det!

Anmeld

14. januar 2010

BK

Her i huset har vi også en særdeles provokerende datter, men det er mere i stil med at hvis vi efter at har sagt nej tre gange hæver stemmen (uden at råbe), siger at nu er det nok, og at hun skal høre efter ja så smidder hun sig ned og skriger...

Har prøvet engang prøvet (henne hos dp) at pigen nægtede at komme da jeg kaldte at vi skulle hjem... På trods af at jeg sagde at så ville jeg bare gå uden hende også videre, det var pigen fløjtende ligeglad med... Måtte pænt da jeg var nået ud til bilen vende om og gå ind og hente hende, der lå hun stadig på samme plet og skreg...

Anmeld

14. januar 2010

Loggidut

guuud....kender du Tiffanie?

Du kunne lige så godt beskrive hende på en dum dag herhjemme, som det kunne handle om netop Sofie.

Jeg fatter ikke hvad der går i de stædige unger for tiden..det er jo en magtkamp, man nærmest er dømt til at tabe inden man faktisk går i gang!

Og nej du er ikke for streng, ikke efter mit univers, men jeg er jo nok også lidt fanden i voldsk når det kommer til skabagtige unger. (for sådan en har jeg) total overdreven hysteri, og "det-du lige-sagde-til-mig-der-hørte-jeg-i-hvert-fald-ikke-en-bjælde-af"attitude!

Anmeld

14. januar 2010

Helle30

Det blev lidt hårdt. Sofie forsøgte at tørre ca. 1,5 stk. af på hunden ved at smuldre brødet ned i hans madskål. Men han var ude og jeg var standhaftig, så jeg hældte madskålens indhold op på hendes tallerken, da jeg selv gik i gang med de varme pølsehorn. Jeg tilbød hende lidt ketchup at dyppe i, og det hældte hun også selv op, men hun kunne absolut ikke spise mere, og hun gad end ikke kigge på pølsehornene (som hun ellers eeeelsker).

Hun var stille i lang tid efter maden, men da jeg puttede hende kom konklusionen (også på et par konflikter, vi har haft i ugens løb): Ska' ik' ha' juice hos købmanden lukket om aften og vil gerne ha' gulerødder i morgen ikke rugbrød og må ikke slå mor og Samson. - Mor sove med Sofie? Peter edderkop og hygge?

Og så var jeg jo lige ved at tude, for hun havde tænkt over, at der er ting, man ikke må - og nu ville hun gerne forsones. Arrrrgh.. men lige når konflikten opstår, så mener jeg stadig, der må trækkes en grænse. Balancen lige nu er så, at trække den, så hun kan forstå, hvad det er, der ikke er i orden..

- Helle - plaprer, men har også været tiiiidligt oppe og har ræset med køvenhavnere..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.