Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Vi fik en gåstol af nogle bekendte (brugt), og har været meget i tvivl om den skulle i brug. Min datter er temmelig hurtig til det motoriske. Vi har valgt at tage den i brug og hun elsker den. Hun er 9 mdr. og har brugt den i ca. 3 mdr. og kravler, rejser sig op ad ting og går rundt om dem, og er nu lige begyndt at forsøge og gå selv - altså slippe tingene og prøve om benene holder. Hun er oppe på 3 skridt - og går ikke på tæer. Så stolen har ikke standset hende - og hun har da været i den flere gange dagligt, når hun bare ikke gad at ligge på gulvet, og der skulle laves mad fx. Naboens datter var meget i den, og gik helt normalt som 10-mdr, og min venindes datter bruger den også meget, og er også helt normalt udviklet motorisk. Om det er meget lidt udforskende for børn, kommer vel an på hvordan man ser det - min datter har brugt stolen til at udforske vores hjem på en helt anden måde end hun før har kunnet, så hun har da fået brugt sine sanser en hel del i den.
Jeg vil dog sige, at havde vi set det mindste tegn på, at hendes balance eller anden motorik var påvirket af stolen, så havde vi taget den væk på stedet. Det har ikke været tilfældet med hende her, men vil også være meget opmærksom på den næste og ikke bare bruge den ukritisk.
Vi har også en boldpool, og den var bare ikke særlig smart, da hun begyndte at rejse sig op i den, så den tiltede og samtlige 300 bolde lå udover det hele - og hun slog sig en del. Desuden fandt hun den ikke særlig interessant da hun var over 5 mdr, såååå den kunne altså ikke bruges herhjemme til stimulation (godt vi havde gået til babystimulastik og fik en masse andre gode ideer:)).
Jeg er enig i, at den stol ikke er absolut nødvendig, men det synes jeg nu, at der er meget i dag, der ikke er. Jeg synes det er mere relevant, at de måske kan gøre skade på barnets fysik, og netop her, har vi virkelig været opmærksomme. Var der det mindste tegn, havde vi fjernet den igen. Så er ikke 100 % fan af den - men nogen kan altså have glæde af den, få helt normalt udviklede (måske endda lidt hurtigt-udviklede) ikke-skadede børn og endda også give dem en masse sanseoplevelser ud af det. Så længe man er opmærksom på at barnets fysik ikke tager skade og man ikke bruger den som et opbevaringssted - med mindre det er strengt nødvendigt - synes jeg det kan være et ok alternativ til mange andre ting.
Mvh.
Pernille
Forresten: i følge min babystimulastik-pædagog, er det der er mest skadende for baby i gåstol, de ryk/bump det kan give i ryggen, hvis de begynder at hoppe i den. Der er ikke nogen affjedring i sådan en stol, og derfor får ryggen nogle hårde bump, som kan ødelægge den på sigt. Selvom hoppegynger har affejdring er det faktisk også dette, som kan gøre skade ved brug af sådan en (vi har ikke haft hoppegynge) - det er meget bedre at lade dem hoppe på skødet, til ens arme falder af;) (læs: til baby ikke gider mere). Så hvis den lille begynder at hoppe i stolen, ville jeg stoppe med at bruge den på stedet - det har min datter pudsigt nok aldrig gjort, selvom hun stadig elsker at hoppe løs på min mave(?)
Stopper min ordstrøm her. Der er både for og imod, og jeg kan se pointerne ved begge holdninger.
Anmeld