Gåstole og lign.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. maj 2008

Minedrenge

ih får det helt dårligt nu ..

Men det er vel det samme som at give babyer grød som 3 måneder, hvor deres kroppe ikke er klar til det :P -bare som en sammenligning ? hehe.

Men kan han virkelig tage skade hvis han kommer i stolen ALLER højest 10 minutter ca hver dag ? Altså det behøver jo ikke at være hver dag.. bare for at få en forandring og lidt andet sjovt at kigge, røre ved osv ..

-Kan jo SAGTENS forstå det hvis de sidder der i ooofte og meget længe ad gangen. Men SÅ lidt, kan det virkelig skade ??
(hvis det er det vi holder os til lige nu )

-Kender også flere hvor deres børn har gået som endda 9 måneder, hvor de har brugt gåstole. Dem kan spørger, som har brug sådan en stol, de har aldrig noget negativt at sige omkring det.

Hvis Malthe sidder i den uden at køre rundt jo (det kan han så heller ikke endnu) er det så så dårligt ?

Nu skal vi ikke lige generalisere, men gå ud fra mit tilfælde.. hjææælp mig !

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. maj 2008

Honningblomst

Næ, men det stimulerer ham på ingen måde optimalt...hverken motorisk eller sansemæssigt og så koster den jo en halv bondegård...synes det er spild af penge hvis du spørger mig. Og så er det jo svært at sige HVOR skadeligt det er...men når ikke han kan sidde, så er det ikke sundt at tvinge kroppen op i en placering som ikke den naturligt magter.
Så igen, byt skidtet og giv ham feks en sansegynge, hvor legen udvikles med barnet- bare min mening..
Knus..

Anmeld

2. maj 2008

lonemus

[citat][f][småt]Sandie&Malthe skriver:[/småt][/f] ih får det helt dårligt nu .. Men det er vel det samme som at give babyer grød som 3 måneder, hvor deres kroppe ikke er klar til det :P -bare som en sammenligning ? hehe. Men kan han virkelig tage skade hvis han kommer i stolen ALLER højest 10 minutter ca hver dag ? Altså det behøver jo ikke at være hver dag.. bare for at få en forandring og lidt andet sjovt at kigge, røre ved osv .. -Kan jo SAGTENS forstå det hvis de sidder der i ooofte og meget længe ad gangen. Men SÅ lidt, kan det virkelig skade ?? (hvis det er det vi holder os til lige nu ) -Kender også flere hvor deres børn har gået som endda 9 måneder, hvor de har brugt gåstole. Dem kan spørger, som har brug sådan en stol, de har aldrig noget negativt at sige omkring det. Hvis Malthe sidder i den uden at køre rundt jo (det kan han så heller ikke endnu) er det så så dårligt ? Nu skal vi ikke lige generalisere, men gå ud fra mit tilfælde.. hjææælp mig ![/citat] Hvor gammel er din søn?? Jeg tror nu altså ikke han vil tage skade af at kun sidde der i 10 minutter....men så er spørgsmålet så, om han så overhovedet behøver den?? :P Du kunne i stedet bruge de 10 minutter på at selv holde ham oprejst ved at bord, hvis det er for han skal lære at stå lidt op!! :) Mht grød til børn på 3 måneder er jeg meget uenig med dig :P Jeg mener det er meget individuelt hvornår et barn er klar til grød - om det er 3, 4 eller 6 mdr. Min søn vejede 4350 ved fødslen og tog godt for sig af retterne, jeg havde ingen mælk til ham, så han fik mme. Dog skulle han have den fede - gul allomin - allerede fra 2-mdr's alderen, for at kunne blive rigtig mæt, ellers skreg han hele tiden. Men, men, men, han tog jo så også meget hurtigt på, så i samarbejde med læge og sundhedsplejerske blev jeg rådet til at starte med grød fra 3 mdr, da han skulle væk fra den gule allomin, han tog simpelthen for meget på. Da han var 3 mdr kunne han holde hovedet selv, samt sidde med støtte i en højstol, så han var altså tidligt klar. Han har været en glad dreng lige siden og han har aldrig haft problemer med maven eller lign. Så jeg vil sige det er meget op til hver enkelt barn, hvornår de er klar :P

Anmeld

2. maj 2008

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Vi fik en gåstol af nogle bekendte (brugt), og har været meget i tvivl om den skulle i brug. Min datter er temmelig hurtig til det motoriske. Vi har valgt at tage den i brug og hun elsker den. Hun er 9 mdr. og har brugt den i ca. 3 mdr. og kravler, rejser sig op ad ting og går rundt om dem, og er nu lige begyndt at forsøge og gå selv - altså slippe tingene og prøve om benene holder. Hun er oppe på 3 skridt - og går ikke på tæer. Så stolen har ikke standset hende - og hun har da været i den flere gange dagligt, når hun bare ikke gad at ligge på gulvet, og der skulle laves mad fx. Naboens datter var meget i den, og gik helt normalt som 10-mdr, og min venindes datter bruger den også meget, og er også helt normalt udviklet motorisk. Om det er meget lidt udforskende for børn, kommer vel an på hvordan man ser det - min datter har brugt stolen til at udforske vores hjem på en helt anden måde end hun før har kunnet, så hun har da fået brugt sine sanser en hel del i den.

Jeg vil dog sige, at havde vi set det mindste tegn på, at hendes balance eller anden motorik var påvirket af stolen, så havde vi taget den væk på stedet. Det har ikke været tilfældet med hende her, men vil også være meget opmærksom på den næste og ikke bare bruge den ukritisk.

Vi har også en boldpool, og den var bare ikke særlig smart, da hun begyndte at rejse sig op i den, så den tiltede og samtlige 300 bolde lå udover det hele - og hun slog sig en del. Desuden fandt hun den ikke særlig interessant da hun var over 5 mdr, såååå den kunne altså ikke bruges herhjemme til stimulation (godt vi havde gået til babystimulastik og fik en masse andre gode ideer:)).

Jeg er enig i, at den stol ikke er absolut nødvendig, men det synes jeg nu, at der er meget i dag, der ikke er. Jeg synes det er mere relevant, at de måske kan gøre skade på barnets fysik, og netop her, har vi virkelig været opmærksomme. Var der det mindste tegn, havde vi fjernet den igen. Så er ikke 100 % fan af den - men nogen kan altså have glæde af den, få helt normalt udviklede (måske endda lidt hurtigt-udviklede) ikke-skadede børn og endda også give dem en masse sanseoplevelser ud af det. Så længe man er opmærksom på at barnets fysik ikke tager skade og man ikke bruger den som et opbevaringssted - med mindre det er strengt nødvendigt - synes jeg det kan være et ok alternativ til mange andre ting.

Mvh.
Pernille

Forresten: i følge min babystimulastik-pædagog, er det der er mest skadende for baby i gåstol, de ryk/bump det kan give i ryggen, hvis de begynder at hoppe i den. Der er ikke nogen affjedring i sådan en stol, og derfor får ryggen nogle hårde bump, som kan ødelægge den på sigt. Selvom hoppegynger har affejdring er det faktisk også dette, som kan gøre skade ved brug af sådan en (vi har ikke haft hoppegynge) - det er meget bedre at lade dem hoppe på skødet, til ens arme falder af;) (læs: til baby ikke gider mere). Så hvis den lille begynder at hoppe i stolen, ville jeg stoppe med at bruge den på stedet - det har min datter pudsigt nok aldrig gjort, selvom hun stadig elsker at hoppe løs på min mave(?)

Stopper min ordstrøm her. Der er både for og imod, og jeg kan se pointerne ved begge holdninger.

Anmeld

3. maj 2008

Christinahr

Ja jeg er en både gåvogn og sådan en stol, kan ikke lige huske hvad den hedder og har været vældig glad for begge dele.

Men giver jer ret i det er forskelligt fra familie til familie om det er unødvendigt.

Vi købte vores fordi vores pige er en der absolute ikke skal gå glip af noget, hvilket selvfølelig er possitivt, men det er sgu svært at lave mad med en 8 mdr´s baby på armen, så vi brugte den sådan når man lige skulle have armene fri. Derudover eeelskede hun bare sin gåvogn.

Anmeld

3. maj 2008

Christinahr

Og vores datter gik da hun var 11-12 mdr, så vil ikke mene hun er blevet bagud af det :-)

Anmeld

3. maj 2008

Piaa

8D jeg synes det værste er prisen, at give så meget for en ting som kun skal bruges 10 min om dagen.

Anmeld

3. maj 2008

Kristina V

Ja jeg sys os det er noget hø! Vi havde snakket om det her, men os til forandring, men vi valgt en gynge istedet for.. Den EEELSKER hun.... Vi har heller aldrig sat hende ned på røven, hun har selv klaret det hele.. Når hun var klar kom tingene, og hun kravlede kort før hun var 7 mdr, og rejser sig op af alting nu.. Tror ikk man ska presse dem til sådanne ting, for deres krop gør tingene af sig selv, når de er klar til det.. Den opfattelse er vi ivhert fald til.. Men sys måske det er hva man selv er til.. jeg er bare glad for vi ikk har gjord det.. Her står den mest på træ legetøj, nogle musik ting, bolde osv...

Anmeld

15. maj 2008

Mor2008

Sandie&Malthe skriver:

ih får det helt dårligt nu ..

Men det er vel det samme som at give babyer grød som 3 måneder, hvor deres kroppe ikke er klar til det :P -bare som en sammenligning ? hehe.

Men kan han virkelig tage skade hvis han kommer i stolen ALLER højest 10 minutter ca hver dag ? Altså det behøver jo ikke at være hver dag.. bare for at få en forandring og lidt andet sjovt at kigge, røre ved osv ..

-Kan jo SAGTENS forstå det hvis de sidder der i ooofte og meget længe ad gangen. Men SÅ lidt, kan det virkelig skade ??
(hvis det er det vi holder os til lige nu )

-Kender også flere hvor deres børn har gået som endda 9 måneder, hvor de har brugt gåstole. Dem kan spørger, som har brug sådan en stol, de har aldrig noget negativt at sige omkring det.

Hvis Malthe sidder i den uden at køre rundt jo (det kan han så heller ikke endnu) er det så så dårligt ?

Nu skal vi ikke lige generalisere, men gå ud fra mit tilfælde.. hjææælp mig !

Tror bestemt ikke så lidt kan skade. Her bruger jeg f.eks. en skråstol - det er jo også meget fy-fy, men det er bare rart lige at kunne få hænderne fri til lige at smørre storebror en mad, eller bare tisse for den sags skyld.

Jeg lavede ikke andet end at drøne rundt i sådan en gåstol som lille, men gik rigtigt da jeg var 10 mdr. så hos mig har det da ikke skadet :P

Kh Louise

Anmeld

14. juni 2008

Rahmberg.dk

Sikke da en smart stol/ aktivitet.
Den tror jeg helt sikkert din søn får stor glæde af.
Og ved fornuftigt brug er der absolut ikke noget i vejen for at benytte den.
Vi har selv brugt en gåstol til vores den lille, den motiverede hende meget til selv at gå, og hun prøvede også en hos en veninde, hvor vi var nødt til selv at skaffe en, og et par uger senere gik damen, der ellers ikek havde gjort tegn til hverken at gå eller kravle, en hun fandt pludselig ud af det var sjovt at kunne selv, og hun sad også bare lige i det 10 min i ny og næ.

Man skal ikke tro på alt hvad man hører eller læser,
hvis man gør det bliver det hårdt at være til for selv luften vi indånder er fyldt med giftige partikler.

I Danmark har vi så velfungerende et forbrugerråd, så hvis det var 100 % bevist at en gåstol er direkte skadelig var det ikke muligt at købe den.
Der vil altid være fortalere for både det ene og det andet og det er akurat som med politik, totalt umuligt at finde ud af hvad der er rigtigt og forkert.

Brug din sunde fornuft, og se på dit barn.
Så kan det ikke gå helt galt .
Så god fornøjelse med jeres nyanskaffelse. :)

Hilsen Berit, Aalborg

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.