Tanker om fødsel...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. december 2009

Dictes mor

TbCp skriver:

Det eneste jeg havde bestemt mig for var at jeg absolut IKKE skulle have epidural!
Det holdt jeg dog ikke Da de spurgte 1. gang sagde jeg nej, men efter flere timer med veer takkede jeg ja, de sagde forøvrigt at det var godt da jeg havde fået feber.

Derudover havde jeg ikke nået at tænke over mere omkring fødslen. Havde jo ingen ide om hvad jeg skulle igennem.

Jeg pakkede allerede taske omkring uge 28-29 da jeg var indlagt med risiko for for tidlig fødsel. Så da jeg kom hjem pakkede jeg straks taske.
Det var med lidt tøj til den lille, lidt løst tøj til mig, ammeindlæg (vigtigt!) tandbørste og tandpasta, kamera og oplader + telefon og oplader.

Jeg fik dog brug for meget mere da jeg var indlagt 2 uger. Bind havde de heldigvis på sygehuset.... men jeg vil råde til at købe de store Tena til de første dage... jeg blødte RIGTIG MEGET! og et almindeligt bind ville ikke kunne klare det.
Hver gang Carsten kom ud til mig havde han lidt ekstra ting med som jeg manglede.

Det er netop lige det jeg er begyndt at tænke over, skal jeg have epidural elle ikke, vil jeg ned i et badekar, vil jeg have akupunkturm, vil jeg stå eller hvad vil jeg. Det er altsammen noget min jordemoder har bedt mig om at gøre mig tanker om, men jeg tror, at jeg har det bedst med at tage det som det kommer, for jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan det bliver. Jeg har jo ingen anelse, og jeg tror slet ikke, at man kan gøre sig nogen forestilling om det, når man ikke har oplevet det. Men det gør mig helt tryg at læse din beretning, og at du kan blive misundelig over det ikke er dig der skal føde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2009

Dictes mor

Limya skriver:

det blev slet ikke som jeg forventede og havde gjort mig nogle tanker omkring smertelindring men, fik intet da jeg kom til fg var jeg 10cm åben. jeg havde pakket tasken 2 dage før termin og den havde jeg ikke med til fg. jeg var taget til fg bare for at blive tjekket om det jeg havde var veer, og sørme om det ikke var

Wow imponerende, at du var så langt henne i fødslen uden at vide det!

Anmeld

29. december 2009

Unalisa

Majastina skriver:

Wow imponerende, at du var så langt henne i fødslen uden at vide det!

ja utroligt ikke... uden at aner det. jeg fik mig et chok ka jeg sige dig men  var også utrolig lettet

Anmeld

29. december 2009

frk andreasen

jeg nåede ikke nogle af de ting jeg havde besluttet jeg ville til jasmins fødsel, jeg fødte 30 min efter jeg kom ind på fg. jeg havde åbnet mig næsten 9 cm da jeg ankom. fik de sidste slemme udvidelsesveer da jeg kom ind på stuen. 1 press kom fostervandet 2 pres mere og prinsesse jasmin kom til verden.. ingen smertestillende.. det var ikke så slemt sys jeg. det gik bare alt for stærkt... mistede meget blod fik to poser blod og 1 pose salt vand.. jeg havde pakket tasken 3 uger før jeg fødte. hun kom på termin. 

3 timer 51min tog det fra 1 ve og til jeg havde hende i mine arme

3020g 49cm.

kram tanja 28+2

Anmeld

29. december 2009

Lise

Nu hvor jeg er gået ind i tredje trimester, begynder flere tanker om fødslen af trænge sig på. hvilke tanker havde I gjort jer inden I fødte, jeg tænker på, hvade I besluttet, hvordan fødslen skulle forløbe, hvis I kunne få lidt medbestemmelse, hvornår pakkede I tasken til at have med, og hvad pakkede I med, og fik I brug for det I havde med, eller manglede I noget?

Jeg er lidt en kontrolfreak og elsker at planlægge til mindste detalje, så jeg gjorde mig naturligvis en bunke tanker om hvad der skulle ske - helt uden at kunne gøre noget eller forberede mig egentlig....

For at hjælpe mig selv lidt, og "gøre noget" gik jeg til fødselsforberedelse med let motion, knibeøvelser, vejrtrækningsøvelser, smerteøvelser, information om fødsel, urtete og sidden i rundkreds - og det hjalp mig helt vildt. Det vendte min nervøsitet til glæde, og den fødsel kunne bare komme an.

Så skrev jeg en liste over ting jeg skulle pakke i tasken og en liste over hvordan jeg eventuelt ville smertelindres - og i hvilken rækkefølge - og hvordan jeg IKKE ville.

Men jeg nåede aldrig at pakke tasken, for jeg forberedte mig nemlig også på at gå over tid, og at skulle have timer hjemme med veer, hvor jeg ville have masser af tid - så da fødslen pludselig startede ved vandafgang uge 38+2, og veerne 10 minutter senere rullede ind over mig, så løb vi rundt i mørket efter en telefonoplader og et kamera, og så bare afsted... Men det gik jo det hele alligevel

Nu skal jeg snart føde igen, så hvad end jeg har tænkt mig at putte i min taske (SKAL føde ambulant   ) putter jeg i den et par uger før termin.

Anmeld

29. december 2009

Mutti2

Majastina skriver:

Ih hvor gør din historie mig glad. Det er en sand historie om ægte kvindelig råstyrke, jeg må indrømme at jeg kom til at fnise lidt, da jeg læste at du havde taget bussen og selv gået resten af vejen til sygehuset, det er flot! Vildt nok.

Jeg er ikke så bange for at det skal gøre ondt, det gør det jo, det er der ikke noget der kan ændre på, desværre. Men det er dejligt at læse at du blivr misundelig over det ikke er dig, når andre føder. Det må jo betyde, at det er en fantastisk oplevelse, og den glæder jeg mig rigtig meget til at få, og jeg glæder mig jo bare så meget til at have den lille i mine arme det bliver helt utroligt!

Hehe.... Det er også en sjov historie  Og jeg har selvfølgeligt gemt bus-billetten til prinsessen  

Fra vandet gik hvor jeg var derhjemme til hun var ude gik der 3 timer og 14 min. Og jeg brugte 1½ time derhjemme på at gå rundt om mig selv, og forsøge at tage mig sammen til at finde en bluse og snuppe et bad!! Men veerne væltede ind over mig, og jeg kunne ikke overskue at vente på min veninde... En taxa ville heller ikke være en ide at bestille, for det ville betyde at jeg skulle snakke i telefon. Der var kun den ene ting at gøre....

Men de 10 min jeg måtte vente på bussen føltes som en uendelighed Jeg blev ved med at gå rundt om busskuret, for det hjalp at holde mig i gang  Det er fuldstændigt som at have mens smerter (bare de er mere voldsomme). Det hjælper at holde kroppen kørende

Et godt råd, er at få din mand/kæreste til at massere i lænden. Det gjorde min veninde ved mig... Og hold da KÆFT det var dejligt

Du har VIRKELIGT også noget at glæde dig til. Jeg ville uden at tøve, med glæde gøre det 10 - 15 gange mere  Det er så vildt og voldsomt, at der rent ud sagt ikke findes ord for hvor fantastisk det er  Og selv om man virkeligt tror man ved hvad kærlighed er, og tror man har følt det..... Så ved man INTET før man ligger der med sit lille barn i armene

Jeg glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå

Har du lagt en plan for hvordan du gerne vil have det til at foregå!??

Knus

Anmeld

29. december 2009

Dictes mor

Der er mange af jer, hvor det er gået utroligt stærkt med fødslen, og jeg som troede, at første gang altid betød 18 timers smertehelvede. Godt at høre, at det ikke nødvendigvis er sådan.

Anmeld

29. december 2009

Dictes mor

Milla-Victoria's mor skriver:

Hehe.... Det er også en sjov historie  Og jeg har selvfølgeligt gemt bus-billetten til prinsessen  

Fra vandet gik hvor jeg var derhjemme til hun var ude gik der 3 timer og 14 min. Og jeg brugte 1½ time derhjemme på at gå rundt om mig selv, og forsøge at tage mig sammen til at finde en bluse og snuppe et bad!! Men veerne væltede ind over mig, og jeg kunne ikke overskue at vente på min veninde... En taxa ville heller ikke være en ide at bestille, for det ville betyde at jeg skulle snakke i telefon. Der var kun den ene ting at gøre....

Men de 10 min jeg måtte vente på bussen føltes som en uendelighed Jeg blev ved med at gå rundt om busskuret, for det hjalp at holde mig i gang  Det er fuldstændigt som at have mens smerter (bare de er mere voldsomme). Det hjælper at holde kroppen kørende

Et godt råd, er at få din mand/kæreste til at massere i lænden. Det gjorde min veninde ved mig... Og hold da KÆFT det var dejligt

Du har VIRKELIGT også noget at glæde dig til. Jeg ville uden at tøve, med glæde gøre det 10 - 15 gange mere  Det er så vildt og voldsomt, at der rent ud sagt ikke findes ord for hvor fantastisk det er  Og selv om man virkeligt tror man ved hvad kærlighed er, og tror man har følt det..... Så ved man INTET før man ligger der med sit lille barn i armene

Jeg glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå

Har du lagt en plan for hvordan du gerne vil have det til at foregå!??

Knus

Det er en imponerende fødselshistorie. OG du har ret, der er ikke noget at være bange for, jeg tænker tit, når jeg bliver lidt nervøs, at når kvinder i afrika kan klare det på jordgulve i små hytter, så kan jeg nok også klare det i en blød hospitalseng med læger, sygerplejersker og jordemødre til at hjælpe mig, hvis der skulle blive behov. Så det skal nok gå.

Jeg synes tit, at veer er blevet beskrevet til mens-smerter bare værre. Jeg har en sygdom, som gør mens et smertehelvede, hvor jeg har været nødt til at spise store mængder morfin, for ikke at besvime af smerte, så jeg håber ikke, at det bliver værre end det, men det gør det jo måske nok, eller i hvert fald anerledes, men man kan jo så sige, at smerterne ender i at jeg får min lille pige i armene, og som du siger, det er det mest fantastiske, og jeg kan slet ikke forestille mig, hvor fantastisk, det er vist ikke muligt.

Jeg har ikke rigtig gjort mig så mange tanker, men det er mest fordi jeg ikke rigtig ved, hvordan en fødsel foregår. Men jeg tror, at jeg vil sige ja til epidural, hvis det hele bliver for slemt, men vil egentlig helst kunne klare det uden, fordi jeg er bange for at miste pressefornemmelsen ved en sådan bedøvelse.

Anmeld

29. december 2009

Mutti2

Majastina skriver:

Det er en imponerende fødselshistorie. OG du har ret, der er ikke noget at være bange for, jeg tænker tit, når jeg bliver lidt nervøs, at når kvinder i afrika kan klare det på jordgulve i små hytter, så kan jeg nok også klare det i en blød hospitalseng med læger, sygerplejersker og jordemødre til at hjælpe mig, hvis der skulle blive behov. Så det skal nok gå.

Jeg synes tit, at veer er blevet beskrevet til mens-smerter bare værre. Jeg har en sygdom, som gør mens et smertehelvede, hvor jeg har været nødt til at spise store mængder morfin, for ikke at besvime af smerte, så jeg håber ikke, at det bliver værre end det, men det gør det jo måske nok, eller i hvert fald anerledes, men man kan jo så sige, at smerterne ender i at jeg får min lille pige i armene, og som du siger, det er det mest fantastiske, og jeg kan slet ikke forestille mig, hvor fantastisk, det er vist ikke muligt.

Jeg har ikke rigtig gjort mig så mange tanker, men det er mest fordi jeg ikke rigtig ved, hvordan en fødsel foregår. Men jeg tror, at jeg vil sige ja til epidural, hvis det hele bliver for slemt, men vil egentlig helst kunne klare det uden, fordi jeg er bange for at miste pressefornemmelsen ved en sådan bedøvelse.

Hehe.... Ja, der er ingen tvivl om at du klarer den

Nu ved jeg ikke hvordan det er der hvor du bor!! Men da jeg ventede mig fik jeg tilbudt at komme til en forevisning, hvor de simpelthen gennemgik hele fødslen fra enden til anden. Det kan virkeligt anbefales. Hvis ikke jeg havde været til det, havde jeg ikke haft nogen fornemmelse af hvad jeg gik ind til!!

Var noget chokeret over hvor meget kroppen egentligt skal arbejde, for at gennemføre en fødsel

Når du har det sådan, så tror jeg ærligt talt ikke at veerne bliver værre!! Jeg har altid døjet meget med smerter under mens, og så meget værre synes jeg nu heller ikke de var, og slet ikke så voldsomme som forventet  Men selvfølgeligt er de værre

Jeg har altid været bange for nåle!! Men efter at jeg havde født prinsessen, og skulle syges en lille bitte smule, da jeg sprækkede indenvendig, var jeg fuldstændig ligeglad med hvad de gjorde ved mig. Jeg var helt overvældet. Så jeg spredte benene og lod dem gøre hvad de skulle.... jeg mærkede intet, for jeg var slemt optaget af min lille smukke prinsesse  

Det kan jeg godt forstå. Der er godt nok også mange ting at sætte sig ind i. Der er jo mange måder at gøre det hele på. Men igen der kan jo være mange grunde til at de ønsker man har ikke kan gennemføres!! Så et eller andet sted er det vel heller ikke smart at sætte næsen for højt op efter at fuldføre den plan man har lagt. Så bliver man jo skuffet når det ikke kan gennemføres!!

Hvornår er du sat til??

Knus

Anmeld

29. december 2009

Dictes mor

Milla-Victoria's mor skriver:

Hehe.... Ja, der er ingen tvivl om at du klarer den

Nu ved jeg ikke hvordan det er der hvor du bor!! Men da jeg ventede mig fik jeg tilbudt at komme til en forevisning, hvor de simpelthen gennemgik hele fødslen fra enden til anden. Det kan virkeligt anbefales. Hvis ikke jeg havde været til det, havde jeg ikke haft nogen fornemmelse af hvad jeg gik ind til!!

Var noget chokeret over hvor meget kroppen egentligt skal arbejde, for at gennemføre en fødsel

Når du har det sådan, så tror jeg ærligt talt ikke at veerne bliver værre!! Jeg har altid døjet meget med smerter under mens, og så meget værre synes jeg nu heller ikke de var, og slet ikke så voldsomme som forventet  Men selvfølgeligt er de værre

Jeg har altid været bange for nåle!! Men efter at jeg havde født prinsessen, og skulle syges en lille bitte smule, da jeg sprækkede indenvendig, var jeg fuldstændig ligeglad med hvad de gjorde ved mig. Jeg var helt overvældet. Så jeg spredte benene og lod dem gøre hvad de skulle.... jeg mærkede intet, for jeg var slemt optaget af min lille smukke prinsesse  

Det kan jeg godt forstå. Der er godt nok også mange ting at sætte sig ind i. Der er jo mange måder at gøre det hele på. Men igen der kan jo være mange grunde til at de ønsker man har ikke kan gennemføres!! Så et eller andet sted er det vel heller ikke smart at sætte næsen for højt op efter at fuldføre den plan man har lagt. Så bliver man jo skuffet når det ikke kan gennemføres!!

Hvornår er du sat til??

Knus

Du er god til at berolige, jeg tror, at jeg skal skrive til dig, hver gang jeg bliver urolig for noget.

Jeg er først sat til den 22. marts, så der er jo god tid endnu, jeg kan bare ikke helt lade være med at gøre mig og tanker og glæde mig til den dag hun beslutter sig for at komme ud til mig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.