kransekage konfekt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.442 visninger
16 svar
0 synes godt om
28. december 2009

Lone Jakobsen

jeg mangler en opskrift på kransekage konfekt.

min mor mener at jeg bare skal lave det af ren marcipan... men jeg ønsker at det bliver mere sødt og blødt...som de små stykker man kan købe med nødder på. jeg ved det er noget med æggehvide og flormelis,,,,men skal der andet i?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2009

Mikkelmusen

det er marcipan, sukker og æggehvide.

Anmeld

28. december 2009

Mikkelmusen

eller ja nogen bruger flormelis

Anmeld

28. december 2009

Lone Jakobsen

ved du hvad der giver det bedste resultat? og hvilken temp. skal jeg bage dem på? synes mit plejer at blive hårdt udenpå og blødt indeni.... og det måtte godt blive jævnt og lidt svampet hele vejen igennem.

Anmeld

28. december 2009

LLN

Den bliver blød hvis du kommer konfekten den i fryseren i et døgns tid efter den er bagt. Det tør meget hurtigt op. Vent evt. med at komme chokolade og glasur på til efter det har været på frost.

Anmeld

28. december 2009

Lone Jakobsen

nej hvor godt....det vidste jeg ikke...så kan det være jeg skal få det lavet imorgen. ved du hvilken temperatur det skal bages ved?

Anmeld

28. december 2009

LLN

Her får du en grundopskrift, der rækker til cirka otte ringe eller cirka otte personer, afhængig af hvor kransekageglade dine gæster er:

Et halvt kilo marcipan (råmasse) eller konfektmasse, hvis du er billig
175 gram flormelis
En æggehvide
Marcipanen æltes med flormelis og æggehvide. Den vil være lidt klistret. Brug flormelis.
Tril dejen til pølser og form ringe med voksende diameter:

kransekage

14 cm - 20 g marcipan
16 cm - 26 g
18 cm - 32 g
20 cm - 38 g
22 cm - 44 g
24 cm - 50 g
26 cm - 56 g
Osv.

Stykkerne klemmes lidt sammen i toppen som en tagryg. Hvis du skal bage mange, kan de små bages inden i de store.
Hvis du laver en større portion, kan du enten lave støre og større ringe, så du får et rigtig højt tårn, eller lave mere end en kransekage.

Stil dem på den bageplade med bagepapir på og stil dem på en anden bageplade – for at undgå de brænder på i bunden. Bag dem ved 230-250 grader celsius i fem-syv minutter. Hold øje med dem, for de brænder hurtigt på.

dekoration af kransekage

150 g flormelis - cirka 3 dl
1 pasteuriseret æggehvide
½ tsk hvidvinseddike (kan udelades)
Afkøl kransene (på pladen) og sprøjt hvid glasur over. Glasuren skal være så tyk, at man kan skrive med den. Fyld glasuren i enten en plastpose eller Glasuren bliver bedst, hvis du rører den af flormelis og æggehvide. Da glasuren jo ikke bliver bagt, er det en god ide at købe pasteuriserede æggehvider, så du undgår salmonellaforgiftning.

Anmeld

28. december 2009

Lone Jakobsen

måske spørger jeg dumt....men kan man også bruge det til at lave de små stykker med? jeg synes bare de plejer at ha en anden konsistens end de ringe man stabler.

Anmeld

28. december 2009

LLN

Jeg "plejer" at bruge opskriften og så lave kransekage stykker. Trille tykke pølser som trykkes trekantede i toppen og skæres ud i passende længder.  Jeg har også brugt den og trillet til kugler og trykket nødder, chokolade og cocktailbær i.

Anmeld

28. december 2009

Lone Jakobsen

jamen så vil jeg da prøve den. har nemlig lidt marcipan jeg skal ha brugt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.