Mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

644 visninger
12 svar
0 synes godt om
16. december 2009

Tynen

Er der andre indehavere af et barn der ikke vil spise, når de er derhjemme vel at mærke?

Jeg er ved at være træt!
Træt, træt, træt af at bikse mad sammen i forskellige stilarter for IGEN at konstatere at ungen slet ikke vil smage på det.

Jeg har prøvet alt - Ikke engang spaghetti og kødsovs, lasagne, medister med brun sovs og kartofler, som hun ellers plejer at spise løs af, vil hun have mere.

Til morgenmad vil hun KUN spise en tarvelig halv krydderbolle med smør og honning.
Hvis jeg serverer andet - Fx. rugbrød med ost, øllebrød (Eller hedder det grød   ), havregrød, nægter hun at spise.
Men hvor fedt er det lige at aflevere hende i legestue med en halv bolle, smør, sukkerstads og 2 stykker vekao i sækken?

Før hun skal i seng kan hun godt finde på at råbe MAAAAAAD, og der er det igen en bolle med smør og honning der hitter.

Hvad dælan skal man gøre?
Lade ungen spise den bolle der ikke er særlig sund og se om det går over en gang eller hvad?

Selvom jeg altid har været rimelig cool og stolet på at hun da nok selv skulle melde sig hvis hun var sulten, er jeg pludselig begyndt at tvivle.
Hvis hun ikke blev tilbudt morgenmad m.m. er jeg faktisk bange for at hun slet ikke ville opdage det..

I DPén spiser hun dog fint og der er ingen problemer.
Det bliver en laaaaang juleferie for hende..

Trine - Der vist burde holde sig selv og sin negativitet for sig selv idag

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2009

Siber

hæhæhæhæh

Her hjemme er mad hellere ikke et hit, eller det er i perioder. Men der bliver altså ikke serveret andet, og kommer hun og siger hun er sulten, ja så er der altså ikke mere mad eller hun får serveret det rugbrød eller havregryn/grød hun ikke gad at spise.

Jeg er sikker på at hun ville melde sig hvis hun var sulten, men jeg synes det er lidt i perioder hvor meget eller lidt Johanna spiser og på hvilke tidspunkter hun spiser meget

Ikke gi dig, det bliver bare værre (altså hvis det er det du vil eller så giver du hende bare den krydder!)

Knus Siber

Anmeld

16. december 2009

ivfmarie

Jeg tror sgu ikke jeg ville lade ungerne overtale mig til "den slags mad" (sorry hvis det lyder sippet) Her i huset er de hurtige kulhydrater et no go! Vi lider af hyper-unger i december måned pga folks velmente julehygge i form af vekao-kalender + alt det andet gode julesukker.

Vi kan simpelthen mærke forskel på ungerne efter en omgang fredagsslik (i størrelsesorden: 1 minipose haribo, 1 minimuh, et bolche/slikkepind og lidt chips eller saltstænger). Og jeg tænker - hvis den lille smule sukker kan gøre dem SÅ urimelige, hvad gør flere måltider sammensat med mindst lige så mange hurtige kulhydrater så ikke ved dem?!

Kan du ikke give hende en grovfiberbolle/knækbrød med sukkerfrit syltetøj i stedet? Det er da knap så... tja bum bum..  fyldt med tomme kalorier.

Jeg kender fint til det der med at de ikke gider æde det foder der er lavet i hænders fodsved, men det er sgu bare ærgeligt her i huset! Jeg sørger for at der altid bliver serveret mindst én ting jeg med sikkerhed ved at de kan spise - så er der absolut ingen undskyldning for ikke at spise bare lidt.

Jeg ved sgutte hvad du skal finde på - du har jo sikkert prøvet alt.

Medfølende tanker herfra

Marie

Anmeld

16. december 2009

Anja

Ja, er ked af at sige det, men den med krydderbollen var altså ikke gået her i huset.

Vi er ikke fanatiske eller noget, men ordentligt mad skal sgu ned i de maver.

Vi havde faktisk kampen i dag. Aftensmaden var forlorenhare, kartofler, sovs og salat. Elias ville intet have. Vi forlanger, at de kommer og sidder med ved bordet i noget tid, måske 10 min. De vælger selv, om de vil spise noget. Efter aftensmaden står den så på Vekao kalender, MEN kun hvis man faktisk har spist noget. I dag fik Esther og Jonas et stykke vekao, Elias fik ikke ..... Der var ingen skrig og skrål, han kender reglerne.

Har som sådan ingen gode råd eller guldkorn, men sådan er det altså hos os.

Anmeld

16. december 2009

Tynen

Ja, er ked af at sige det, men den med krydderbollen var altså ikke gået her i huset.

Vi er ikke fanatiske eller noget, men ordentligt mad skal sgu ned i de maver.

Vi havde faktisk kampen i dag. Aftensmaden var forlorenhare, kartofler, sovs og salat. Elias ville intet have. Vi forlanger, at de kommer og sidder med ved bordet i noget tid, måske 10 min. De vælger selv, om de vil spise noget. Efter aftensmaden står den så på Vekao kalender, MEN kun hvis man faktisk har spist noget. I dag fik Esther og Jonas et stykke vekao, Elias fik ikke ..... Der var ingen skrig og skrål, han kender reglerne.

Har som sådan ingen gode råd eller guldkorn, men sådan er det altså hos os.

Sådan gør vi også her.
Hun kommer op til bordet og sidder et stykke tid mens vi spiser.

Men - NU! Bliver den skide bolle udskiftet (Ved faktisk slet ikke hvorfor den overhovedet er her mere    )
Det er jo netop det der frustrerer mig.
Ved jo at den ikke er sund og det er tomme kalorier der bliver proppet indenbords.

Imorgen bliver kampen taget op!

Ville skrive en helt masse, men jeg skal seriøst i seng..

Trine - Off

Anmeld

16. december 2009

BK

Her er det eneste mad der kan spises til aftensmad pasta og kartofler... rugbrød er helt ok, og det samme er hendes franskbrødsmad til morgen mad...

Anmeld

16. december 2009

Marco2

Ja, væk med den der bolle og sukkeret....

Her "bestemmer" man heller ikke selv hvad man vil spise. Hvis ikke man spiser det der bliver serveret, må man jo sulte.... Jeg står IKKE og forbereder mad hver dag for at kunne servere det for skraldespanden. Og vi tilbyder IKKE noget alternativ. Spis eller lad være...

Så tag hellere kampen nu. Den bliver kun værre. 

Jeg gik i folkeskole med en dreng som levede af røde pølser og nutellamadder.... det var alt han ville ha'!

AG

Anmeld

16. december 2009

Helle30

Vi kender udemærket til, at ungen ikke vil spise, men jeg anser det ikke som et problem. Der bliver sat rimelig mad på bordet på rimelige tidspunkter, og der bliver givet rimelig tid til at få spist. Udover deciderede måltider tilbydes der mellemmåltider i form af frugt/grønt med mælk eller vand. Efter aftensmaden er der ingen måltider, og vi har ingen tradition for kage eller slik til kaffen, så den fristelse har Sofie ikke. Det sker ofte, at Sofie spiser meget lidt eller slet ingenting til et måltid, og det sker også, at hun beder om leverpostej eller gisser (lakrids - poletter - forefindes i fars bil) om aftenen, men uden resultat. Vi HAR spist.

Ét er, at den dér bolle er hurtige kulhydrater som ikke tjener noget ernæringsmæssigt fornuftigt formål - noget andet er, ungerne er store nok til at lære "fælles fodslag" hvad angår sådan noget som spisning.

Det er nemt nok for mig at sige, for Sofie vejer 15 kg. og mangler ikke noget, men egentlig synes jeg også, det har hjulpet at være konsekvent mht. hendes ønsker om aftenen. De forekommer ikke så ofte mere.

- Helle

Anmeld

16. december 2009

heaven

hey du...

jeg er på vej i seng,og orker derfor ikke den store udredning... summersumarum er JEG VED PRÆCIST HVORDAN DU HAR DET!!!! Det er så træls når de ikke vil spise - aftensmad har altid været en issue her, og ligesom du er "træt af bollen der", så har jeg noget jeg er træt af.... jeg "mader" stadig Lasse om aftenen, - eller, altså jeg assisterer stadig.... (jeg prøver at overbevise mig selv om at det vel for fanden går over inden han skal starte i skole..). Og jeg lader ham også sidde med mobiltlf, bøger, biler - anything for at få lidt aftensmad i ham. Jeg giver mig ikke bagefter, han får ikke mere den dag, når først vi  er færdige... men det er hårdt. Ligesom Stella spiser han fint i vugger, så det trøster mig en smule. Men det er nemmere sagt end gjort med det mad der - særligt når man har et tyndt barn, hvor der ikke er noget at tage af. Lasse vejer 12,7 kg ca...

Jannie - på vej i seng.

Anmeld

17. december 2009

Hyner

Emma har jo længe været en mega røv til at spise.. Det er så godt nok vendt en del de sidste par uger, fra at spise lidt müsly til morgenmad og tre pastaskruer til aftensmad til at spise mega meget müsly om morgenen og KARTOFLER gulerødder med smør på om aftenen... Og det er sgu store fremskridt herhjemme.... Og det er ikke fordi vi gør noget anderledes nu... Nægter hun så at spise kommer hun bare i seng uden og vågner hun og er sulten får hun lidt vand at drikke... Men når hun ikke at falde i søvn inden hun melder sin sult så bliver hun tilbudt nøjagtig det samme som før, og der plejer hun så at spise som en hest....

Krams Henriette -der hader ikkespisende unger....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.