Uha... det er så SVÆRT det med skolevalg, ikke? Det er bare RESTEN af deres barndom, og den svære start på teeenalderen de skal opleve der. Hvad nu hvis de ingen venner får, eller bliver mobbet, eller ikke lærer noget, eller får de forkerte venner, eller...
Kirsitine skal starte i skole til sommer, og jeg har aller mest løst til at sende hende på den privat skole hvor jeg selv gik som barn. MEN, der kommer hun ikke til at gå. I alt fald ikke til at starte med, og det er ikke af økonomiske grunde, men fordi at jeg tror at den lokale skole lige nu er bedre for hende og os som familie. (håber jeg
)
Her er grundende til det bliver den lokale skole i vores landsby, og ikke privatskolen inde i Horsens.
1. Alle de store børnehavebørn bliver samlet allerede i oktober til indskolingsforløb et par gange om ugen, hvor de lærer hinanden at kende på tværs af stuerne, ofte besøger skolen osv, så de har et netværk allerede inden skolestart.
2. Alle børn fra denne skole-start-gruppe, forlader børnehaven 1. maj, for at starte i SFO "Boblen" til indkøring. Det vil sige at hun lærer hvordan skolen er/ser ud/fungerer, og de kører langsomt børnehavebørnene ind sammen med skolebørnene, og lærer børnehavebørnene fx. betydningen af når klokken ringer osv. Dette er jo fantastisk synes jeg, da skolen så ikke er "ny" når hun starter d. 1/8, og da pædagogerne og lærerne sammensætter børnene lige før skolestart når de kender dem, for optimal klassesammensætninger. Det er så bare SURT for de børn der ikke skal gå i den lokale skole, da de skal være "alene" store børn i børnehaven fra 1/5 til 1/8.
3. Kirstine er verdens største tøsepige,der virkelig er nervøs for nye ting/meget genert. Det vil simpelthen være SÅ godt for hende med det der indkøringsforløb fra d. 1/5, så når hun rent faktisk starter i skole, så skal hun ikke bruge krudt på at lære det hele/ komme over sin generthed, men i stedet allerede kende det hele, og bruge energi på at lære at gå i skole, og lære faglige ting, og få endnu stærkere bånd knyttet med dem i sin klasse!
4. Skolebussen kører forbi vores hoveddør de 3 km. til skole hver dag. Når hun bliver ældre kan hun cykle derind. Vores laaange landevej (med tryk på land... he he) ender faktisk lige i det T kryds hvor skolen ligger. Andre børn hun kender der skal starte til sommer, bor også herude ved os, og vil komme til at tage samme skolebus. Hvis hun skal til horsens, så skal hun køres i skole/skifte bus 2 gange, og skolen ligger bare den HELT modsatte vej af hvor Mikkel og jeg skal hen, så vi vil skulle køre 30 min. før hver morgen (15 min. derind og 15 min. tilbage for at komme videre i den retning)
5. Der er inviteret 65 børn til den lokale skolen til sommer. De regner med at to klasser med 28 børn bliver oprettet, da der altid er nogen der springer fra/skal noget andet. Først var jeg i CHOK over det høje tal, men talte med en der læste til lærer, der sagde at store klasser var at foretrække frem for små, da der for det første var mange flere at blive venner med. Chancen for at finde en hjerteveninde er større blandt 27 børn, end blandt 17, og at der er regler om at hvis der er mange børn i klassen, så er der i fagtimerne (dansk/mat) 2 lærerer i stedet for 1 i klassen. Dette gør at en kan holde ro/hjælpe de svage, mens den anden underviser, og at dette klart var at foretrække frem for 1 lærer og ex. 18 børn. Alt dette gav totalt meget mening for mig, efter jeg fik det forklaret, men det havde jeg bare aldrig overvejet før...
6. Vi bor på landet. Ud af de 58 børn i børnehaven i år, er kun 7 med anden etnisk baggrund. Alle der bor her er ret homogene (mor/far/2 børn/fast indkomst) Med andre ord et rigtig kedeligt forstads/landsby miljø, uden farlige typer (som mig der er fraskilt OG ung mor, he he he)
Nå. Men det er grundende til at det blev lokal skolen frem for privat, selv om jeg altid har svoret at mit barn KUN skulle have det bedste. Men jeg tror så faktisk på at det her er det bedste for Kirstine (selv om det er så TRÆLS at æde sine egne fordomme
). Hvis jeg senere (6-9 klasse) bliver skuffet over undervisningens kvalitet (hvad jeg nu ikke tror) så kan jeg jo altid sende hende ind til privat skolen. Jeg kender en lærer på lokal skolen der elsker den skole, men han kommer så også fra den VÆRSTE skole i hele Horsens, hvor politiet jævnligt er forbi for at anholde de store i 9. klasse, og adskille vilde slagsmål blandt 5. klasserne... så jeg tror at ALT ville have været et kæmpe step up for ham, he he...
Jeg gik selv på lokal skolen fra 0-3 klasse, hvor vi så flyttede til Horsens. Herefter hørte jeg ret grumme mobbe-rygter, men det er vist væk nu. Dengang jeg gik i skole, der var skolerne jo slet heller ikke fremme i skoene omkring mobbepolitik og den slags, som man er idag. Skolesystemet er jo helt forandret. Derudover var der en ret, okay vildt engageret skoleleder, der entusiastisk fortalte om mobbepolitik, og anti-mobnings initiativer, så jeg har en god fornemmelse omkring mit valg. Men det har været SÅ svært at nå hertil!!
Jeg synes at du skal følge din mavefornemmelse ang. skolen. Gør som du føler er ret, og ikke som andres fordomme råder dig til! Hvis skolen viser sig slet ikke at leve op til dine forventninger, så kan du jo altid flytte hende til den anden skole. Jeg oplevede selv skoleflyt fra 3 til 4 klasse pga. vi flyttede, men oplevede det slet ikke som taumatisk, og fik hurtigt mange venner, selv om jeg havde briller og al ting, he he...
Undskyld endnu et af mine klassiske lange indlæg. Jeg synes bare du skulle have alle grunde til mit valg, da jeg selv, inden jeg valgte, kan huske den frustration det var at træffe det.
Pøj pøj med det!