Ihh, hvor ville jeg gerne hjælpe dig Moni. Jeg kan så levende se for mig, hvor frustrerende det må være, at den dér putning bare trækker ud og går i hårknude med skrig og skrål. Da vi lige havde fået Sofie, læste jeg et sted, at en typisk indsovning (hvis man er træt, mæt og rask) tager 15 min. både for børn og voksne, så det holdt jeg mig til. Hun lå ofte og vred sig for at falde til ro på egen hånd, men hun sagde ikke noget. Det samme gælder for Louise nu= hun vrider sig for at finde en passende hvilestilling, men hun brokker sig ikke, og hun falder i søvn indenfor det gyldne kvarter. Det eneste, der kan få hende til at hyle op er, hvis hun ikke har fået bøvset ordentligt af.
Vi (nåja nok mest mig) har sovet med hende i sengen de første 2 mdr fra kl. ca. 22/når jeg mente, det var nat. Herefter er hun blevet puttet i vugge mere eller mindre kl. 20.00 med en dejlig varm dyne i vores iskolde soveværelse efter en kort sang - hver dag den samme (sov sødt barn lille) - sluk lys og så døren på klem.
Altså - jeg aner jo intet om jeres rytmer og rutiner ved putning. Jeg ved kun, hvad der virker hér. Dét gør det at ritualet er det samme hver dag og at man ikke begynder at lave for meget sjov og høje tonelejer under putningen. Louise bliver lagt, fordi hun er træt - gnider øjne og ører og bliver sprælsk, og så skal hun bare hurtigst muligt have ro med en sang, en tryg varm dyne, dejlig frisk luft og mørke.
Hvis hun ikke er godt brugt af fysisk udfoldelse eller oplevelser genem dagen, så falder hun knapt så hurtigt i søvn.
Aner ikke om du kan bruge mit ævleri til noget. Synes jo heller ikke det tilkommer mig at minde nogen 2. gangsmor om, at guldklumpen skal have bøvset af. Ved heller ikke, hvor længe du lader ham skrige og vride sig. Louise kan også godt gøre det lige når hun bliver lagt - max. 1 min., men snart kan man høre på hendes brok, at hun er ved at bringe sig selv til ro. - Og det er dér vi skal hen. Det er dét, de unge vil ha'.
Jeg aner ikke, hvad jeg ellers skal foreslå. Har jeg overhovedet foreslået noget? Nå, men jeg kan da krydse for, at I snart knækker mønsteret. Det lyder vildt opslidende. Og giv ikke op = vugge ham i søvn på armen. Det skulle være skruen uden ende
. Og kampen bliver kun hårdere om en md. - blev der sagt.
- Helle - håber jeg slog igennem, selvom jeg mangler både hoved og hale.
I øvrigt. Louise er lige knapt 11 mdr. nu, hvis du har brug for noget sammenligning - og vi har kørt hendes putteritual siden hun var 2 mdr.