Gaver fra børnene

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

359 visninger
11 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
I forgårs

Anonym trådstarter

Herhjemme giver vi voksne ikke julegaver til hinanden, vi afskaffede det for mange år siden da børnene var små, og jeg synes det var for meget stress at finde på noget. 4 voksne har fødselsdag i november eller december, så alle ønsker var somregel brugt, og det endte med at vi købte gaver bare for at købe gaver - ofte endte det bare med gavekort - en unødig forbrugsfest.Mine forældre synes det var lidt mærkeligt, men har accepteret det.

Vi giver til børnene, og de giver til os samt bedsteforældre. De da var små, lavede de ting i børnehaven eller SFO. Nu er de 10 & 13 - og har ikke helt et drive til selv at finde på noget. Den ældste har fundet på noget til bedsteforældrene, men ikke far og mig (og far har fødselsdag her i december). Indtil nu har vi hjulpet dem til fx en tegning, et lille brev eller lignende, men en tegning er jo nok ved at være lidt passe med den alder de har nu. De må gerne købe en gave, men det skal ikke være noget dyrt (vi mangler ikke noget, og så er vi tilbage til at købe gaver for at købe, og så skal vi oveni købet også selv betale for vores gaver!).

Så jeg efterspørger ideer både til HVAD de kan lave/give - hvordan får jeg dem igang med selv at tage ansvar for det (den store er jo lidt igang) - og hvornår/hvilken alder kan man forvente af dem at de selv skal stå for det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

I forgårs

Anonym

I voksne har droppet julegaverne fordi det ikke gav mening. Stress og ønsker som man lidt opfandt. Men dine halvstore børn SKAL finde på noget? De kan heller ikke finde inspiration eller drive til at finde på noget - præcis som jer voksne. Så hvorfor skal ungerne plages til at opfinde noget, når nu de voksne får lov til at springe over  

Måske I skal re-tænke jeres gavesituation. 

Anmeld Citér

I forgårs

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Hehe, jeg forstår godt ovenstående besked - hvorfor forvente at ungerne orker eller ønsker gaveræs, når de voksne heller ikke helt kan svinge sig op?

Misforstå mig ikke - jeg synes, at I er skide seje og fornuftige, at I har taget et aktivt valg og skåret ned, for jøsses hvor er det hjernedødt, det gavehelvede, som vi smadrer planeten med.

Men hvis I/bedsteforældrenr faktisk ønsker og forventer noget fra ungerne, at jeg ville tage en snak med ungerne om, hvad de selv forventer og finder rimeligt. Hvis de ønsker sig gaver, skal andre så ikke modtage fra dem? Hvad er vigtigt for dem? Ønsker de, at I skærer endnu mere ned? Eller noget helt tredje.

I den alder synes jeg også, at en tegning er lidt fesent, hvis man endelig skal give gaver. Der er jo tusinde ting man kan, her er lidt mine unger har forsøgt de sidste par år (med blandet held og skønhed - de er 7 og 9 - men det resultatet er jo underordnet):

- Dryppe lys / male på lys

- En 'slikskål' i HAMA-perler, med små bolcher i.

- En bordskåner af trækugler på snor

- En hjemmelavet julekalender

- En konvolut med flettede hjerter

- En klump selvhærdende ler med glimmer og perler, som vist nok var en lysestage

Og alternativt kan I voksne jo godt finde på mini-ønsker igennem året, som I undlader at købe til jer selv, og I stedet venter på, fx:

- En håndsæbe, en neglelak, grydelapper, en notesbog, læbepomade, whatever...

Med så store børn, ville jeg ikke blot automatisk betale for gaver fra dem. Igen ville jeg snakke med dem om, hvad der er rimeligt... jeg tilbyder fx nogle gange at betale halvdelen, resten betales af egne (lomme) penge.

Anmeld Citér

I forgårs

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

I voksne har droppet julegaverne fordi det ikke gav mening. Stress og ønsker som man lidt opfandt. Men dine halvstore børn SKAL finde på noget? De kan heller ikke finde inspiration eller drive til at finde på noget - præcis som jer voksne. Så hvorfor skal ungerne plages til at opfinde noget, når nu de voksne får lov til at springe over  

Måske I skal re-tænke jeres gavesituation. 

Tak for svar. Jeg ved ikke om vi egentlig forventer noget, børnene vil absolut gerne selv have gaver, og de vil sådan set også gerne give gaver, de har bare ikke kreativiteten til selv at finde på noget nu skole/SFO ikke længere skubber til dem. Vi voksne forsøger som sagt at hjælpe lidt (meget), men det kan jo ikke fortsætte i al evighed. 

Det kan godt være vi skal gentænke det, men vi taler jo ikke KUN jul - problemet opstår også ifm fødselsdage, mors dag, fars dag osv. 

Anmeld Citér

I forgårs

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Hehe, jeg forstår godt ovenstående besked - hvorfor forvente at ungerne orker eller ønsker gaveræs, når de voksne heller ikke helt kan svinge sig op?

Misforstå mig ikke - jeg synes, at I er skide seje og fornuftige, at I har taget et aktivt valg og skåret ned, for jøsses hvor er det hjernedødt, det gavehelvede, som vi smadrer planeten med.

Men hvis I/bedsteforældrenr faktisk ønsker og forventer noget fra ungerne, at jeg ville tage en snak med ungerne om, hvad de selv forventer og finder rimeligt. Hvis de ønsker sig gaver, skal andre så ikke modtage fra dem? Hvad er vigtigt for dem? Ønsker de, at I skærer endnu mere ned? Eller noget helt tredje.

I den alder synes jeg også, at en tegning er lidt fesent, hvis man endelig skal give gaver. Der er jo tusinde ting man kan, her er lidt mine unger har forsøgt de sidste par år (med blandet held og skønhed - de er 7 og 9 - men det resultatet er jo underordnet):

- Dryppe lys / male på lys

- En 'slikskål' i HAMA-perler, med små bolcher i.

- En bordskåner af trækugler på snor

- En hjemmelavet julekalender

- En konvolut med flettede hjerter

- En klump selvhærdende ler med glimmer og perler, som vist nok var en lysestage

Og alternativt kan I voksne jo godt finde på mini-ønsker igennem året, som I undlader at købe til jer selv, og I stedet venter på, fx:

- En håndsæbe, en neglelak, grydelapper, en notesbog, læbepomade, whatever...

Med så store børn, ville jeg ikke blot automatisk betale for gaver fra dem. Igen ville jeg snakke med dem om, hvad der er rimeligt... jeg tilbyder fx nogle gange at betale halvdelen, resten betales af egne (lomme) penge.

Tak for svar. God ide at snakke det igennem med dem - jeg tror bestemt ikke de er klar til at afgive deres gaver, så måske det kan hjælpe lidt på kreativiteten

Alle de klassiske krea-ting har de lavet i løbet af årene, men god ide med at spare op af små ønsker i løbet af året, vi må se om vi kan finde på nogle små ting der ikke koster en formue (den yngste har ikke helt begreb om værdien af penge, hans forslag til far var et ur til 5000kr). 

Anmeld Citér

I forgårs

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Hvad med lodtrækning. Så alle trækker én person de skal give en gave. Så alle får en gave og alle giver en gave og det er det! 

Anmeld Citér

I forgårs

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Herhjemme giver vi voksne ikke julegaver til hinanden, vi afskaffede det for mange år siden da børnene var små, og jeg synes det var for meget stress at finde på noget. 4 voksne har fødselsdag i november eller december, så alle ønsker var somregel brugt, og det endte med at vi købte gaver bare for at købe gaver - ofte endte det bare med gavekort - en unødig forbrugsfest.Mine forældre synes det var lidt mærkeligt, men har accepteret det.

Vi giver til børnene, og de giver til os samt bedsteforældre. De da var små, lavede de ting i børnehaven eller SFO. Nu er de 10 & 13 - og har ikke helt et drive til selv at finde på noget. Den ældste har fundet på noget til bedsteforældrene, men ikke far og mig (og far har fødselsdag her i december). Indtil nu har vi hjulpet dem til fx en tegning, et lille brev eller lignende, men en tegning er jo nok ved at være lidt passe med den alder de har nu. De må gerne købe en gave, men det skal ikke være noget dyrt (vi mangler ikke noget, og så er vi tilbage til at købe gaver for at købe, og så skal vi oveni købet også selv betale for vores gaver!).

Så jeg efterspørger ideer både til HVAD de kan lave/give - hvordan får jeg dem igang med selv at tage ansvar for det (den store er jo lidt igang) - og hvornår/hvilken alder kan man forvente af dem at de selv skal stå for det?

Vores børn får 200 hver til en gave til mor og far. De er 3 børn

Sidste år kørte vi i det lokale center, hvor de selv gik rundt og købte gaver til os. Imens hyggede far og jeg med en kakao. Så de havde mulighed for at finde os.

Både far og jeg fik en rigtig god parfume, de fandt den på tilbud.

Og jeg fik noget garn, til strik strømper, 

Far fik en ny t shirt.

Og så fik vi sammen noget chokolade på pind fra søstrene grene for de sidste penge til en kop varm chokolade 

Fine gaver til få penge. 

De skal afsted igen i december. 

Anmeld Citér

I forgårs

Anonym

Anonym skriver:

Jeg synes, det er lidt slapt, at den 13-årige ikke kan finde på gaver til sine forældre og ikke selv tage initiativ til det, herunder involvere den 10-årige. Jeg ville helt klart sige, at det måtte de selv finde ud af. 
En lækker sæbe fra helsekosten, strømper med sjove/flotte motiver, et lille udvalg af specialøl, en lækker marinade eller dressing - det er bare få eksempler på gaver, der vil blive brugt og altså ikke købes bare for at købe. Man kunne jo også foreslå dem, at de gik en tur i diverse butikker og fandt inspirationen der. 

Anmeld Citér

I går kl. 08:10

Alha

Profilbillede for Alha

Hvad med at de laver "et gavekort" med tjenester?

Altså et gavekort på 5 tømninger af opvaskemaskinen, madpakker, støvsugning,børnepasning af det mindste familiemedlem , mens mor og far er på date, m.m.? 

Så kan de gøre sig lidt umage med selv at lave gavekortet og pakke det flot ind og sådan.

Anmeld Citér

I går kl. 13:41

SANIE89

Profilbillede for SANIE89

Her går jeg i en isenkram med billige priser og så får min datter lov at udvælge hvad hver person skal have �� 

Nogle gange laver hun selv et eller andet og andre gange køber vi noget. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.