Gaver fra børnene

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

I går kl. 18:46

Anonym

Når man er 13 år bør man kunne gå i et center og selv finde noget. Mig og min veninde cyklede i centeret som 11 årige og købte julegaver selv. Og en 13 årig kan da godt tage en time eller to med lillebror/søster og købe gaver selv ? Behøver I arrangere og gøre det for dem?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

I går kl. 21:01

Anonym

Anonym skriver:

Herhjemme giver vi voksne ikke julegaver til hinanden, vi afskaffede det for mange år siden da børnene var små, og jeg synes det var for meget stress at finde på noget. 4 voksne har fødselsdag i november eller december, så alle ønsker var somregel brugt, og det endte med at vi købte gaver bare for at købe gaver - ofte endte det bare med gavekort - en unødig forbrugsfest.Mine forældre synes det var lidt mærkeligt, men har accepteret det.

Vi giver til børnene, og de giver til os samt bedsteforældre. De da var små, lavede de ting i børnehaven eller SFO. Nu er de 10 & 13 - og har ikke helt et drive til selv at finde på noget. Den ældste har fundet på noget til bedsteforældrene, men ikke far og mig (og far har fødselsdag her i december). Indtil nu har vi hjulpet dem til fx en tegning, et lille brev eller lignende, men en tegning er jo nok ved at være lidt passe med den alder de har nu. De må gerne købe en gave, men det skal ikke være noget dyrt (vi mangler ikke noget, og så er vi tilbage til at købe gaver for at købe, og så skal vi oveni købet også selv betale for vores gaver!).

Så jeg efterspørger ideer både til HVAD de kan lave/give - hvordan får jeg dem igang med selv at tage ansvar for det (den store er jo lidt igang) - og hvornår/hvilken alder kan man forvente af dem at de selv skal stå for det?

Jeg forstår ikke helt den med, at I selv skal betale for jeres gaver. Får de ikke faste lommepenge? Selvfølgelig af jer, men stadig deres penge. Det ville da være oplagt, at de i god tid - og det er så for sent i år - lagde lidt til side til årets julegaver og dermed lærte at disponere over deres penge. 

Jeg synes, det virker til, at I i jeres meget sympatiske tilgang til overforbrug og at undgå gaver for gavernes skyld har frataget jeres børn muligheden for at opleve glæden ved at give. Hvis de oplever, at I forbinder dét - som voksne - at modtage en julegave som overflødigt og unødvendigt, er det måske ikke så mærkeligt, at de ikke for længst selv har taget initiativ. For ja - de er  meget for store til bare at give en tegning; særligt da den ældste. 

Det må ikke være dyrt. Faktisk mangler I ingenting. - Det er måske ikke helt let for dem at navigere i, om I egentlig har lyst til at få noget af dem. 
Giv dem 100 kroner værd og sig, at I glæder jer til at se, hvad de hitter på. Jeg gætter på, at I ligesom alle andre voksne kan bruge en creme, en sæbe, et par grydelapper eller noget lækkert til madlavningen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.