Hvor er grænsen med naboen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. september

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Jeg kender ikke reglerne, men vi har boet op af en der havde en speedbåd og som gik og skruede i motoren og tændte og gassede op i tide og utide. Det var super belastende at høre på. Specielt med småbørn der skal sove lur. Så jeg kan faktisk godt forstå jeres nabo, medmindre I bor på landet (kan ikke læse det ud af dit indslag).

Måske har din nabo i dagene op til hun kom over til jer, også hørt på larmen og bare fået nok, da hun kom hjem fra arbejde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september

drabo

Profilbillede for drabo
Meheju skriver:

okay men det stemmer ikke overens med det jeg har googlet;

et villakvarter er det generelt acceptabelt at larme fra kl. 10 til 21 i weekenden og fra kl. 8 til 20 i hverdagen, men der skal være ro mellem kl. 22 og 06.
  •  
men jeg ved det ikke
troede der fandtes en generel regel..

nu larmes der heller ikke hver dag men generelt er vi blevet "bange" for at larme

men det handler specifikt om at det er motorkøretøjer, som ikke falder ind under normal støj.

I silkeborg kommune er der følgende regler:

2.1 Der må ikke køres med knallert, gokart, ATV-maskiner/Quad, motocrossmaskiner og lignende motordrevne køretøjer på privat grund uden for miljøgodkendte baner:

• Inden for en afstand af 300 meter fra boliger i Silkeborg Kommunes byzonebyer og afgrænsede landsbyer samt
  • inden for 250 meter fra enkeltliggende boliger i landzone.

I skal selvfølgelig ikke liste rundt - men der er stor forskel på larmen af legende børn, gøende hunde og så en crosser der kører rundt i haven. Tænker I også ville være trætte af det, hvis naboen besluttede sig for at blive motorsavskunstner og dyrkede sin hobby i haven flere gange om ugen - men nok sagtens kunne leve med at der blev fældet et træ en gang om året.

Anmeld Citér

7. september

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Jeg tror jeg kan huske der for noget tid siden  et indlæg fra en bruger her der spurgte til om man kunne klage over en nabo der kører crosser i haven.

Kan slet ikke forstå argumentet med at “ man må finde sig i larm når man bor i et villakvarter”. Man skal da ikke køre på den slags køretøjer i et villakvarter. Kunne forstå det hvis i boede på landet og havde plads til den slags.

I lyder som naboerne fra helvede med larmende køretøjer i haven. Det hører da ikke til i et villakvarter

Anmeld Citér

7. september

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Minime2018 skriver:

Jeg tror jeg kan huske der for noget tid siden  et indlæg fra en bruger her der spurgte til om man kunne klage over en nabo der kører crosser i haven.

Kan slet ikke forstå argumentet med at “ man må finde sig i larm når man bor i et villakvarter”. Man skal da ikke køre på den slags køretøjer i et villakvarter. Kunne forstå det hvis i boede på landet og havde plads til den slags.

I lyder som naboerne fra helvede med larmende køretøjer i haven. Det hører da ikke til i et villakvarter

Arhh en motorcrosser i 10 min er vist ikke mere generende end en hund som gøer hele dagen, eller en som klipper hæk osv., så meget larmer den nu heller ikke. Undre mig mere over at man har plads til en motorcrosser i en villahave

Anmeld Citér

7. september

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Meheju skriver:

Hun var lige kommet hjem fra job  sidst på dagen da hun hastede over og klagede. Der er forskel på hvordan man kommer og siger det. Jeg syntes måske det er at gå i små sko når der kun var kørt i 5 minutter hvor hun ikke havde været hjemme. Sædvanligvis plejer vi også at være stille når de er hjemme fra job men jeg tænker lidt man må påregne lidt larm når man bor i et villakvarter. 

Jeres nabo kan jo ikke vide, hvad I har aftalt med jeres søn om, hvor længe han må blive ved, eller at han kun har larmet i 5 minutter, når hun kommer hjem. 

Der er flere typer af larm. Man må påregne, at ens naboer indimellem slår græs, bruger motorsav, har højlydte gæster, og at deres hund giver lyd fra sig - men “unødvendig” motorstøj er noget andet. En havetraktor har jo et formål, men når den bare bruges til leg, er vi ovre i, hvad jeg ville kalde hensynsløs adfærd. 

Hvis jeg var jer, ville jeg tale med naboerne, lægge mig fladt ned og beklage, at jeg ikke havde tænkt over støjgenerne. Herefter ville jeg tale med dem om, hvorvidt der er faste tidspunkter i løbet af dagen, hvor de ikke er hjemme, og hvor jeres søn kunne give den gas uden at genere dem. 

Anmeld Citér

7. september

Meheju

Profilbillede for Meheju
Minime2018 skriver:

Naboen fra helvede alligevel?!

Det er en lille firehjulet crosser der larmer mindre end en havetraktor.

Vi tager skam hensyn til dem, men syntes også man har lov at være her eksempelvis med at slå græs og lign. Vi er altså ikke larmende konstant- ej heller hver dag

. Jeg syntes til gengæld ikke at de kan kræve at man er stille i et villakvarter når deres søn skal sove. Andre her i kvarteret slår også græs etc. samt hunde der gøer.

Manden har jeg talt med og han virker meget nede på jorden og meget forstående men jeg kan forstå på ham at det er hende der mener der larmes for meget. Vi kan trods alt også høre deres baby skrige.

Anmeld Citér

7. september

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Meheju skriver:

Vi tager skam hensyn til dem, men syntes også man har lov at være her eksempelvis med at slå græs og lign. Vi er altså ikke larmende konstant- ej heller hver dag

. Jeg syntes til gengæld ikke at de kan kræve at man er stille i et villakvarter når deres søn skal sove. Andre her i kvarteret slår også græs etc. samt hunde der gøer.

Manden har jeg talt med og han virker meget nede på jorden og meget forstående men jeg kan forstå på ham at det er hende der mener der larmes for meget. Vi kan trods alt også høre deres baby skrige.

Men der er jo netop, som flere skriver, stor forskel på støj. At slå græs eller fælde et træ kan være nødvendigt. En baby græder, det kan ikke undgås. Men en teenager på et larmende køretøj kan godt undgås... fx ved at køre et andet sted. Det handler ikke om at man skal være stille eller ikke må være der, men i stedet om at tage nogenlunde hensyn.

Ps: Sikke et skvat af en nabomand, hvis han sådan 'smider konen under bussen'... 

Anmeld Citér

7. september

drabo

Profilbillede for drabo
Meheju skriver:

Men igen undersøg om der er regler i jeres kommune uagtet du mener det er ok at lade teenageren lege motorbane i jeres have, så er det ulovligt i mange kommuner.

Ville også blive irriteret hvis naboen synes det var hyggeligt at slå græs to timer hver dag, fordi det er unødig støj. Der er stor forskel på støj der kommer fra et liv som leves f.eks. legende børn, trætte babyer, hækklipning og hunde der gør og så unødig støj.

og selvom man ikke kan forlange stilhed i et villakvarter, så kan man heller ikke forvente naboerne vil være naboer til en motorbane. Hvis jeres dreng har så stort behov for at køre motordrevne køretøjer så find en bane i nærheden eller som andre foreslår spørg naboen om tidspunkter, hvor det ikke genere.

Anmeld Citér

8. september

Minime2018

Fortvivlet skriver:

Arhh en motorcrosser i 10 min er vist ikke mere generende end en hund som gøer hele dagen, eller en som klipper hæk osv., så meget larmer den nu heller ikke. Undre mig mere over at man har plads til en motorcrosser i en villahave

Jo, det er mere irriterende. Efter min mening, 

Anmeld Citér

8. september

Minime2018

Meheju skriver:

Når du siger villakvarter, så tænker jeg ikke ligefrem en park hvor der bruges havetraktor. Så det er nok lost in translation. Jeg ville synes det var skideirriterende hvis min nabo kørte rundt på en motorcross i haven. og knapt så irriterende hvis det var havetraktor. Men i mit villekvarter er haverne heller ikke større end 100 kvm så tænker ikke det er en problematik jeg vil støde på

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.