Hvor er grænsen med naboen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.562 visninger
31 svar
42 synes godt om
6. september

Meheju

Profilbillede for Meheju

Hejsa

Sagen er den at vi bor i et villakvarter og har gjort det i 6 år, og vores gode nabokone er flyttet og et ungt par er flyttet ind med deres 1 år gamle baby.

Vi har en søn på 13 år der godt kan lide at køre på noget med motor (havetraktor og firhjulet crosser) og nabomanden har klaget en gang over han kørte for meget på traktor og det medgav jeg ham i.

Nabokonen har også været over en dag hun lige var kommet hjem fra arbejde hvor min søn og en kammerat havde fået lov til at kører på crosser på græsplænen i max 10 minutter. Alligel kom hun over og sagde "Hvor længe skal de blive ved med det". De havde kørt max 5 minutter.

Hvor går grænsen henne med larm og klager? Vi har aldrig været ude for noget i den  stil og vi føler lidt vi skal gå på listefødder udenfor og når vi lukker hunden ud, passer vi meget på han ikke bjæffer.

Er der en gængs regel for hvor meget man må larme og kan jeg tillade mig at sige noget til dem???

MVH

en frustreret nabo 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september

drabo

Profilbillede for drabo

Tjah hvis du søger på nettet, så er det nok desværre din nabo som er offeret her.

Læs f.eks reglerne i Rebild her https://rebild.dk/borger/min-bolig/stoejende-koersel-paa-privat-grund

Men du kan jo undersøge om der er lignende regler i jeres kommune. 

Anmeld Citér

6. september

Meheju

Profilbillede for Meheju
drabo skriver:

Tjah hvis du søger på nettet, så er det nok desværre din nabo som er offeret her.

Læs f.eks reglerne i Rebild her https://rebild.dk/borger/min-bolig/stoejende-koersel-paa-privat-grund

Men du kan jo undersøge om der er lignende regler i jeres kommune. 

okay men det stemmer ikke overens med det jeg har googlet;

et villakvarter er det generelt acceptabelt at larme fra kl. 10 til 21 i weekenden og fra kl. 8 til 20 i hverdagen, men der skal være ro mellem kl. 22 og 06.
  •  
men jeg ved det ikke
troede der fandtes en generel regel..

nu larmes der heller ikke hver dag men generelt er vi blevet "bange" for at larme

Anmeld Citér

6. september

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Synes måske godt, at man kan tage hensyn til sin nabo, der har et lille barn, som stadig sover til middag, når man har noget, der larmer meget..  

Kunne være, at I skulle snakke med naboen om, hvornår det passer dem, at din søn bruger de larmende maskiner, så det forstyrrer dem mindst 

Anmeld Citér

6. september

Alha

Profilbillede for Alha

Der kan være grundejerforeninger, der forbyder det, og også kommunen kan forbyde det. Så der skal tjekkes op på servitutter og måske også kommunens regler om støj.

Der er mange, man hører om, der klager over støj fra f.eks. scootere.

Er det muligt at låne en mark at køre på?

Anmeld Citér

6. september

Meheju

Profilbillede for Meheju
Unicorn1 skriver:

Synes måske godt, at man kan tage hensyn til sin nabo, der har et lille barn, som stadig sover til middag, når man har noget, der larmer meget..  

Kunne være, at I skulle snakke med naboen om, hvornår det passer dem, at din søn bruger de larmende maskiner, så det forstyrrer dem mindst 

Hun var lige kommet hjem fra job  sidst på dagen da hun hastede over og klagede. Der er forskel på hvordan man kommer og siger det. Jeg syntes måske det er at gå i små sko når der kun var kørt i 5 minutter hvor hun ikke havde været hjemme. Sædvanligvis plejer vi også at være stille når de er hjemme fra job men jeg tænker lidt man må påregne lidt larm når man bor i et villakvarter. 

Anmeld Citér

6. september

Putteputte

Profilbillede for Putteputte

det er jo en balancegang. I skal have lov at være i jeres have, men det er også smart at holde sig på god fod med naboerne. 
Jeg ville invitere til en god snak med dem og spørge ind til deres fustrationer og prøve at finde frem til en aftale. 

Anmeld Citér

6. september

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg ville ikke byde mine naboer larmende køretøjer i haven, egentlig lidt uagtet hvornår og hvor længe. Det synes jeg ikke rigtig, at man kan være bekendt - og det er jo slet ikke det samme, som at I skal være musestille, for det skal I selvfølgelig ikke. Men det må være muligt at finde et andet sted at køre rundt, end lige midt i villakvarteret? 

Anmeld Citér

6. september

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Altså umiddelbart tænker jeg villa kvarter = forholdsvis små haver og derfor ikke et sted man kører på crosser.

Når det er sagt hvis det er om dagen, kan jeg ikke se noget galt i det, det var noget andet hvis der var om aftenen, et alternativ kan også være en elcrosser, den larmer ikke

Anmeld Citér

6. september

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Jeg kan godt forstå du føler dig ramt. Det er aldrig rart at få at vide at det man gør er forkert i andres øjne. Uanset hvad det handler om, så er kritik ufedt. 

Jeg ved ikke om der er regler i jeres grundejerforening/kommune eller via gamle servitutter. 

Personligt ville jeg selv blive en lidt træt nabo, hvis jeg ofte skulle høre på motorstøj fra en nabo. I et villakvarter bor man tæt og derfor hører larmende maskiner sig ikke til. Synes jeg. Kan han komme ud på en mark i stedet for i weekenderne? 

I må i dialog og være nysgerrige på, hvad det handler om. Måske naboen også bliver lidt mere large, hvis i får lært hinanden at kende positivt i stedet for I bare bliver de irriterende naboer med en larmende teenager. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.