For fire år siden meldte min papsøsters søn og svigerdatter ud til min mor pr. sms, at de ikke ønskede, hun skulle være oldemor til det barn, de ventede. Hun er ikke biologisk mormor til min (pap)nevø, men har i praksis været hans eneste bedstemor hele hans liv. Min mor fik ingen forklaring på beslutningen, men må have sagt eller gjort noget i deres øjne utilgiveligt. De skrev, at de fremover blot ønskede at se hende til runde fødselsdage og lignende, men ingen nær kontakt. Min mor blev ulykkelig, men har respekteret deres valg.
Min relation til min nevø er ikke tæt nok til, at jeg har set det som en mulighed at spørge ham til det, og hverken min mor eller jeg har talt direkte om det med min papsøster, hans mor, som heller ikke har bragt det op. Vi er nok en lidt konfliktsky sammenbragt familie. Min nevøs morfar, min stedfar, døde for over ti år siden, og siden da er min mor langsomt blevet kørt ud på et sidespor af nogle af hans børnebørn.
Min nevøs to søskende har dog fortsat en fin relation til min mor.
Jeg har været vred på min nevø, men inviterede ham og hans kone og barn med til rund fødselsdag sidste år efter at have vendt det med min mor, som opfordrede mig til at vise mig som “den storsindede”. De var meget glade for at være med og kunne sagtens smalltalke med min mor undervejs.
Nu har de inviteret mig og min familie til deres kobberbryllup, men ikke min mor. Jeg er helt afklaret med, at jeg ikke tager med, da jeg ikke kan acceptere, at de er så uforsonlige og hjerteløse over for min mor. Min mand er helt på linje med mig. Vores (voksne) børn vælger selvfølgelig selv, men det lyder til, at de ikke har lyst, fordi de også tager afstand fra deres fætters fravalg af deres mormor.
Jeg kan melde afbud med en hvid løgn eller skrive til dem på en sober måde, at jeg ikke kan få mig selv til at deltage, når min mor ikke er velkommen. Ikke for at skabe konflikt, men for at lade dem vide, at jeg ikke kan bakke op om deres behandling af min mor.
NB: Min mor kan godt sige nogle uovervejede ting, som lyder hårde, efter at hun er blevet en gammel dame. Om det er sådan noget, der ligger bag, ved jeg ikke. Men som hendes datter kan jeg, ligesom min mand og vores børn, se igennem fingre med det, fordi vi ved, det ikke stikker så dybt. Jeg kan også svare hende igen eller sige “Arhh, det synes jeg ikke, du har ret i”, men jeg anerkender, at det kan være svært for dem, der ikke er helt så tætte med hende.
- Skal jeg blot melde fra, eller skal jeg give den ærlige begrundelse på en nøgtern måde?