Er jeg urimelig ? (potentielt familie problem)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.365 visninger
17 svar
42 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. juli

Anonym trådstarter

Okay, til start... Jeg har det lidt svært med min lillesøster som er 14 år yngre end jeg. Hun er sød og som sådan er der ikke noget galt med hende, men... Og det er et STORT men. 

Hun (som lige er trådt ind i voksenlivet, og nu fylder tæt på de 20) og min søn (som fylder fem år) har fødselsdage i samme uge om en måneds tid. Hun i den første del af uge og han lige inden weekenden. 

Sidste år holdt mine forældre hendes fødselsdag i weekenden før vores søns. Men nu har de valgt at invitere og holde stor fest i weekenden som er tættere på min søns end hendes egen. Det måske småligt men jeg bliver lidt øv og føler de gør det rigtig svært for os, at holde noget for ham. 

Vores plan var, at han (da det jo er om fredagen) skulle holde sin fødselsdag for familien dagen efter hans fødselsdag, og da han jo ikke er så gammel endnu, er det sværere for ham at være i en "vente position". 

Vi plejer alle i vores familie, at holde fødselsdage sammen og samles, men min lillesøster kommet ALTID i første række for mine forældre og har altid gjort det. Hun er som sagt der hvor hun i princippet kunne flytte hjemmefra, men min mor skær stadigvæk hendes mad ud og behandler hende som en tumling (Og jeg ville ønske det ikke var rigtigt, men det er rigtigt, så sent som her til min fødselsdag sad min mor og hev skinnet af en pølse for hende og skar hendes kartofler ud).

Min anden lillesøster som er tættere på mig aldersmæssigt, kommenterede på det, med det resultat at min mor blev fornærmet og tog min "lille' lillesøster i forsvar). Ærligt meget trættende at se på for andre. Hun er efter mine forældres opfattelse fuldstændig fejlfri, men samtidig der hvor hun skal have hjælp til alt. Nåh ja, så kommenterede min mindste søster også på, hvorfor min søn på fire (næsten fem) skulle have skåret sin pølse ud i bidder, og han er endda født med et handicap i munden. ikke for at retfærdiggøre man skær maden ud for et lille barn. 

Nåh men, tilbage til emnet, jeg ringede så min mor op og spørger til, hvorfor de har valgt at holde hendes fødselsdag netop den weekend, når de jo godt ved vores søn (deres barnebarn) har fødselsdag dagen før. Til det var hendes kommentar "at det havde de da glemt fuldstændig, men de skulle holde vejfest om lørdagen ugen før, så det kunne ikke lade sig gøre der". Jeg spørger så om vejfesten er begge dage, men nej det kun lørdag. Men min lillesøster skal tidligt op mandag, så de kunne jo ikke holde det søndag. 

Altså er jeg helt galt på den, når jeg føler min lillesøster bliver for forkælet og for prioriteret ? De glemmer jo deres eget barnebarn i det. Det rammer mig dybt (men bør det måske ikke). Min mand synes jeg gør for meget ud af det. Han synes bare vi skal holde vores søns om søndagen i stedet. Men jeg føler det urimeligt han skal holde sin fødselsdag om fredagen, holde min lillesøsters dagen efter, og så først holde hand fem års fødselsdag søndag. Jeg er måske for følsom? 

Der har været så mange episoder hvor jeg føler vi vælges fra eller min lillesøster kommer før alt andet. Hun var meget led og urimelig over for vores ældste barn som er 13 år, men da vi skulle løse problemet os forældre (min mor og jeg), endte det med, at hun smed bomben "altså hvis det ikke kan slutte nu det her, så vi simpelthen nødt til at kotte jer ud, for jeg holder ikke til det her"... Men jeg ville løse det problem de to unge mennesker havde ved at snakke om det. Skal siges at min mor kom med min lillesøster uanmeldt til mit hjem og går ind og konfrontere mig uden jeg er forberedt, for så at smide sådan en bombe fordi jeg ikke bare giver hende ret og siger det mit barn som bære hele fejlen.  

Men omkring fødselsdag... Jeg synes min søn har krav og ret til en familie fødselsdag tæt på sin fødselsdag. Min lillesøster burde da som det "voksne" menneske hun er, kunne holde sin på en søndag ugen før (som jo er tættere på hendes rigtige fødselsdag alligevel)… ? Eller hvad ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli

Alha

Profilbillede for Alha

Det lyder bare som ubehagelig meget drama. Ikke så meget om fødselsdag, men som familiedrama. Hvad der har clinchet ved jeg af gode årsager ikke, men det lyder ikke til, at hverken du eller din mor er klar til at redde trådene ud.

Måske trænger I til en pause? Hold fødselsdagen om lørdagen, og så må din familie komme eller lade være. Det lyder ikke som om, det bliver godt at få besøg af dem, hvis det alligevel ender i drama. 

Jeg har en datter, der har fødselsdag få dage efter min svigermor og få dage før min mor. Det arrangerer vi bare i god tid, så vi er sikre på, at dagene ikke falder sammen.

Anmeld Citér

16. juli

Jixy

Profilbillede for Jixy

Hvis jeg kun kigger på situationen med at afholde din søns fødselsdag vs din søsters fødselsdag. Så kan jeg ikke se problemet i at søsteren holdes lørdag og din søns søndag. Det giver jo god mening at de gerne vil holde søsteren om lørdagen, hvis det skal være det store gilde - der skal foregå om aftenen. Og hvis de ikke kunne lørdagen før, så kan jeg ikke se noget galt i det.

selvfølgelig er det uheldigt at de mor siger, at de havde glemt din søns fødselsdag. Men jeg mener ikke de skulle holde dagen ledig, de kan jo reelt ikke vide hvornår I vil holde for ham, når I ikke har inviteret.

Men det lyder til at den forhistorie du har med din lillesøster og jeres forældres ageren gør at du på forhånd er træt af dem, og derfor straks ser rødt. 

Anmeld Citér

16. juli

Anonym trådstarter

Jixy skriver:

Hvis jeg kun kigger på situationen med at afholde din søns fødselsdag vs din søsters fødselsdag. Så kan jeg ikke se problemet i at søsteren holdes lørdag og din søns søndag. Det giver jo god mening at de gerne vil holde søsteren om lørdagen, hvis det skal være det store gilde - der skal foregå om aftenen. Og hvis de ikke kunne lørdagen før, så kan jeg ikke se noget galt i det.

selvfølgelig er det uheldigt at de mor siger, at de havde glemt din søns fødselsdag. Men jeg mener ikke de skulle holde dagen ledig, de kan jo reelt ikke vide hvornår I vil holde for ham, når I ikke har inviteret.

Men det lyder til at den forhistorie du har med din lillesøster og jeres forældres ageren gør at du på forhånd er træt af dem, og derfor straks ser rødt. 

Du har helt sikkert ret i, at jeg hurtigt bliver støt og ked af det, hvilket skyldes, at hvis jeg ikke lægger mig fladt ned hver gang der er noget eller bare giver min mor ret, så har jeg ikke den del af min familie mere. Jeg kender min mor og ved hun mener hvad hun siger og har hele livet set hvordan hendes venner er kommet og forsvundet fordi de pludselig gjorde noget helt forkert. 

Ift. fødselsdag, så er den indbydelse der er sendt ud pt kun sendt via Facebook (min lillesøster har oprettet en gruppe), ikke face to face eller via sms personligt. Jeg har allerede for fire dage siden spurgt min mellemste søster om hun og hendes mand vil komme den dag. Men ift. mine forældre/mindst søster gik jeg bare ud fra (måske dumt) at de ville gøre som de sidste fire år. Så troede ikke vi havde travlt ift at invitere dem.

Skal jeg så ringe til min mellemste søster og siger, at fordi vores lillesøster har inviteret via Facebook alle nu, så den mundtlige indbydelse hun fik til vores søns fødselsdag ikke aktuel mere. Igen føler jeg, at det os der skal give dem ret og sige "okay" . 

Suk, du har nok ret. Det stikker ret dybt og det hjælper ikke at min mor/mine forældre ikke er lydhøre eller vil snakke. 

Anmeld Citér

16. juli

Anonym

Jeg har fødselsdag samme dag som min mor, mine 3 børn har fødselsdag meget tæt på deres fætre (Max 14 dage). 
Her er det bare den “der kommer først” ikke hvem har fødselsdag tættest på en bestemt dato…

Jeg har også været til min mors fødselsdag på min egen (vores) fødselsdag, men kun fejret hende. 

Ingen tager skade af at vente. Man kan jo evt. fremover snakke sammen i god tid og aftale hvilke dage/datoer man vælger, især hvis det er noget der betyder noget særligt.
Som da vi alle skulle planlægge barnedåb, så snakkede vi sammen, så vi ikke endte med samme datoer

Men det var godt nok ikke noget jeg ville lave vrøvl over

I dit tilfælde tænker jeg ikke det er de to fødselsdage og datoerne for fejring der er det egentlige problem, nok nærmere alt det andet

Anmeld Citér

16. juli

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Tror ærlig talt, at du skal lægge dine forældre og lille lillesøster på hylden i et stykke tid, for I gør intet godt for hinanden.. 

Og så hold din søns fødselsdag enten fredag eller søndag for resten af familien uden at invitere dine forældre eller lille lillesøster 

Anmeld Citér

16. juli

Ekko

Profilbillede for Ekko

Er det muligt, at de simpelthen bytter weekend, så din søn bliver fejret først? I den weekend, hvor din søster skulle have været fejret? På den måde skal han ikke vente, men får en fest og gaver før sin rigtige fødselsdag? 

Jeg undlader at kommentere på din mors behandling af din søster 

Anmeld Citér

16. juli

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det lyder som lige vel voldsomt mange følelser og tanker, at lægge i en helt almindelig 5-års fødselsdag, og derfor er det nærliggende at tænke, at det må bunde i noget helt andet og tungere - fx en følelse af at blive nedprioritere og tilsidesat. Jeg tror at det er denne følelse, du skal have fat i og kigge nærmere på, fremfor at tænke ret meget mere over om en børnefødselsdag placeres den ene eller anden dag... ikke mindst for at undgå, at dine følelser overføres til din søn, som formentlig ikke vil ligge ret meget i det, hvis ellers ikke de voksne gør.

Anmeld Citér

17. juli

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Det lyder til at du bærer på mange svære følelser i det her og at du ikke bryder dig om din søster. Du omtaler hende meget negativt og dømmende.

Tænker at det må være den der inviterer først og ellers må i aftale det på forhånd fremadrettet i god tid for at undgå sådan en situation her.

Når relationer bliver så tunge og en enkelt fødselsdag fylder så meget som i dette tilfælde, så er det vigtigt at erkende at vi ikke kan lave om på andre (din søster, din mor og deres forhold) men at vi kan tage ansvar for vores egen rolle i relationen. I den her situation lyder det til at du måske skal trække dig lidt og passe på dig selv. Måske sænke forventningerne til din mor og søster og særligt din mors rolle i din søns liv og mærke efter hvordan du kan være i det uden at blive såret.

Vi kan ikke ændre andre mennesker, men vi kan mærke efter om et forhold er sundt for os eller ej og herefter justere forventninger eller om man skal trække sig lidt. 

Som en anden skriver, handler det måske om at du føler dig nedprioriteret og mindre vigtig end din søster og det er der du skal tage fat i problemet. 

Anmeld Citér

17. juli

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg synes det er dig som laver et problem ud af noget som ikke er et problem.

Det er 20 års fødselsdag, lidt større end en 5 års og selvfølgelig vælger man da dag udfra hvad der passer en bedst, du kunne jo bare have arrangeret noget først

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.