Anonym skriver:
Jeg forstår ikke, hvordan en bestemt opførsel fra nogen i din og TS’ familie kan berettige, at I gør det til en generel tendens. Det lyder, som om I mener, at jeres oplevelser med måske 5-6 familiemedlemmer siger en masse om, at traditioner generelt er på vej væk, og at folk i det hele taget kun tænker på sig selv. Tror du/I, at folk i hele landet har ændret deres prioriteringer af familiefødselsdage samtidig over de sidste måske 10-15 år?
Hold blikket på, at I oplever nogle ærgerlige indstillinger fra dele af jeres egne familier og tag fat i det, men lad være at gøre det til noget, der sker overalt. Ellers bliver det lidt som når to ældre mennesker ser et hidsigt barn i et supermarked og straks bliver enige om, at børn i dag mangler opdragelse.
At sige at noget er en tendens er ikke det samme som at sige at det gælder for alle.
Det lader til at være blevet meget mere normalt i dag (de seneste mange år) at man er blevet opdraget med, at man skal tænke på sig selv, sætte sig selv først, mærke efter i maven, føles det rigtigt osv osv.
Det er jo ikke kun fra forældre men også at vi bliver oplyst via sociale medier og tv.
Jeg har talt med flere mennesker - fra forskellige aldersgrupper, som egentlig oplever det samme. Og derfor kan man godt tale om, at noget er blevet en tendens. En tendens er jo ikke nødvendigvis dårlig.
Jeg synes bare i dette tilfælde, at det er en ærgerlig tendens, fordi traditioner lader til ikke at betyde lige så meget for folk længere, som de gjorde engang, men egentlig også mere det her med, at familien måske var der mere for hinanden i gamle dage, men nu er vi generelt så velstillet, at vi langt bedre kan klare os selv (hvilket er godt), men det betyder også bare nogle gange, at man kommer til at glemme lidt dem omkring en fordi man er fokuseret på egne ønsker. Alting går hurtigere og vi skal nå det hele på den halve tid.
Det er sværere at lave legeaftaler for børnene, og egentlig generelt bare lave aftaler, fordi folk har så travlt hele tiden.