Højere straffe til pædofile - borger forslag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.112 visninger
25 svar
50 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. marts

Anonym trådstarter

Jeg tænker vi alle herinde hurtigt kan blive enige om at der burde være højere straffe til pædofile - jeg håber i vil bruge bare 2 minutter på at støtte op ❤️����

https://borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-19652&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3pThE3cD2eRbN6N8y9LsuRybpPgZlQa9yIGed383rVuzHrlOmQyxqSHKU_aem_E5mJYlren6eliYZpeLmWwA

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. marts

Anonym

En god ide i et borgerforslag er lige at ridse op hvad den typiske straf er nu ellers ved man ikke rigtig hvad man skriver under på, medmindre man selv begynder at undersøge det 

Anmeld Citér

24. marts

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Altså … eftersom at strengere straffe jo desværre som bekendt ikke løser den slags problemer, så er det nok svært at blive helt enige. Det ville jo være super skønt hvis et så rædselsfuldt og komplekst problem kunne løses på den måde - men det er der jo desværre ikke rigtig noget som tyder på. 

Anmeld Citér

24. marts

IenFart

Profilbillede for IenFart
StortOgSmåt skriver:

Altså … eftersom at strengere straffe jo desværre som bekendt ikke løser den slags problemer, så er det nok svært at blive helt enige. Det ville jo være super skønt hvis et så rædselsfuldt og komplekst problem kunne løses på den måde - men det er der jo desværre ikke rigtig noget som tyder på. 

Enig - jeg tror ikke et sekund på en højere straf vil afholde nogen fra at begå et overgreb. Der er helt andre mekanismer på spil. Så kan vi tale om retfærdighedsfølelsen hos ofrene, hvor der måske er noget i det. 

Anmeld Citér

25. marts

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det virker som en tynd kop te - altså borgerforslaget. Jeg savner argumenter, der er funderet i evidens og ikke bare synsninger og formodninger om, at det vil have en effekt at sætte strafferammen op. 
Jeg bryder mig heller ikke om dit udsagn om, at der burde være højere straffe til pædofile - det er ikke en forbrydelse i sig selv at være pædofil. 
Jeg så langt hellere, at man satte massivt ind på hjælp og behandling til mennesker med pædofile tanker/tilbøjeligheder, så de ikke handlede på deres lyster. 

Anmeld Citér

25. marts

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Jeg er enig i, at problemet er komplekst. Jeg mener dog, at strengere straffe sender et vigtigt signal om, hvor alvorligt vi ser på disse forbrydelser og kan fungere som en præventiv faktor. Det løser ikke hele problemet, men det kan være et skridt blandt mange til at beskytte børn bedre.

Det giver jo ingen mening at overgreb på et barn kun straffes med et 1 års tid, men økonomisk kriminalitet straffes med flere år 

Anmeld Citér

25. marts

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Enig - jeg tror ikke et sekund på en højere straf vil afholde nogen fra at begå et overgreb. Der er helt andre mekanismer på spil. Så kan vi tale om retfærdighedsfølelsen hos ofrene, hvor der måske er noget i det. 

Jeg er enig i, at højere straffe ikke alene vil løse problemet fordi der er mange komplekse mekanismer bag disse handlinger. Men jeg mener stadig, at højere straffe er vigtige, blandt andet fordi det sender et stærkt signal om, hvor alvorligt samfundet ser på den slags forbrydelser. Det kan også give ofrene og deres pårørende en følelse af retfærdighed og sikre at gerningsmændene er ude af stand til at skade andre i en længere periode. Selvfølgelig skal det kombineres med forebyggende indsatser, men straffen spiller også en rolle.

Anmeld Citér

25. marts

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Det virker som en tynd kop te - altså borgerforslaget. Jeg savner argumenter, der er funderet i evidens og ikke bare synsninger og formodninger om, at det vil have en effekt at sætte strafferammen op. 
Jeg bryder mig heller ikke om dit udsagn om, at der burde være højere straffe til pædofile - det er ikke en forbrydelse i sig selv at være pædofil. 
Jeg så langt hellere, at man satte massivt ind på hjælp og behandling til mennesker med pædofile tanker/tilbøjeligheder, så de ikke handlede på deres lyster. 

Det er ikke mig som har skrevet borgerforslaget,  jeg deler bare fordi jeg ikke mener en straf kan være høj nok for sådan nogle forbrydelser. 

Self vil det afskrække nogle fra det med en højere straf, hvis du ved du kan begå en forbrydelse og slippe med et år kontra 10-15 år så tror jeg mange pædofile vil genoverveje deres syge handling og hvis ikke, så er de væk fra gaden i mange år og dermed vil en masse børn være beskyttet mod det syge menneske.. 

Anmeld Citér

25. marts

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Det er ikke mig som har skrevet borgerforslaget,  jeg deler bare fordi jeg ikke mener en straf kan være høj nok for sådan nogle forbrydelser. 

Self vil det afskrække nogle fra det med en højere straf, hvis du ved du kan begå en forbrydelse og slippe med et år kontra 10-15 år så tror jeg mange pædofile vil genoverveje deres syge handling og hvis ikke, så er de væk fra gaden i mange år og dermed vil en masse børn være beskyttet mod det syge menneske.. 

Problemet er at så snart det handler om børn så ryger rationalitet ud af vinduet. Og det forstår jeg godt - jeg ville sikkert have det på samme måde hvis mit barn blev udsat for noget.

Men samfundsmæssigt er det bare en virkelig dårlig case at skulle holde i pædofile spærret inde for tid og evighed fremfor at få dem behandlet godt nok til at de ikke gør noget igen.

Hvorfor tænker du at det vil afskrække nogen med høj straf? Vi kan  bare kigge på USA hvor du kan få virkelig høje straffe til og med dødsstraf nogle steder afhængig af forbrydelsen. Det er jo ikke fordi de har lav kriminalitet på den baggrund.

Anmeld Citér

25. marts

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det ville være dejligt, hvis det forhold sig sådan - altså at strengere straf virkede forbyggende, og at den slags kriminelle handlinger var noget gerningsmanden rationelt vejede for og imod, inden de blev udført. Jeg forstår også godt, at det virker intuitivt - “det må da afskrække”… men sagen er desværre bare den, at det er forkert. Der er intet som tyder på, at strengere straffe ville forebygge den slags forbrydelser, uanset hvor meget vi ville ønske at det var sådan. Hjælp og behandling er formentlig eneste håb - selvom det kan være svært at forstå og acceptere. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.