Opgave 1
Ved aflæsning af pindediagrammet:
- Typetal = 3 mål (det mest hyppige antal mål pr. kamp)
- Middeltal = (0·1 + 1·2 + 2·3 + 3·7 + 4·6 + 5·5 + 6·3 + 7·2 + 8·1) ÷ 30
= (0 + 2 + 6 + 21 + 24 + 25 + 18 + 14 + 8) ÷ 30(divideres med 30 fordi det er 30 kampe i alt der bliver spillet)
= 3,93 mål pr. kamp - Variationsbredde = 8 - 0 = 8(Forskellen mellem spillerens højeste og laveste score. Viser, hvor meget præstationen svinger fra kamp til kamp)
- Typetal = 2 mål(det mest hyppige antal mål pr. kamp)
- Middeltal = (0·3 + 1·5 + 2·6 + 3·5 + 4·4 + 5·3 + 6·2 + 7·1 + 9·1) ÷ 30
= (0 + 5 + 12 + 15 + 16 + 15 + 12 + 7 + 9) ÷ 30(divideres med 30 fordi det er 30 kampe i alt der bliver spillet)
= 3,73 mål pr. kamp - Variationsbredde = 9 - 0 = 9(Forskellen mellem spillerens højeste og laveste score. Viser, hvor meget præstationen svinger fra kamp til kamp)
Opgave 2
- Spiller 1 er mere stabil med flest kampe omkring 3-5 mål.
- Spiller 2 er mere svingende med enkelte kampe, hvor der scores meget eller slet ikke.
- Undersøgelsen viser kun antallet af mål – ikke assist, forsvar eller modstandernes niveau.
Opgave 3
- Typetal er nyttigt, hvis vi vil vide, hvad spilleren oftest scorer.
- Middeltal giver en idé om den gennemsnitlige præstation.
- Variationsbredde viser, hvor meget præstationen svinger.
Konklusion: Hvis vi vil have en stabil målscorer, er lav variationsbredde bedst. Hvis vi vil have en topscorer, er middeltallet vigtigere.
Opgave 4
Vi skal:
- Lave en hyppighedstabel over en spillers scoringer i 30 kampe.
- Tegne et diagram (søjlediagram/pindediagram) ud fra tabellen.
- Bestemme typetal og variationsbredde for spillerens scoringsdata.
Vi ved, at spilleren scorer i gennemsnit 4,5 mål pr. kamp, og at de ikke scorede i 3 kampe.
Lad os lave en eksempel-tabel over fordelingen af mål:
0 mål | 3 kampe |
1 mål | 2 kampe |
2 mål | 4 kampe |
3 mål | 5 kampe |
4 mål | 6 kampe |
5 mål | 4 kampe |
6 mål | 3 kampe |
7 mål | 2 kampe |
8 mål | 1 kamp |
I alt: 30 kampe | |
- Tegn en vandret akse (X-akse), hvor du markerer antal mål (0, 1, 2, …, 8).
- Tegn en lodret akse (Y-akse), hvor du markerer antal kampe (0, 1, 2, &hellip
. - Tegn søjler/pinde, der viser hvor mange kampe spilleren har scoret det pågældende antal mål.
Eksempel:
- 3 kampe uden mål (0 mål) → lav en søjle ved 0, der går op til 3.
- 6 kampe med 4 mål → lav en søjle ved 4, der går op til 6.
- Fortsæt for alle værdier i tabellen.
Det er svært at forklare på skrift - men håber det kan hjælpe dig lidt. Jeg har prøvet at forklare, samtidig med at jeg udregner. Og du må ikke hænge mig op på at det er 100% korrekt
Anmeld
Citér