I chok efter besøg hos læge (blodprøve hcg)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. marts

Anonym

Altså nu er jeg ikke læge. Men jeg kan heller ikke se hvorfor i alverden du skal have taget en blodprøve, du er ikke ret lang henne. Du har kun haft 3 spontane aborter. En blodprøve ændre ikke på udfaldet, det er faktisk bare en udgift, du er ikke sikret uanset hvad blodprøven siger at det går godt, så hvorfor ?

Ked af at sige det ,men det kan gå galt for alle, man er nødt til at vente og håbe det bedste, held og lykke med graviditeten og tillykke, lige nu er du i hvertfald gravid

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Altså nu er jeg ikke læge. Men jeg kan heller ikke se hvorfor i alverden du skal have taget en blodprøve, du er ikke ret lang henne. Du har kun haft 3 spontane aborter. En blodprøve ændre ikke på udfaldet, det er faktisk bare en udgift, du er ikke sikret uanset hvad blodprøven siger at det går godt, så hvorfor ?

Ked af at sige det ,men det kan gå galt for alle, man er nødt til at vente og håbe det bedste, held og lykke med graviditeten og tillykke, lige nu er du i hvertfald gravid

Hold da op jeg vil mene tre spontane aborter er mange - og efter tre gentagende tab har man faktisk ret til at blive henvist til udredning. Det har jeg dog ikke behov for, da jeg har børn i forvejen. 

Det gør man for at se om hcg stiger eller falder - i min forrige graviditet viste en scanning at alt var normalt, men blodprøverne viste at hcg faldt. 

Mit spørgsmål var os mere på lægens håndtering og ordvalget…

Anmeld Citér

11. marts

Anonym

Anonym skriver:

Hold da op jeg vil mene tre spontane aborter er mange - og efter tre gentagende tab har man faktisk ret til at blive henvist til udredning. Det har jeg dog ikke behov for, da jeg har børn i forvejen. 

Det gør man for at se om hcg stiger eller falder - i min forrige graviditet viste en scanning at alt var normalt, men blodprøverne viste at hcg faldt. 

Mit spørgsmål var os mere på lægens håndtering og ordvalget…

Men selv om blodprøven viste det , så ville du jo begynde at bløde uanset

Jeg har haft to spontane og en ma (foster dødt i uge 10, men hvor kroppen ikke selv har fået det ud). Så nej jeg mener at der lyder ret normalt.

Jeg kan slet ikke se hvorfor behovet for blodprøver er der. Jeg fik det efter ma for at være sikker på at de havde fået det hele med.

Jeg mener bare hvis der ikke er medicinsk årsag så synes jeg det er spild af skattepenge, en blodprøve er ikke billig

Anmeld Citér

11. marts

Anonym

Det virker som et meget meget dårligt ordvalg at bruge og jeg var også blevet meget chokeret hvis det var mig. Jeg har selv et arbejde hvor vi skriver journal i det offentlige og jeg (eller mine kolleger) ville aldrig bruge et ord som patetisk. Jeg synes det virker helt absurd. Apatisk derimod kan man jo bruge til at beskrive hvordan en patient har fremstået uden at det er ladet på den måde. Hvis en patient har fremstået sådan (helt naturligt hvis man fx har mistet eller fejler noget) er det jo relevant at skrive fordi man kan blive bekymret for om patienten har det godt. Kan det være det de har skrevet? Ellers ville jeg helt sikkert klage. 

Anmeld Citér

11. marts

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det virker som et meget meget dårligt ordvalg at bruge og jeg var også blevet meget chokeret hvis det var mig. Jeg har selv et arbejde hvor vi skriver journal i det offentlige og jeg (eller mine kolleger) ville aldrig bruge et ord som patetisk. Jeg synes det virker helt absurd. Apatisk derimod kan man jo bruge til at beskrive hvordan en patient har fremstået uden at det er ladet på den måde. Hvis en patient har fremstået sådan (helt naturligt hvis man fx har mistet eller fejler noget) er det jo relevant at skrive fordi man kan blive bekymret for om patienten har det godt. Kan det være det de har skrevet? Ellers ville jeg helt sikkert klage. 

Jeg er helt sikker på at han sagde patetisk da han læste op, desværre. For jeg synes det var så ubehageligt og nedladende da han læste det op og jeg gentog os ordet for ham og blev helt mundlam

Jeg fik virkelig sådan en følelse af at efter han læste det op så kunne jeg ikke komme hurtigt nok ud af døren og det kan man sådan set godt “forstå” for sådan en beskrivelse er jo virkelig misvisende.. 

Jeg kan ikke finde det han læste op i mine egne journaler, så det er vel kun noget lægerne kan se - hvor ville du klage til? & bør jeg be om at få en aktindsigt i min patientjournal? Det virker så “overdrevet” at skulle gøre så meget ud af det…men, følte mig virkelig “angrebet” og nedgjort da jeg gik derfra. Skulle jo slet ikke ha’ haft den tid idag, hvis det er holdningen i det lægehus.

Anmeld Citér

11. marts

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Men selv om blodprøven viste det , så ville du jo begynde at bløde uanset

Jeg har haft to spontane og en ma (foster dødt i uge 10, men hvor kroppen ikke selv har fået det ud). Så nej jeg mener at der lyder ret normalt.

Jeg kan slet ikke se hvorfor behovet for blodprøver er der. Jeg fik det efter ma for at være sikker på at de havde fået det hele med.

Jeg mener bare hvis der ikke er medicinsk årsag så synes jeg det er spild af skattepenge, en blodprøve er ikke billig

Men det er os fint du har den holdning, men tre gentagende aborterer er meget og der er jo en grund til at du kan få hjælp efter 3 tab..

For mit vedkommende så er behovet der fordi en scanning er for tidligt og sidste gang viste scanningerne at alt var fint(trods blødning) men blodprøven viste at hcg faldt.

Problemet er hele måde jeg er blevet behandlet på idag. Jeg ringer ind for at høre om jeg kan få lov til at få en blodprøve og det kan jeg sagtens, jeg møder op, trækket et nummer og venter 30 minutter, for derefter at blive talt til som et lille barn “hvem har givet dig den tid, det er helt absurd” han læser i min journal og omtaler mig pludselig patetisk og kan ikke få mig hurtigt nok ud af døren, det var så ubehagelig en oplevelse, jeg på ingen måde var forberedt på - og derfor spørg jeg herinde om det er så usædvanligt at få taget blodprøver efter gentagende tab. 

Det er din holdning og jeg er helt uenig.

Anmeld Citér

11. marts

Anonym

Wao sikke en behandling

jeg var så dum og blondine agtig at jeg ringede til lægen og sagde jeg har en postiv graviditets test hvad fan gør jeg nu ? 

jeg kommer ind og jeg tester negativ på hendes test, men nu hvor jeg havde test positiv på 5 der hjemme sagde hun ja til blodprøve…

jeg fik 2 blodprøver og fik af vide at vi ses igen når jeg er 8 uger henne, jeg spørger hvornår rammer jeg det hvor i hun svare pas..

Det eneste jeg ved er hvornår jeg havde ægløsning og ikke længden på min cyklus

hun siger så siger vi i starte af april så er nok ved at være der …

så nu må vi se hvad fan der sker nu ? 

Anmeld Citér

11. marts

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Sikke en uprofessionel oplevelse! Jeg kan sagtens forstå at du bliver slået helt ud af det. Jeg skriver selv journaler, og der skriver man bare ikke ladede, subjektive meninger om patienterne. Man kunne have skrevet at du var ængstelig eller andet, som du jo objektivt har været. 

Jeg mener godt, at du kan bede om at få et udskrift af din journal. Jeg ville ikke ind til sådan en læge igen. Hvis der er flere læger i huset, kan du vælge en af dem, for det er ikke altid lige let at komme ind i et nyt lægehus. 

Da jeg blev gravid første gang, begyndte jeg at bløde efter ca. 6 uger. Jeg var så nervøs og vidste ikke om jeg var købt eller solgt. Jeg fik en tid ved lægen, som sagde noget i stil med, at det da ikke var noget at være ked af. Det var jo bare en kødklump på størrelse med en ært. Jeg var så ked af det. Fuldstændig blottet for empati. Det handler jo ikke om tabet af det lille bitte foster, men om tabet af drømmen. Hvis læger ikke kan sætte sig ind i det, ja så ved jeg ikke om det er det rigtige sted, de arbejder. 

Jeg vil også mene, at det er mangel på fingerspitzgefühl. Selvfølgelig er det meget at have mistet tre gange i træk. Der er det på sin plads, at man lige yder den sårbare gravide lidt ekstra støtte i starten. Sådan vil jeg da tro at det er de fleste steder. Og nej, de fleste ved da godt at en normal stigning i HCG på to blodprøver ikke er nogen garanti, ligesom en tidlig scanning heller ikke er. 

Held og lykke med graviditeten!

Anmeld Citér

11. marts

Ekko

Profilbillede for Ekko

Jeg forstår heller ikke det med alle de blodprøver,  de kan hverken gøre fra eller til. En graviditet er ikke sygdom, der skal opdages så tidligt som muligt. Det jeg mener er, at hvis fostret er levedygtigt viser det sig og hvis ikke ordner kroppen det almindeligvis selv. Jeg har haft to spontane aborter i uge 4 og 6 og omkring uge 7 havde jeg også pletblødning med min søn, for 15 år siden. Dengang fik jeg at vide, man desværre ikke kan gøre noget for at stoppe aborten på så tidligt et tidspunkt. Jeg kunne forstå dig, hvis du gerne ville til udredning for gentagne aborter, hvilket giver mening pga dine tidligere tab. Men når det ikke er det, er blodprøver bare spild af det offentliges penge, så tænker jeg at en privat scanning er mere oplagt. 

Anmeld Citér

11. marts

Anonym

Anonym skriver:

Men det er os fint du har den holdning, men tre gentagende aborterer er meget og der er jo en grund til at du kan få hjælp efter 3 tab..

For mit vedkommende så er behovet der fordi en scanning er for tidligt og sidste gang viste scanningerne at alt var fint(trods blødning) men blodprøven viste at hcg faldt.

Problemet er hele måde jeg er blevet behandlet på idag. Jeg ringer ind for at høre om jeg kan få lov til at få en blodprøve og det kan jeg sagtens, jeg møder op, trækket et nummer og venter 30 minutter, for derefter at blive talt til som et lille barn “hvem har givet dig den tid, det er helt absurd” han læser i min journal og omtaler mig pludselig patetisk og kan ikke få mig hurtigt nok ud af døren, det var så ubehagelig en oplevelse, jeg på ingen måde var forberedt på - og derfor spørg jeg herinde om det er så usædvanligt at få taget blodprøver efter gentagende tab. 

Det er din holdning og jeg er helt uenig.

Ja, du kan få hjælp efter tre aborter. Men er det ikke i forhold til udredning om der er noget, der forhindrer graviditet? 

I min erfaring er det usædvanligt at få blodprøver - selv efter flere spontane aborter. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.