Anonym skriver:
Som en anden der har angst kan jeg ikke lade være med at blive enormt provokeret af alle dem der som standard bare svarer “få hjælp til din angst” når man ytrer bekymring om noget. Som om at folk med angst aldrig bliver ramt af noget af det de er bekymrede for. Og især når det gælder sundhed kan det have stor betydning ikke at blive taget alvorligt. Det at bekymre sig er ikke det samme som angst og fordi man bekymrer sig og samtidig har en angst diagnose betyder det ikke at man ikke har arbejdet med sin angst eller håndterer den dårligt.
Man screener for livmoderhalskræft sådan her. https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/klinikpersonale/forebyggelse/smear-procedure-i-almen-praksis/
Jeg er oprigtigt interesseret i, hvordan man så skal/bør reagere i en situation som denne. TS informerer om sin sygdomsangst og beskriver en irrationel bekymring/frygt. Irrationel, fordi lidt ondt i maven ikke indikerer æggestokkekræft, fordi hun blev tjekket grundigt for et halvt år siden, og fordi hun i sin googlesøgning er faldet over absolut worst case scenario og forfølger dét spor.
Det kan hun ikke gøre for! Derfor er det godt, hun har nævnt angsten, så ingen bare affærdiger det med “slap dog af!”
Tværtimod bliver hendes angst taget alvorligt - hvilket for mig at se er et udtryk for respekt. Og da det nu så tydeligt er den, der er på spil, er det da også dén, der skal arbejdes med - hvilket ingen har påstået er let.
Jeg blev ærligt talt provokeret af dit svar, som kun angriber reaktionerne og ikke bringer konstruktive bud på, hvordan man i stedet kunne reagere. Du har tilmed ikke selv nærlæst, hvad hendes spørgsmål går på - og at hun selv nævner en smear og altså allerede er i proces vedr. livmoderhalskræft - men poster info om proceduren for screening af livmoderhalskræft og ikke æggestokkekræft.
Anmeld
Citér