Ubehag i maven sygdomsangst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.155 visninger
20 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. februar

Anonym trådstarter

Jeg er 45 år, godt job, skønne børn.

Har lidt af sygdomsangst så længe jeg kan huske, førhen opsøgte jeg lægen ofte, går stadig til læge, men ikke pga min angst overtager.

For 6 måneder siden, fik jeg det store gynækologiske tjek, pga celleforandringer, hvor de scanner hele underlivet, m.m. Og har lige været til opfølgning med en SMEAR, som jeg venter svar på.

Går og har lidt ondt i maven, ikke hele tiden, og det mærkelige er, at når jeg foretager mig noget, mærker jeg intet, men når jeg slapper af, kommer det ligesom snigende, googler og æggestokkræft kommer op, og min angst går igang.

Hvor ofte skal man have det store gynækologiske tjek, for at være sikker på, at man ikke har kræft i æggestokkene, som ofte opdages for sent, nogle der ved det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar

Anonym

Jeg tror desværre at dem der ender med æggestokskræft og livmoder halskræft, er dem som ignorer/udsætter deres celleskrab. Hvis du går til lægen, når du bliver indkaldt, så tænker jeg at alt er godt ☺️

Anmeld Citér

12. februar

Pippihaløj

Anonym skriver:

Har lidt af sygdomsangst så længe jeg kan huske, førhen opsøgte jeg lægen ofte, går stadig til læge, men ikke pga min angst overtager.

For 6 måneder siden, fik jeg det store gynækologiske tjek, pga celleforandringer, hvor de scanner hele underlivet, m.m. Og har lige været til opfølgning med en SMEAR, som jeg venter svar på.

Går og har lidt ondt i maven, ikke hele tiden, og det mærkelige er, at når jeg foretager mig noget, mærker jeg intet, men når jeg slapper af, kommer det ligesom snigende, googler og æggestokkræft kommer op, og min angst går igang.

Hvor ofte skal man have det store gynækologiske tjek, for at være sikker på, at man ikke har kræft i æggestokkene, som ofte opdages for sent, nogle der ved det?

Beskriv symptomerne for din læge. Der er virkelig mange ting der kan give ubehag i maven, som ikke er alvorlige. Og som også er langt mere sandsynlige. 
Du kan starte med at tale med din læge omkring en ultralydsscanning og evt blodprøve. �� 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

12. februar

Pippihaløj

Men det lyder til at du bør få behandling for din angst, hvis du ikke allerede er i gang.

Er det også ifht dine børn eller kun dig selv?

Anmeld Citér

13. februar

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Der er ikke nogen procedure for, hvor ofte man skal have dén undersøgelse. Mange får den aldrig, og det vil oftest være på grundlag af en konkret mistanke om sygdom. 
Men når du har fået undersøgelsen for bare 6 måneder siden, er risikoen for dig nærmest ikke-eksisterende. 
Lidt ondt i maven er jo helt normalt og kan skyldes utallige forhold, størstedelen helt harmløse. Det virker tilfældigt, at du lige er stødt på kræft i æggestokkene i din googlesøgning - og det er jo et udslag af din sygdomsangst, at du nu har fokus på netop dét. 
Formentlig ved du det godt et sted, men man kan ikke helgardere sig imod alvorlig sygdom ved at lade sig undersøge løbende. Man har derfor heller ikke krav på at få foretaget diverse grundige undersøgelser alene på grundlag af diffuse mistanker og symptomer. 
Jeg ved jo ikke, hvordan du har arbejdet med din sygdomsangst indtil nu, men hvis den fylder meget - hvilket dit indlæg tyder på - så er det nok den, du skal fokusere på at få hjælp til. 

Anmeld Citér

13. februar

Pippihaløj

Jeg skriver lige igen. Jeg forstod ikke, at du for et halvt år siden havde fået scannet hele dit underliv. Ultralyd?

Hvis det er tilfældet har du med meget stor sandsynlighed ikke fået kræft på 6 måneder? Og staten betaler ikke hver 6 mnd for at alle kvinder får scannet deres underliv. 
Tal med din læge omkring ubehaget og måske spørger han ind til din afføring osv. Men jeg tror virkelig ikke på risikoen for kræft i dit tilfælde. 

Og få hjælp til din angst..

Anmeld Citér

13. februar

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Jeg tror det vil hjælpe dig mere at få hjælp til at håndtere din angst og ikke videregive det til dine børn end en scanning. Fordi så skal du have en ny scanning igen og igen for at berolige dig selv også kører du et ond cirkel. 

Anmeld Citér

13. februar

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar.

Hvis ikke jeg havde nogenlunde styr på min angst, havde jeg allerede generet min læge flere gange, har værktøjerne til at styre det, men det betyder ikke, at jeg som alle andre, kan blive nervøs for at fejle noget alvorligt.

Obs mine børn er voksne og er flyttet hjemmefra.

Og jeg ved også, at jeg selvfølgelig ikke allerede kan bede om et nyt check up, var nysgerrig på hvor ofte man skal tjekkes, om det er hvert 3 år, når man indkaldes til check for livmoderhalskræft.

Anmeld Citér

13. februar

Anonym

Som en anden der har angst kan jeg ikke lade være med at blive enormt provokeret af alle dem der som standard bare svarer “få hjælp til din angst” når man ytrer bekymring om noget. Som om at folk med angst aldrig bliver ramt af noget af det de er bekymrede for. Og især når det gælder sundhed kan det have stor betydning ikke at blive taget alvorligt. Det at bekymre sig er ikke det samme som angst og fordi man bekymrer sig og samtidig har en angst diagnose betyder det ikke at man ikke har arbejdet med sin angst eller håndterer den dårligt.

Man screener for livmoderhalskræft sådan her. https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/klinikpersonale/forebyggelse/smear-procedure-i-almen-praksis/

Anmeld Citér

13. februar

Anonym

Som en anden der har angst kan jeg ikke lade være med at blive enormt provokeret af alle dem der som standard bare svarer “få hjælp til din angst” når man ytrer bekymring om noget. Som om at folk med angst aldrig bliver ramt af noget af det de er bekymrede for. Og især når det gælder sundhed kan det have stor betydning ikke at blive taget alvorligt. Det at bekymre sig er ikke det samme som angst og fordi man bekymrer sig og samtidig har en angst diagnose betyder det ikke at man ikke har arbejdet med sin angst eller håndterer den dårligt.

Man screener for livmoderhalskræft sådan her. https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/klinikpersonale/forebyggelse/smear-procedure-i-almen-praksis/

Det virkede bare på TS som om, hun har en sygdomsangst over det sædvanlige - som hun jo også selv skriver. 

Hvis det blot handler om at vide, hvornår man bliver indkaldt til screening er det jo blot en google søgning væk - som du selv viser. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.