Ubehag i maven sygdomsangst

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. februar

Lykkeligmoraltid

Profilbillede for Lykkeligmoraltid

Tror selv jeg lider så meget af sygdoms angst. Jeg har en stor fedt knude i min hovedbund og var sikker på det var kræft fordi jeg er kræft pakke forløb men det er alene pga størrelse på min knude at jeg er det. Overlæge i dag på sygehuset var slet ikke bekymret i dag og alligevel er jeg hamrende angst det er bare ikke sjovt at være i og alle læger og kirurger siger man skal slå koldt vand i blodet men det bare umuligt  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9
Anonym skriver:

Som en anden der har angst kan jeg ikke lade være med at blive enormt provokeret af alle dem der som standard bare svarer “få hjælp til din angst” når man ytrer bekymring om noget. Som om at folk med angst aldrig bliver ramt af noget af det de er bekymrede for. Og især når det gælder sundhed kan det have stor betydning ikke at blive taget alvorligt. Det at bekymre sig er ikke det samme som angst og fordi man bekymrer sig og samtidig har en angst diagnose betyder det ikke at man ikke har arbejdet med sin angst eller håndterer den dårligt.

Man screener for livmoderhalskræft sådan her. https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/klinikpersonale/forebyggelse/smear-procedure-i-almen-praksis/

TS nævner selv sygdomsangst endda i overskriften. Hvis hun blot ønskede at vide hvor tit man skulle til tjek op, kunne hun bare spørge om det eller egen læge. Selvfølgelig forholder vi os til alt der står ☺️

Anmeld Citér

13. februar

Pippihaløj

Solsikke9 skriver:

TS nævner selv sygdomsangst endda i overskriften. Hvis hun blot ønskede at vide hvor tit man skulle til tjek op, kunne hun bare spørge om det eller egen læge. Selvfølgelig forholder vi os til alt der står ☺️

Og hun er vitterlig undersøgt for 6 mnd siden. Der er ikke en objektiv grund til at tro det er kræft. 

Anmeld Citér

13. februar

Anonym

Solsikke9 skriver:

Men hun skriver også at hun normalt ikke opsøger lægen unødigt pga. angst så må man gå ud fra at det ikke fylder for meget normalt og at det er den her situation der er relevant. Hun slutter jo af med et helt konkret spørgsmål og beder ikke om perspektiver ift. angst?

Anmeld Citér

13. februar

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det virkede bare på TS som om, hun har en sygdomsangst over det sædvanlige - som hun jo også selv skriver. 

Hvis det blot handler om at vide, hvornår man bliver indkaldt til screening er det jo blot en google søgning væk - som du selv viser. 

Det er jo netop ikke screening for livmoderhalskræft, det ved jeg jo, hvis du læser mit opslag. Mit opslag/spørgsmål går på; jeg spørger til æggestokkræft, som der ikke er screening for.

Sygdomsangst udover det sædvanlige?? Hvor skriver jeg det?? 

Anmeld Citér

13. februar

Anonym trådstarter

Lykkeligmoraltid skriver:

Tror selv jeg lider så meget af sygdoms angst. Jeg har en stor fedt knude i min hovedbund og var sikker på det var kræft fordi jeg er kræft pakke forløb men det er alene pga størrelse på min knude at jeg er det. Overlæge i dag på sygehuset var slet ikke bekymret i dag og alligevel er jeg hamrende angst det er bare ikke sjovt at være i og alle læger og kirurger siger man skal slå koldt vand i blodet men det bare umuligt  

Føler med det dig selvom fakta er at det sikkert er ingenting, så er det utroligt nemt at sige, at man skal slå koldt vand i blodet.

Anmeld Citér

13. februar

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Det er jo netop ikke screening for livmoderhalskræft, det ved jeg jo, hvis du læser mit opslag. Mit opslag/spørgsmål går på; jeg spørger til æggestokkræft, som der ikke er screening for.

Det er ud over det sædvanlige at tænke i kræft i æggestokkene pga. lidt ondt i maven. Og der er ingen, der tillægger det noget negativt, at du har disse tanker, netop fordi du selv gør opmærksom på, at du har sygdomsangst - men det er godt nok svært at svare det rigtige hér. 
På den ene side giver det ingen mening og kan umuligt være en hjælp for dig at svare nøgternt på, hvor ofte du/man skal tjekkes for kræft i æggestokkene, når det er lige nu og hér, du har fået dén tanke pga. ondt i maven, og du blev grundigt tjekket for kun 6 mdr. siden. Rationelt må du jo vide, at du ikke skal tjekkes igen. 
På den anden side må man så heller ikke, i respekt for din sygdomsangst, som tydeligvis trigger dig, gøre opmærksom på, at det er dén, der spiller dig et puds. 

Hvad ville være det rigtige at svare? Du nævner vel sygdomsangsten af en årsag - men skal man foregive, at du ikke har omtalt den? For så kunne jeg da forestille mig, at du kunne få knapt så fintfølende svar. 

Anmeld Citér

14. februar

Solsikke9

Pippihaløj skriver:

Og hun er vitterlig undersøgt for 6 mnd siden. Der er ikke en objektiv grund til at tro det er kræft. 

Det er netop derfor jeg henviser til at hun måske bør få hjælp til angsten. 

Anmeld Citér

14. februar

Solsikke9

Anonym skriver:

Jeg forstår ikke hvorfor du nævner sygdomsangst i din overskrift også forventer vi ikke skal forholde os til det. Du er blevet screenet og det så ok ud. 
hvis du vil vide om du skal have screenet æggestokkene må du jo kontakte din læge og spørge ☺️

Anmeld Citér

14. februar

Pippihaløj

Men sygdomsangst er ikke normalt… det er ikke normalt at være meget obs og tænke i kræft,  hvis man har lidt ømhed. Og du tænker i kræft et halvt år efter, at  du faktisk er blevet scannet. 

Det er ud over det sædvanlige eller en større angst end hos gennemsnittet. Ellers var det jo ikke en angst, men bare normal “bekymring” der ikke fylder meget i ens liv eller tanker. Jeg tjekker også mine bryster, men går ikke og er angst for brystkræft.

Det handler vel også om ens første tanke er worst case eller det mest sandsynlige. Hvis jeg fandt en knude i hovedbunden eller brystet er første tanke ikke kræft men godartet knude, der måske skal fjernes. Jeg tænker heller ikke hudkræft hver gang en fregne kommer frem osv.  

Det er derfor at mange pointere at du med fordel kan arbejde med angsten og nok ikke får meget ud af endnu en undersøgelse 6 mnd efter den sidste. Men tal med lægen - ubehag er jo ubehag. Måske har du fordøjelsesproblemer andre maveproblemer, der kan afhjælpes. Men kræft er det nok ret sikkert ikke. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.