Anonym skriver:
Det er jo netop ikke screening for livmoderhalskræft, det ved jeg jo, hvis du læser mit opslag. Mit opslag/spørgsmål går på; jeg spørger til æggestokkræft, som der ikke er screening for.
Sygdomsangst udover det sædvanlige?? Hvor skriver jeg det??
Det er ud over det sædvanlige at tænke i kræft i æggestokkene pga. lidt ondt i maven. Og der er ingen, der tillægger det noget negativt, at du har disse tanker, netop fordi du selv gør opmærksom på, at du har sygdomsangst - men det er godt nok svært at svare det rigtige hér.
På den ene side giver det ingen mening og kan umuligt være en hjælp for dig at svare nøgternt på, hvor ofte du/man skal tjekkes for kræft i æggestokkene, når det er lige nu og hér, du har fået dén tanke pga. ondt i maven, og du blev grundigt tjekket for kun 6 mdr. siden. Rationelt må du jo vide, at du ikke skal tjekkes igen.
På den anden side må man så heller ikke, i respekt for din sygdomsangst, som tydeligvis trigger dig, gøre opmærksom på, at det er dén, der spiller dig et puds.
Hvad ville være det rigtige at svare? Du nævner vel sygdomsangsten af en årsag - men skal man foregive, at du ikke har omtalt den? For så kunne jeg da forestille mig, at du kunne få knapt så fintfølende svar.
Anmeld
Citér