Sukkervand - nogle der kan svare hurtigt!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.772 visninger
29 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. januar

Anonym trådstarter

Hej, 

Jeg har en 9 uger gammel baby som fuldammes. Han havde ikke afføring i 10 dage, og derfor forsøgte jeg mig med sukkervand. Jeg læste på nettet hvordan det skulle gives, læste nogle steder at der måtte gives 25-50 ml om dagen. 
Vi var indlagt efter fødslen og der fik han det også i pipetter ved blodprøve og undersøgelser.

Jeg gav ham cirka 6-8 ml, og efter halvanden time havde han afføring.

Nu finder jeg så et opskrift som en har lagt op i en termins gruppe hvor der står der Max må gives 2 ml 3 x i døgnet. Og andre steder står der også at dosis er 2 ml. Det er bare kun nogle jeg fandt efter længere tids søgen på Google.

Nu er jeg fuldstændigt for tvivlet, har jeg givet ham for meget? Er det farligt? Han græder og er ked af det, men det er han ofte om aftenen for tiden. Jeg er så ked af det, fordi jeg er bange for, at det skader ham at jeg gav de ml - så er jeg nok også lidt tyndslidt fordi han er så ked af det, men jeg håber nogle kan svare hurtigt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar

Anonym

Der sker næppe noget ved den dosis du har givet. Men gav du 50 ml i døgnet på daglig basis ville det jo tage plads op for mælken, og det vil ikke være gavnligt

Og for øvrigt er det en rigtig god idé at snakke med en læge/sundhedsplejersker før man giver sin baby "medicin". Det lyder ikke rart for jer, måske kunne de også have lidt hjælp til jer?

Anmeld Citér

25. januar

Pippihaløj

Anonym skriver:

Hej, 

Jeg har en 9 uger gammel baby som fuldammes. Han havde ikke afføring i 10 dage, og derfor forsøgte jeg mig med sukkervand. Jeg læste på nettet hvordan det skulle gives, læste nogle steder at der måtte gives 25-50 ml om dagen. 
Vi var indlagt efter fødslen og der fik han det også i pipetter ved blodprøve og undersøgelser.

Nu finder jeg så et opskrift som en har lagt op i en termins gruppe hvor der står der Max må gives 2 ml 3 x i døgnet. Og andre steder står der også at dosis er 2 ml. Det er bare kun nogle jeg fandt efter længere tids søgen på Google.

Nu er jeg fuldstændigt for tvivlet, har jeg givet ham for meget? Er det farligt? Han græder og er ked af det, men det er han ofte om aftenen for tiden. Jeg er så ked af det, fordi jeg er bange for, at det skader ham at jeg gav de ml - så er jeg nok også lidt tyndslidt fordi han er så ked af det, men jeg håber nogle kan svare hurtigt. 

Sukkervand er ikke første valg men et gammelt hjemmeråd.

De giver en lille smule sukker vand for at lindre smerter ved blodprøve. Det har intet med behandling af forstoppelse at gøre. 
Tal med din læge og få … movicol?

Og tillykke med ny baby

Anmeld Citér

25. januar

Pippihaløj

Og en ulykkelig baby uden afføring i 10 dage… tal med en vagtlæge.

Anmeld Citér

25. januar

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Han er okay.

han skal kun have 2 ml, og har formegentlig haft afføring efter du gav ham det da det kan give lidt dårlig mave. Han tager ikke skade af det. Det er blot sukker og vand. Og nu ved du 2 ml 3x dagligt Max. 
jeg prøvede det med min ældste datter (efter råd fra sp) og oplevede ikke det gjorde det store, og vi havde virkelig nogen lange aftener. Hun pruttede og pressede og græd og græd.

sukkervand gives som en “smertelindring” ikke afføringsmiddel.

det der hjalp her, var at jeg tog en stofble og folede, varmede i mikroovnen 1-2 min (den skal være lun men rar at røre ved! Ikke varm varm), og så lagde jeg den om maven på hende, og så lagde jeg hende så hun lå på min underarm, hvor håndroden var ved maven, så det naturligt gav et let tryk. Det og varmen, gjorde hun faldt til ro.

og ellers mange mange mange amninger (følte jeg ammede konstant!) og cykle med benene, massage på maven osv flere gange dagligt for at få godt gang i maven. Vores læge sagde også, at cykle med benene er misforstået - det skal gøres LANGSOMT. Helt op til maven med det ene ben og så det andet. Det er en cykel bevægelse men det skal ikke gøres hurtigt. 

‘’DERUDOVER, skal du huske, at amme børn skal ikke have afføring dagligt. Min ældste havde de første måneder af sit liv kun 1 gang om ugen og det et helt normalt og ok når de er amme børn, så længe han har nok våde bleer. Min mindste var også amme barn og havde afføring ca hver anden dag.

håber din lille fyr snart får lidt ro på.

Anmeld Citér

25. januar

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Pippihaløj skriver:

Amme børns afføringsmønstre kan variere.

https://babyinstituttet.dk/afforing-hos-baby

Dertil har han jo så haft afføring nu skriver ts. Så vagtlæge virker en smule forhastet.

jeg tænker i værste fald når ts oplever han er ked, og har svært ved at komme af med det, at sp eller egen læge vil være et godt sted at starte med at tale med dem.

Anmeld Citér

25. januar

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Hej, 

Og lige en tilføjelse - at de er kede om aftenen kan også skyldes indtrykkene gennem dagen osv. det er i hvert fald noget jeg har oplevet ved alle mine 3 børn, også uden maveproblemer. Der har det hjulpet at bare være nærværende, massere af omsorg, og skrue ned for aktivitetsniveauet og indtrykkene.

Anmeld Citér

25. januar

Anonym trådstarter

*.* skriver:

Han er okay.

han skal kun have 2 ml, og har formegentlig haft afføring efter du gav ham det da det kan give lidt dårlig mave. Han tager ikke skade af det. Det er blot sukker og vand. Og nu ved du 2 ml 3x dagligt Max. 
jeg prøvede det med min ældste datter (efter råd fra sp) og oplevede ikke det gjorde det store, og vi havde virkelig nogen lange aftener. Hun pruttede og pressede og græd og græd.

sukkervand gives som en “smertelindring” ikke afføringsmiddel.

det der hjalp her, var at jeg tog en stofble og folede, varmede i mikroovnen 1-2 min (den skal være lun men rar at røre ved! Ikke varm varm), og så lagde jeg den om maven på hende, og så lagde jeg hende så hun lå på min underarm, hvor håndroden var ved maven, så det naturligt gav et let tryk. Det og varmen, gjorde hun faldt til ro.

og ellers mange mange mange amninger (følte jeg ammede konstant!) og cykle med benene, massage på maven osv flere gange dagligt for at få godt gang i maven. Vores læge sagde også, at cykle med benene er misforstået - det skal gøres LANGSOMT. Helt op til maven med det ene ben og så det andet. Det er en cykel bevægelse men det skal ikke gøres hurtigt. 

‘’DERUDOVER, skal du huske, at amme børn skal ikke have afføring dagligt. Min ældste havde de første måneder af sit liv kun 1 gang om ugen og det et helt normalt og ok når de er amme børn, så længe han har nok våde bleer. Min mindste var også amme barn og havde afføring ca hver anden dag.

håber din lille fyr snart får lidt ro på.

Tak. Jeg blev ret presset over det, fordi jeg ikke vidste om det kunne betyde han fik for meget vand, jeg ved jo de små ikke må få vand.

Han er stadig ulykkelig og presser tydeligt og trækker benene op under sig.

Jeg blev virkelig bange for om jeg kunne skade ham med de ml han har fået.. jeg beklager hvis det lyder dumt, han er min første, og han har grædt så meget de sidste dage hvor jeg har været selv med ham, så jeg føler mig lidt som en fiasko, og er faktisk i tvivl om jeg burde kontakte en læge når han stadig er ked af det. 

Anmeld Citér

25. januar

Anonym trådstarter

Pippihaløj skriver:

Jeg har haft svært ved at finde ud af om det var pga afføring han var ulykkelig. Jeg var tidligere til læge hvor han ikke havde haft afføring i 5 dage hvor han også var ulykkelig, men hun sagde det bare var sådan deres tarm system var nu. 

Jeg gik egenligt også mere på om det kunne skade ham, at jeg havde givet ham den mængde. Jeg har normalt en glad dreng men han er ked af det, og er det også stadig nu. Min nerver sidder nok lige ude på tøjet fordi han har grædt sådan, og derfor løber mine tanker afsted med mig om det kunne være skidt for ham.

Anmeld Citér

25. januar

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Der sker næppe noget ved den dosis du har givet. Men gav du 50 ml i døgnet på daglig basis ville det jo tage plads op for mælken, og det vil ikke være gavnligt

Og for øvrigt er det en rigtig god idé at snakke med en læge/sundhedsplejersker før man giver sin baby "medicin". Det lyder ikke rart for jer, måske kunne de også have lidt hjælp til jer?

Tak! Jeg tænkte også lidt ift at de jo ikke må få vand, om der kunne være for stor en mængde vand i det, om det kunne skade.

Jeg har nemlig været til læge tidligere, hvor han ikke havde afføring i nogle dage, der sagde hun at de måtte gå 10 dage uden afføring, og at de små blot kunne have problemer med maven, som generede. Jeg ville også ringe til dem mandag, men nu var han så ked af det, og jeg havde jo været afsted før hvor hun sagde det var normalt.

Jeg blev bare så bange for om den mængde sukkervand kunne skade ham, og jeg er nok også lidt påvirket fordi han er så ked af det, og jeg føler mig så uduelig for ikke at kunne trøste ham. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.