Anonym skriver:
Jeg har haft snakken med ham om hendes alder mange gange… i familierets huset tog de allerede snakken med ham for 2 år siden… prøvede at forberede ham på at det gik den vej…. Men han forstår det ikke… han siger bare at hun har 28 dage til at se sine venner og kun 3 til at sin familie hos ham. Så både jeg, familieretshuset og hans datter har forsøgt at trænge igennem til ham.
jeg synes det lyder som en fantastisk løsning i har fundet til jeres søn
det er det jeg har foreslået til hendes far men det nægter han pure. Han mener slet ikke hun er stor nok til at beslutte hvad hun vil og mener at alt omkring samvær skal gå gennem os. Forklarer ham at vores datter faktisk også gerne vil ha noget og sige i den del nu hun er blevet ældre. Men han han mener desværre bare det er mig der manipulere vores datter til ikke at ville se ham og det kunne jeg aldrig nogensinde drømme om! Han forstår ikke helt at vores datter ikke er et lille bitte barn længere desværre 
Jeg har faktisk for 6 måneder siden sagt til ham at han simpelthen bliver nødt til at lytte til hende og respektere at hun også har en mening om det her og at konsekvensen desværre kan blive at hun skubber ham væk… der ændrede intet og ja… nu kommer konsekvensen
men måske når han opdager at hun rent faktisk ikke VIL derop ændrer han sig…. Men jeg tvivler… desværre 
Min oplevelse er det var enormt svært for min søns far at indse, og det tog tid (1 års tid). Først da han indså han skubbede vores dreng fra sig, og vores søn trak sig og faktisk ikke gad samvær mere, begyndte det at gå op for ham.
‘min søns far reagerede førhen også med vrede, at han skulle tage sig sammen, han bestemte osv. og enkelte gange måtte jeg faktisk bryde ind og stoppe hans far fordi han blev så vred og ubehagelig.
Det jeg så i min søns fars vrede, var afmagt. Han ville så gerne se sin søn, hans søn trak sig, jeg holdte med vores søn, og det frustrerede ham enormt meget, for hvorfor kunne vi ikke bare køre samværet som da han var lille? Hvorfor skulle vores søn pludselig bestemme noget, han er jo “bare et barn” han har intet at skulle have sagt.
Det er en hård, og opslidende process. Men det kan gå to veje, enten så indser han det tids nok til at redde det og det kan blive godt igen, eller også nægter han at indse det, og skubber jeres datter fra sig. Uanset hvad, ligger det hverken på dig eller hende.
‘du skal blot støtte din datter præcis som du gør, og skærm hende for de konflikter med far du kan. Når hun synes han er en idiot, så anerkend det, tal om det. Fx sagde min søn hans synes hans far var en kæmpe idiot, og så sagde jeg faktisk bare, at det kunne jeg godt forstå han synes, det er også irriterende det skal være sådan, men han gør intet galt i ikke at fx ville afsted, og jeg skulle nok tale med far, så finder vi ud af det. Far bliver god igen, men far bliver vred fordi han savner dig og ikke ved hvad han skal sige når du siger fra.
Snak en masse med hende om de følelser hun går med, og lad hende have dem og vide det er okay at være sur på far, det er ok ikke at ville afsted osv. men husk at sige far bliver god igen, far elsker dig, og han vil dig.
‘Uanset udfald er det hverken din eller din datters skyld.
Jeg håber at I ender med samme udfald som her, for min søn og hans far er tættere end nogensinde den dag i dag, og det fungerer så godt nu!
‘men måtte lige understrege, at trods en rosenrød slutning nu, så var vejen der til et helvede, og flere gange tænkte jeg at det ville ende med han aldrig så sin far igen hvis det forsatte den vej..
Samværsaftaler er smarte og gør det hele lidt nemmere så man ikke står med konflikten om hvor barnet er, lige indtil ens barn er så stort det får sin egen mening
så kan man brænde den aftale, og så skal der simpelthen laves en ny helt fra bunden med udgangspunkt i det lille unge menneske der pludselig har en mening om alt 
‘håber det ender godt
du gør det godt! Du gør det rigtige! Og resten må være op til ham