Uenige om madbudgettet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. januar

Timf

Profilbillede for Timf

Her hjemme har jeg et madbudget det er aaaalt mad, snacks er 100 kr om ugen og så er der diverse ved siden af som er wc papir osv 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar

Gorden

Profilbillede for Gorden

Hvordan kan du leve af 100 kr om ugen til mad?

Anmeld Citér

20. januar

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Timf skriver:

Her hjemme har jeg et madbudget det er aaaalt mad, snacks er 100 kr om ugen og så er der diverse ved siden af som er wc papir osv 

100 kr. Om ugen?! Så du bruger 400 kr. Om måneden på mad? Tænker at du mangler et 0

Anmeld Citér

21. januar

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Men han mener at jeg bruger for mange penge på mad. Det ligger på de omkring 6500-7000 kr i måneden. Det er mig da står for at handle. Jeg gør alt som han har “lært” mig. Sammenligner kilo priser og liter priser. Hvis der er noget på tilbud som vi bruger en del af så køber jeg stort af det. Handler primært i Rema. 
Han mener, at hvis jeg sætter mit forbrug ned på mine madvarer så kan vi spare en del og have mere til f.eks sommerferie osv. 

Og måske har han en pointe. Det er umuligt at sige uden at kende dine konkrete indkøb, men hvis dit ønske om sund, lækker og varieret kost udmønter sig i, at du køber mange forskellige, relativt dyre produkter alene til din morgenmad, frokost og mellemmåltider, så vil der jo være tale om en stor post på madbudgettet. Nogle af de penge kunne måske spares og gå til fælles glæder som fx sommerferie.
Når han selv skal betale for sodavand på hverdage, er I jo allerede inde på en opdeling i “nødvendigt” og “selvbetalt luksus”. At hans “luksus” er i den usunde ende, mens det, han opfatter som din “luksus” er sunde indslag til din morgenmad og frokost, burde ikke være udslagsgivende for, hvor pengene skal tages fra. Spiser han flade rugbrødsmadder til frokost dagligt, mens du foretrækker markant dyrere indslag, bør han også kunne forkæle sig selv med en cola eller en plade chokolade en mandag. 

Anmeld Citér

21. januar

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Hvor mange penge bruger du på din morgenmad, frokost og mellemmåltider? 

Hvor mange penge bruger han på sodavand og snacks i weekenden? 

Det er nærmest umuligt at svare på noget, når vi ikke ved, hvor mange penge, det drejer sig om..

Anmeld Citér

21. januar

IenFart

Profilbillede for IenFart

Isoleret set burde I kunne nå til enighed om et passende niveau for madudgifter. Så må han deltage mere i indkøb og madlavning hvis han er utilfreds. Men der er en antydning af at det er en generelt kontrollerende og kritiserende type vi har med at gøre her og så er det bare med at sætte hælene i.

Anmeld Citér

21. januar

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Det der gad jeg simpelhent ikke.

Hvor er han dybt ucharmerene.

Løsningen kunne også være,i sætter jeres lommepenge ned til 1000kr pr person,og sætter de andre 2000 på opsparingen,så har i 22000 mere på opsparingen om måneden.

Her hjemme hverken har vi eller bruger 4000kr på os selv,så vil mene i godt kan klare jer for 1000kr i lommepenge.

Anmeld Citér

21. januar

drabo

Profilbillede for drabo

I bruger begge to penge på spiselige luksusting, som den anden finder unødvendige forskellen er at du bruger jeres madpenge, mens han bruger sine lommepenge.

jeg synes egentlig i begge er smålige, og kan godt forstå hvis han synes det uretfærdigt at dine luksus spiser skal betales af fælleskassen hvor hans skal betales af egen lomme. 

men egentlig virker det ikke til nogen af jer er klar til fælles økonomi, og måske skulle I gå tilbage til det som har virket for jer de sidste 20år.

eller også skal I have en god og ikke fordømmende samtale omkring hvad I skal bruge på mad, gerne med bonner fra de sidste par måneder, så I kan få et overblik. Måske koster dine få luksus ting faktisk mere end du lige tror eller mindre end han tror, måske har I et enormt forbrug på en post I regnede med var lille. Tingene er steget enormt i pris nogle mere end andre, og alt efter ens vaner vil det sætte sig forskelligt i budgettet.

vi bruger mange penge på mad, men det er vores fælles valg. Men herhjemmme ville 6000 være et skrabet budget, men igen vaner, personer i husstanden, lyst til at jagte tilbud, hvor ofte man har gæster osv spiller ind.

Anmeld Citér

21. januar

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Men han mener at jeg bruger for mange penge på mad. Det ligger på de omkring 6500-7000 kr i måneden. Det er mig da står for at handle. Jeg gør alt som han har “lært” mig. Sammenligner kilo priser og liter priser. Hvis der er noget på tilbud som vi bruger en del af så køber jeg stort af det. Handler primært i Rema. 
Han mener, at hvis jeg sætter mit forbrug ned på mine madvarer så kan vi spare en del og have mere til f.eks sommerferie osv. 

6500-7000 kr til mad til 4 mennesker er også mange penge.

Vi spiser sundt, køber slik sodavand mm når der er lyst til det osv. vores måltider består altid størstedelen af grønt, bønner/linser og lignende. 

vores madbudget til 2 voksne, 1 teenager og 2 børn er på 4500 om måneden, og det er inkl snold, 3 måltider dagligt samt mellemmåltider. Vi spiser frisk frugt og grønt hver dag, og der bliver altid gjort noget ud af al maden. 
Vi planlægger maden for 1 uge, og handler til 1 uge. Vi kigger tilbud og planlægger madplanen ud fra det, vi laver meget fra bunden (bager selv morgenbrød, snacks mm. ) og så undgår vi madspild. Fx ved at gemme selv rester hvor der kun er 1 portion, for efter 5-6 gange så tømmer vi fryseren for de små rester og laver det hele, så kan man tage hvad man har lyst til. Oftest har vi også penge tilbage

Man kan sagtens spise sundt og varieret uden at det skal koste en formue. Der findes mange gode sider og apps med madplaner til billige penge, med sund mad - som man kan starte ud med som inspiration til man lige har fundet tricket. 

Anmeld Citér

21. januar

Timf

Profilbillede for Timf
Unicorn1 skriver:

100 kr. Om ugen?! Så du bruger 400 kr. Om måneden på mad? Tænker at du mangler et 0

Nej jeg mener 400 kr til snacks som i 100 kr pr uge så må de snolde for det vi bruger omkring 4-4500 kr om måneden på mad til en voksen, en teenager der spiser mere end mig og så to mindre børn

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.