Inspireret af en anden tråd, men lidt udenfor det beskrevne scenarie: Kan og skal man til enhver tid forvente/forlange fuld fortrolighed fra sin partner - og at han/hun ikke deler noget med en ven (kønnet underordnet), som han/hun ikke først har delt med én selv?
Selv kan jeg komme på flere situationer, hvor jeg sagtens ville kunne rumme, at min mand talte med andre end mig om det - og ligeledes emner, jeg ville dele med andre end min mand.
Tænkte og konkrete eksempler:
- Hvis jeg havde varme følelser for en anden mand, vel at mærke uden at ville handle på det!, kunne jeg godt tænke, at dén viden behøvede min mand ikke at få, da det kun ville såre og bekymre ham. Samtidig ville jeg måske have brug for at dele med en, jeg var fortrolig med, at det var svært og frustrerende at være skrupskørt forelsket i en anden - og at få lidt medfølelse eller moralsk opbakning.
- Hvis min mand til tider synes, at det er hårdt og opslidende, når jeg er ramt af min sygdom, sclerose, og jeg ikke orker andet end at komme hjem fra arbejde og hvile til næste dag, vil det være meget fint med mig, at han har andre at dele frustrationen med. Jeg kan jo ikke gøre for, at jeg er syg, og det ved han godt - men han har lov at synes, at det er frustrerende at være sammen med en zombie, og jeg vil gerne skånes for at være den, han læsser af på.
- På samme måde var det godt for os begge, da jeg havde en alvorlig depression for en del år siden, at han havde nogen at tale om det med. Jeg ville være knækket endnu mere over, hvis han havde delt sin bekymring og (irrationelle, men menneskelige) irritation over min tilstand med mig.
- Hvis vores sexliv blev svært, fx grundet nedsat lyst eller fysiske udfordringer hos én af os, kunne det være et penibelt emne at tale om med den, der havde problemet. Selvfølgelig skal man som par tale om den slags og handle på det, men er det ikke okay at lufte sin frustration for en nær ven i stedet for at sparke til én, der allerede ligger ned? Jeg tænker ikke, det fører til noget godt fx at sige til en mand med rejsningsproblemer, at man virkelig, virkelig savner en god omgang sex - men det kan da uden tvivl være godt at få sat ord på, at det er hårdt.
Jeg kunne komme i tanker om mange andre eksempler - overordnet synes jeg, det er virkelig vigtigt at komme af med “forbudte” og uhensigtsmæssige tanker i stedet for at blive ædt op indefra af svære følelser.
Et tillægsspørgsmål: Er det bedre/rigtigere/mere loyalt at dele noget i denne genre med en psykolog end med ens nærmeste ven(inde)?