Jeg er en kvinde midt i 30erne. Min mand siger, jeg yder psykisk vold/terror og gaslighter. Jeg er så forvirret og kunne godt bruge nogle udenforståendes perspektiv.
Min mand og jeg har været sammen i over 15 år og har to børn (3 år og 6 år). Vores parforhold har været kendetegnet ved manglende/uhensigtsmæssig kommunikation, fordi vi oplever verden meget forskelligt og er uenige om hvad “virkeligheden” er.
To eksempler på hvad min mand kalder, at jeg udøver psykisk vold og gaslighter:
I dag skulle vi til familiefødselsdag i min mands familie. Vi aftalte, at jeg først gik i bad, og han bagefter ville gå i bad. Da det er hans tur til bad, hører jeg ikke vandet løbe og går ovenpå og ser ham ligge på sengen og være på mobilen. Han reagerer prompte med at blive vred og sige, at jeg kun kom op for at tjekke op på ham. Jeg siger, at da vi skulle gå om 30 min, og børnene også skulle i deres pæne tøj (som de først får på i sidste øjeblik), så vil jeg gerne bede ham bade. Han siger, at det er psykisk terror, og at jeg aldrig lader ham slappe af et øjeblik. Jeg mindede han om, at jeg stod op med børnene omkring kl 7 og lod ham sove til kl 10. Da han stod op, lagde han sig på sofaen med mobilen og lå der nogle timer (noget af tiden brugte han på at købe dagligvarer på nettet), mens jeg tog mig af børnene, ordnede vasketøj og gav dem frokost. Kræver jeg for meget? Jeg føler ofte, at jeg render rundt og tænker på børnenes behov og det praktiske, mens han time ud og ind sidder med mobil eller gamer (ca. 3 timer pr dag, når børnene sover).
Et eksempel på hvad han kalder gaslighting:
En tidlig hverdagsaften. Vi er hjemme, børnene er hentet og ser tv, og min mand går i gang med aftensmaden, mens jeg rydder op. Jeg går derefter i gang med at handle ind på nettet, mens jeg sidder i sofaen med børnene. Min mand kalder og beder mig dække bord, og jeg siger, at jeg lige skal lægge to ting i kurven og så lukker jeg den og dækker bord. Jeg rejser mig med det samme og går ud i køkkenet og står med mobilen og mobilepayer mv. Han beskylder mig derefter for at gaslighte ham, da han ved, at det ikke tager så lang tid at lægge i kurv og betale. Det ender i en diskussion, hvor jeg ikke vil erkende, at jeg lavede noget andet end indkøb (for det gjorde jeg ikke) eller vil indrømme, at jeg gaslighter.
Hvad er op og ned i det her - er jeg et forfærdeligt menneske uden at opdage det? Jeg bliver ofte vred på min mand og føler mig magtesløs, men har ellers gode relationer (familie, venner, kolleger). Jeg savner en partner, som vil engagere sig i og stå for børn og hjem.
Kh den forvirrede