Råd til tandlæge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. november 2024

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
Anonym skriver:

Ts skriver at hun ikke har været til tandlæge i mange år, det er altså ikke et akut problem, men problem/problemer der har været undervejs længe 

Ts har haft alle muligheder for at sparer op og jo alle har mulighed for at sparer op, det handler om prioriteringer 

Hvor bliver jeg træt af at høre den argumentation. Simpelthen så træt.

Hvor er medmenneskeligheden henne? Hvor er erkendelsen af, at man ikke nødvendigvis har mange penge og derfor "kan spare op"?

Jeg kender mange i den boligblok hvor jeg bor, som vitterlig ingen penge har. De kæmper på daglig basis for, at få enderne til at mødes. De har skåret alt fra og ned til minimum. Jeg deler ofte ud af vores ekstra aftensmad til dem, fordi de virkelig er ramt. Bilen er sparet væk, de har cykler (som i øvrigt ikke har alle gear eller de rigtige størrelser). 

Ingen streamingtjenester. Det billigste mobilabonnement. Jeg kunne blive ved. Men livet har bare været hårdt ved dem. Så nej, ikke alle kan spare op.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

At gå til tandlæge er rasende dyrt. Også for dyrt. Jeg mener at basistandlægehjælp, hvis man har smerter, knækker en tand el. burde høre under sygesikringen ligesom alle andre smerter og skader på kroppen. Bare billigst mulig løsning som hvis det fx er at få rykket en tand ud og måske kun såfremt man har overholdt sine regelmæssige eftersyn. Vil man have noget ekstra lavet eller noget kosmetisk, kunne der så være egenbetaling på.

Nå det var vist et sidespor. TS, jeg ville også få lavet et overslag til at starte med og så få lavet de tænder, der generer dig mest først. Hvis du bor i nærheden af Sverige eller Tyskland ville jeg også undersøge priserne der. Den svenske kurs er ret lav i øjeblikket. 

Anmeld Citér

15. november 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Ts skriver at hun ikke har været til tandlæge i mange år, det er altså ikke et akut problem, men problem/problemer der har været undervejs længe 

Ts har haft alle muligheder for at sparer op og jo alle har mulighed for at sparer op, det handler om prioriteringer 

I bedste fald, så er din kommentar udryk for privilegieblindhed og uvidenhed om den faktiske økonomiske situation for en del mennesker i vores samfund - i værste fald er den bare undskabsfuld. 

Anmeld Citér

15. november 2024

Anonym

AnjaZenia skriver:

Hvor bliver jeg træt af at høre den argumentation. Simpelthen så træt.

Hvor er medmenneskeligheden henne? Hvor er erkendelsen af, at man ikke nødvendigvis har mange penge og derfor "kan spare op"?

Jeg kender mange i den boligblok hvor jeg bor, som vitterlig ingen penge har. De kæmper på daglig basis for, at få enderne til at mødes. De har skåret alt fra og ned til minimum. Jeg deler ofte ud af vores ekstra aftensmad til dem, fordi de virkelig er ramt. Bilen er sparet væk, de har cykler (som i øvrigt ikke har alle gear eller de rigtige størrelser). 

Ingen streamingtjenester. Det billigste mobilabonnement. Jeg kunne blive ved. Men livet har bare været hårdt ved dem. Så nej, ikke alle kan spare op.

Det kræver ikke "mange penge" at sparer op

Det handler om at man har sat sig for dyrt og bruger pengene - for noget bruger man dem jo på og tænker ikke at du har indblik i økonomien hos dine naboer i din blok, men blot tager deres ord for gode varer for de mennesker som ikke har lært at sparer op er sjovt nok også dem som brokker sig over de ikke har nogen penge  

Anmeld Citér

15. november 2024

Anonym

Nogle mennesker har virkelig ingen penge. Jeg har en husleje til 2800 med forbrug og 3000 til mig selv om måneden. Hvordan vil du have at jeg skal spare op? Samtidig betaler jeg en gæld af (som ikke er min) på 18000 om måneden. Min udbetaling er 23800. Laaaang historie. Det er hele min løn. Du kan ikke kende andres problemer eller udgifter, så det er en virkelig dum kommentar.

Anmeld Citér

15. november 2024

AnjaZenia

Anonym skriver:

Det handler om at man har sat sig for dyrt og bruger pengene - for noget bruger man dem jo på og tænker ikke at du har indblik i økonomien hos dine naboer i din blok, men blot tager deres ord for gode varer for de mennesker som ikke har lært at sparer op er sjovt nok også dem som brokker sig over de ikke har nogen penge  

Eller dem som siger, at folk bare kan spare op, er dem som har mange penge. Sjovt nok.

Anmeld Citér

15. november 2024

AnjaZenia

Anonym skriver:

Men kan faktisk fortælle, at den ene familie, der har jeg styr på på deres økonomi, for det er mig der har lavet deres budget. 

Anmeld Citér

15. november 2024

Anonym

Eller dem som siger, at folk bare kan spare op, er dem som har mange penge. Sjovt nok.

Jeg er så på ingen måde mange penge, og det er heller ikke mit billede af det. Men det er tværtimod folk som nedprioriterer noget for at få noget andet og som kan se på de folk som vil have det hele på en kontanthjælp og sådan fungerer det nu altså ikke 

Altså jeg prioriterer. De folk som ofte siger at de ikke har nogen penge er også de folk, hvor man kan se forbruget er højt, eller man kan i hvert fald se hvad man så burde nedprioriterer hvis man så ikke har råd til fx tandlæge, skoleudflugter osv. - De bruger så ofte penge på take away, cigaretter, sodavand. Kiosk eller andet, man sagtens kan skærer ned på

Anmeld Citér

15. november 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg er så på ingen måde mange penge, og det er heller ikke mit billede af det. Men det er tværtimod folk som nedprioriterer noget for at få noget andet og som kan se på de folk som vil have det hele på en kontanthjælp og sådan fungerer det nu altså ikke 

Altså jeg prioriterer. De folk som ofte siger at de ikke har nogen penge er også de folk, hvor man kan se forbruget er højt, eller man kan i hvert fald se hvad man så burde nedprioriterer hvis man så ikke har råd til fx tandlæge, skoleudflugter osv. - De bruger så ofte penge på take away, cigaretter, sodavand. Kiosk eller andet, man sagtens kan skærer ned på

Det synes jeg da bare, du skal starte en ny debattråd om. I mellemtiden kunne du lade folk, som faktisk forsøger at hjælpe TS i den aktuelle situation, skrive her. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.