Anonym skriver:
Min svigerfar har desværre fået konstateret kræft, og han vil dø af det. Han er blevet terminalerklæret. Det er kun et spørgsmål om tid hvor lang tid vi har ham endnu 
Vi snakker en del om det herhjemme og er åbne og ærlige over for vores børn på 12, snart 13 og 9 år.
Men hvor meget skal de lige have lov til at se? Skal de være tilstede når han ånder ud, eller er det bedst når han er sovet ind??
Vi har heldigvis ingen erfaringer med det, men vi er meget i tvivl om hvor meget de skal være med til?
Nogen med erfaringer desværre??
Der er ikke et entydigt svar. Jeg tænker, at dine børn er så store nu, at jeg ville spørge ind til - og følge - deres ønsker. Selvfølgelig hele tiden holdt op mod, hvordan forløbet bliver. Hvis farfar bliver plaget af uro, angst, smerter osv., kan det være, at børnene skal skærmes lidt for det.
Min far fik for nylig konstateret kræft i bugspytkirtlen. De kunne heldigvis fjerne alt ved operation, men selv med dét udgangspunkt er diagnosen noget møg. Pt. er han i kemobehandling, som ikke er nogen dans på roser. Mine børn er lidt ældre end dine, 17 og 14, jeg lytter meget til, hvad de ønsker. De har begge stort behov for at være tæt på og blive informeret om op- og nedture. Nogle gange får de først besked, når jeg har et “fuldere” billede at give dem. De mistede deres far, da de var knap 3 og 5 år efter et meget kort kræftforløb, og der var de med den sidste dag. Det var hårdt og lod sig gøre, fordi vi havde så mange omkring os, der kunne tage sig af dem og deres behov, men har aldrig fortrudt det efterfølgende.
Så åbenhed og ærlighed, og spørg hvad de tænker om farfars sidste tid.
Mange tanker til jer og jeres familie. Det er en barsk tid at gå igennem