Jeg kan ikke give dig et svar, men jeg kan fortælle om min historie, som minder lidt om.
Jeg mistede en bedsteforældre da jeg var 11-12 år. Det gik ret hurtigt at h*n lå i respirator i en lille uge inden den blev slukket og der blev udåndet.
Jeg var oppe og sige farvel under to døgn før udånding(min mindre søskende 8-9 og under var ikke med) og det betyder i dag rigtig meget for mig at jeg fik sagt farvel, selvom det kom meget pludseligt for også. Vi har ikke med ved udånding men hos de andre bedsteforældre, jeg vidste godt hvad der skulle ske, kan ikke huske om mine søskende vidste det.
Jeg har det helt fint med ikke at være der da respiratoren blev slukket, hvor mine forældre både havde skulle deres egen sorg(det var en meget tidlig død) og samtidig være der for os og forklare mm.
Men en ting der er vigtigt er at snakke om hvad der sker hvad de tænker og evt om de er bange/bekymret eller lignende. Jeg har selv som ung voksen været viden til flere terminale kræftforløb i nær familie, og det kan både være "langtrukkent" og hårdt at være vidne til. Jeg synes det lige meget hvad lyder som en god idé at se farfaren efter han er sovet ind, det synes jeg gider en ro som barn at se og en forståelse, samt det jeg husker fra de første gange jeg sp døde familiemedlemmer, der var jeg yngre end dine børn, er at de sp fredelige ud og det lingte at de sov, det var rart at se de ikke længere havde det dårligt.
Anmeld
Citér