Betaling for at bo hjemme .

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.858 visninger
22 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. august 2024

Anonym trådstarter

Min 19årie søn og hans kæreste bor hos os .

De har en afd for dem selv med bad / toilet .

Der er fri kost . Dvs de får alt mad her . Og self logi vand varme osv.

Får vi take out får de også . De har ca 20.000 tilsammen pga fritidsjob 

Hvad  ville være fair at sige de skal bidrage med.  ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Jeg ville prøve at regne baglæns (sammen med dem, selvfølgelig): Hvad har de udbetalt? Har de faste udgifter? Og så skal der vel være et par tusinde til lommepenge? Resten kan de så fordele mellem fx husleje til jer og en boligopsparring til når de flytter hjemmefra. 

Anmeld Citér

23. august 2024

Panther

Profilbillede for Panther
StortOgSmåt skriver:

Jeg ville prøve at regne baglæns (sammen med dem, selvfølgelig): Hvad har de udbetalt? Har de faste udgifter? Og så skal der vel være et par tusinde til lommepenge? Resten kan de så fordele mellem fx husleje til jer og en boligopsparring til når de flytter hjemmefra. 

Det her, hvis I ikke er økonomisk afhængig af indtægten fra dem. Så handler det mere om at lære dem ansvar og få dem fra reden.

Hvis I er afhængige af indtægten fra dem, så må I regne på udgifterne ved at have dem boende.

Anmeld Citér

23. august 2024

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg gav selv ca 700 kroner, min kæreste gav 1500. Samme ordning. 
jeg kunne tænke mig en god ordning ville være 1000 kr pr pers. Som husleje til jer. Og 1000 kroner pr pers. til en opsparing til lejlighed/bolig. Kontoen skal kunne låses eller der skal være en klausul så ikke de bliver klattet væk. 
de skal bidrage med rengøring af hus. Fx fællesområder inkl deres eget område. Derudover hjælpe med havearbejde og vasketøj

Anmeld Citér

23. august 2024

Anonym

Ja er det korte svar.. 

10000 om måneden er et stort beløb for ikke at have faste bolig udgifter. 

Betalte selv 2300 ud af en indtjening på 6000 over 2 år.hvilket lærte mig Både at spare op af det resterende men også budget ift mine andre udgifter..  Fagforening - transport - mobil - sjov og spas..

Anmeld Citér

23. august 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Vil kun være ret og fair at de bidrager til husleje, samt kost og logi.

De er så store, i har ikke forsørgerpligt og skal ikke gå og betale alt for dem. 

Jeg ville sætte mig ned og regne ud hvad de koster at have boende ift mad, strøm og vand. Dertil sige internet/tv/streaming deles mellem jer alle (så din mand og dig, søn og kæresten) og så en smule til huslejen. 

Jeg havde 4500 udbetalt da jeg boede hjemme, og gav 1500 til husleje og kost til min mor. Min mor manglede ikke de penge, men satte dem til side og da jeg så flyttede hjemmefra, gav hun mig de penge jeg faktisk havde betalt i al den tid så jeg havde til møbler, køkkenting osv.

Anmeld Citér

23. august 2024

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hmm, måske kr. 3.000 pr person om måneden. Jeg ved ikke hvorfor jeg lige tænkte på det beløb.

Men det kommer vel også meget an på, om I har brug for pengene eller det mere er symbolsk, for at de ikke skal bo gratis?

Anmeld Citér

23. august 2024

Anonym

Kunne i måske dele husholdningen i mellem jer? Så de selv sørge for at forsyne deres eget bad/toilet med toiletpapir, sæbe, shampoo og rengøringsmidler? 

Måske de kunne have 2 dage om ugen hvor de står for indkøb? 

Jeg synes også der er forskel på, om I ønsker indtægt fordi i er presset økonomisk eller fordi i tænker det er en del af deres dannelse. 

Hm.. Jeg synes bare det stritter lidt i mig, at bede sit eget barn om at betale for at bo hjemme. Uanset alder. Derfor ville jeg forsøge at tænke lidt ud af boksen. Måske støtte dem i at spare op? Så de på et tidspunkt har til et indskud fx. 

Anmeld Citér

23. august 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Det stritter også lidt i mig med tanken om at lade mit barn betale for at bo hjemme. Men omvendt skal de jo også lære at prioritere ift. et budget. Yderlige er det jo en ret stor udgift også at have kæresten boende. 
Kunne I prøve at regne ud, hvad merudgiften er ved at have dem boede er og så lade dem betale den del. Altså så det kun er de reelle udgifter og ikke yderligere til husleje. Evt. lade dem stå for indkøb og madlavning et par gange om ugen. 

Jeg synes også det gør en forskel om de er studerende på SU + fritidsjob, er i arbejde eller har sabbatår, hvor de fx sparer op til en rejse, højskoleophold el. 

Anmeld Citér

23. august 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Tænker også svarene vil afhænge af, hvorfor tænker i de skal betale?

Er det fordi i mangler pengene/synes det dræner lige rigeligt på jeres økonomi at have 2 mennesker ekstra i husholdningen?

Er det fordi i tænker i ikke vil have dem boende de næste 7-8 år i denne favorable ordning?

Er det for at lære dem at forvalte deres økonomi og få et forhold til hvad tingene koster?

Men måske uanset svaret, så kunne et sted være at få et overblik i fællesskab med de unge mennesker omkring hvilke udgifter i faktisk betaler for dem lige nu - husleje, el, vand, varme, internet, mad osv. Og så måske tage en samtale omkring hvor meget de skal bidrage økonomisk

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.