Skoleværgning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.968 visninger
24 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. juli 2024

Anonym trådstarter

Hej.

jeg har en søn der skal i 7 klasse efter sommerferien. 
han har siden 2-3 klasse hadet at gå i skole, og er en kontinuerlig kamp at få ham afsted. Han har haft  et skoleskift pga mistrivsel og trivedes egentlig godt på den nye skole. Socialt er han vellidt og har mange venner, fagligt er han dygtig og til skolehjemsamtale fik han kun ros.

alligevel HADER han sin skole, med 3 uger igen til skolen er han allerede nu begyndt at gå i baglås. Han vil simpelthen ikke.

han forgiver at være syg, han er i enormt dårligt humør og oplever (fortæller han) at have det mentalt rigtig dårligt når han går i skole, i en grad nu hvor han faktisk bliver ked af det og slet ikke kan være i sig selv. 

Har haft talt med skolen før, og har været vedholdende med at han skal passe sin skole, og fået ham afsted 99% af tiden, men det nytter ikke noget når han virkelig ikke har det godt med at gå i skole. Han fortæller selv problemet i det hele taget er skolen og undervisningen. Vi har forsøgt alverdens former for motivation og støtte uden gavn.

Min tanke er jeg nu vil kontakte PPR (skolen mener ikke der kan gøres yderligere for at imødekomme ham da han jo skal passe sin skole og jeg er enig til en vis grad), for at høre hvad muligheder der er som kan hjælpe ham.

er der nogen med erfaringer inden for skoleværgning?

jeg kendte engang en hvis dreng havde det lige sådan og var på “nedsat tid” og altså kun kom i skole 2-3 gange ugentlig en periode hvor der så blev arbejdet intenst med at han skulle kunne rumme og trives i en almindelig skoleuge på sigt. Tænker det måske var en mulighed?

eller noget skole hvor det er mere praktisk end undervisning?

jeg håber nogen kan dele erfaring og eventuelt hvem jeg ellers kan kontakte udover ppr.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juli 2024

Gapo

Hvorfor har I hold ham på en skole der giver mistrivsel i så mange år

Anmeld Citér

22. juli 2024

Gapo

I får intet godt af yderligere tre års mistrivsel. Jeg ville bestemt flytte ham - og for flere år siden.

Anmeld Citér

22. juli 2024

Tip!

Når han er i den alder han er, så bør han kunne sige mere præcist hvad der gør han ikke vil afsted - jeg læser det som en top barnelig opførsel. 
Fortæl ham at sådan er rammerne for de valgt i nu har taget om at han går i skole - det er populært med “unscooling” og så videre. Men i som forældre har taget valget om at han skal gå i skole. 
Hvem ville ikke som voksen ønske sig mere frihed og færre dage på job? 

I skal være skarp på om det reelt bare er “pylder” eller om det er noget andet bag. 

Kan han følge med fagligt? Ser han ordentligt? Er det puperteten der gør noget nu? Hjernen er under ombygning de næste år.. 

Anmeld Citér

22. juli 2024

Gapo

Tip! skriver:

Når han er i den alder han er, så bør han kunne sige mere præcist hvad der gør han ikke vil afsted - jeg læser det som en top barnelig opførsel. 
Fortæl ham at sådan er rammerne for de valgt i nu har taget om at han går i skole - det er populært med “unscooling” og så videre. Men i som forældre har taget valget om at han skal gå i skole. 
Hvem ville ikke som voksen ønske sig mere frihed og færre dage på job? 

I skal være skarp på om det reelt bare er “pylder” eller om det er noget andet bag. 

Kan han følge med fagligt? Ser han ordentligt? Er det puperteten der gør noget nu? Hjernen er under ombygning de næste år.. 

Så er barn der mistrives skal bare tvinges afsted. 
Hvis du blev frosset ude på arbejde fx og havde en dårlig chef og dine forældre tvang dig til at blive i en stilling i adskillige år…? Ville du bryde dig om det.

Du giver ikke et råd en psykolog ville give.

Anmeld Citér

23. juli 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Gapo skriver:

Hvis du blev frosset ude på arbejde fx og havde en dårlig chef og dine forældre tvang dig til at blive i en stilling i adskillige år…? Ville du bryde dig om det.

Men hun skriver jo, at han er vellidt socialt og godt med fagligt, så han bliver ikke “frosset ude”, som du skriver.

Anmeld Citér

23. juli 2024

Anonym

Måske er han meget intelligent og simpelthen keder sig i skolen. Det kan være en årsag til mistrivsel når han ellers klarer sig godt og er vellidt - og når han fortæller det er selve undervisningen der går ham på. Kedsomhed og manglende udfordringer kan godt komme til udtryk på forskellige måder blandt andet ved at give en følelse af frustration, uro indvendig, lyst til at flygte.
Jeg tror PPR er et godt sted at starte men ikke nødvendigvis med henblik på færre dage eller timer, men at PPR vurderer ham og giver et bud på nogle konkrete løsninger. Men jeg tror også at jeg som forældre ville prøve at gå mere ind i hvad det præcis er der går ham på, fx ved at bede ham beskrive hvad gør en god skoledag og hvad gør en dårlig. Hvorfor det er dårligt, hvad præcis det er der giver en bestemt følelse mv. Simpelthen prøve at spørge igen pg igen på forskellige måder for at få afdækket hvad det er og derefter finde en holdbar løsning til det evt med skolen og/eller PPR

Anmeld Citér

23. juli 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Gapo skriver:

Hvorfor har I hold ham på en skole der giver mistrivsel i så mange år

Hvor læser du, at hans skoleskift ligger “så mange år” tilbage? Jeg kan godt forstå, at man er tilbageholdende med endnu et skift pga. mistrivsel - særligt, når han er vellidt, har venner og er fagligt godt med. 

Anmeld Citér

23. juli 2024

Anonym

Min allerførste tanke når jeg læser dit opslag er at han er lynende intelligent og derfor keder sig voldsomt meget i skolen. 

jeg ville nok overveje en IQ test og derfra se hvad der sker. 

har selv en søn der er lynende intelligent og hab kedede sig forfærdeligt i skolen. Lærerne opdagede hurtigt grunden til kedsomheden og giver ham derfor 2-3 klassetrin over hans eget opgaver. Nu synes han det er sjovt fordi han bliver udfordret. 

Anmeld Citér

23. juli 2024

Anonym

Gapo skriver:

Der står ingen steder han er frosset ud, eller at han har dårlige lærere. Tværdimod får du at vide at han er meget vellidt i skolen og han er godt med fagligt og får masser af ros til skole/hjem samtalerne. 

du ved ikie engang hvor længe han har gået på skolen, du ved han har hadet skolen siden 2-3 klasse og han har haft skoleskift. Ikke hvornår det skoleskift har ligget og nu er det altså bare ikke så nemt bare lige at flytte skole i alle kommuner. 

din kommentar er helt hen i vejret og ekstrem nedladende og unødvendig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.