Anonym skriver:
Åh ja for ingen kvinde har brug for alenetid? Det er jo "luksus" at få lov at handle alene.. støvsuge uden børn om benenene.. gå i bad osv.. 
Mit bedste råd er tag dig den tid du har brug for. Opfør dig som ham. Altså der er jo intet urimeligt i ønsket om at være alene, og 1,5 time er helt fair. Det er proportionerne det er galt med, men grunden til der er så meget tid til ham er at du ingen tid har.
Er der ikke noget du godt kunne tænke dig at bruge tid på? At træne, lære at dreje ler, tage et sprogkursus? Prøv evt at se din lokale aftenskole om de har nogle kurser. Min erfaring er at det er nemmere at retfærdiggøre (for sig selv) og holde fast hvis man har betalt for noget i et bestemt tidsrum. Så vænner du dig stille og roligt til at tage dig tid. Så bliver det nemmere at sige fradag aften: I morgen sover jeg længe til kl 10 og jeg har brug for at du står op med børnene.
Det kræver tilvænning for jer begge, men det bedste jeg gjorde for mig selv i vores forhold var at tage det seriøst hvad mine behov var. Og jeg blev meget overrasket over hvor "ligeglad" min mand var. Ham sagde bare ok. Hvis jeg bad om lov på forhånd var der aldrig et godt tidspunkt, men efter jeg udtrykte mine behov tydeligt og uden omsvøb som "jeg har brug for at xxx så derfor og der gør jeg på det her tidspunkt" så har det bare været som om han forstod det? Måske fordi han selv altid har været sådan.
Og hvis din mand brokker sig kan du jo bare sige "jamen hvis du spørger enhver kvinde så har de altså brug for tid alene"
For det HAR man faktisk.
Jeg kan anbefale helt at forlade matriklen så du får ro i hovedet , i hvert fald i starten. Men senere kan du godt bede dem om at tage på tur så du kan være alene hjemme. "Jeg har brug for at være alene hjemme" er faktisk et helt reelt behov!
Og så ikke kommenter en hel masse på hans tid men lad ham selv opdage at det ikke fungerer at begge forældre hver dag tager 1,5 time for sig selv
Ja det er jo ikke alenetiden i sig selv. Det er dét, at han kræver det hver eneste dag. Og så begynder jeg jo så at regne på det, for der er kun 24 timer i døgnet og hvis både han og jeg skal have 1,5 time hver hver dag efter børnene er puttet, så har vi jo intet tid sammen. Så kunne vi lige så godt bo hver for sig...
Jeg vil gerne have følelsen af at føle mig valgt til og at han også tager mine behov alvorligt.
Jeg synes egentlig, at når man vælger at bo sammen med et andet menneske, så kan man ikke blive ved med at køre et soloræs, som om man stadig var alene.
Jeg har et behov for, at vi løfter opgaver i familien i fællesskab... altså at min mand også tager ansvar.... først... i min logik har jeg brug for, at vi udnytter vores tid bedst muligt, at vi optimerer den... forstået på den måde, at der faktisk er en plan for, hvad tid der laves aftensmad og dermed hvad tid vi spiser, hvornår skal børnene i bad, hvornår på dagen laves der lektier. Vi skal ikke spilde tiden på indkøb hver dag. At sengetider overholdes osv. Jeg har i det hele taget brug for, at jeg føler, at vores børn har en opfattelse af, at deres mor og far står sammen om, hvad der skal ske og at det bliver overholdt. Gør vi ikke disse ting, så skrider tiden helt simpelt og vi får mindre tid og i min optik faktisk også usikre børn, for den ene dag gør vi det ene og den næste dag noget andet.
Jeg har før fået kommentaren "jamen hvorfor laver DU så ikke bare strukturen og gør tingene selv?"
Og til det har jeg svaret, at jeg ikke er alenemor. Vi er to om det hele og vi skal løfte ansvaret i fællesskab.
Jeg synes i øvrigt heller ikke, det er sexet på nogen måder at skulle stå med det overordnede ansvar alene, når man nu ellers er to voksne. Og ansvar er ikke kun at støvsuge, når det trænger. Det er også at gå lidt tidligere i seng en gang imellem for at tage hensyn til sin partner.. eller hvad det nu måtte være. Det kan jo være hvad som helst. At holde på sin ret på daglig basis, det er bare for meget.
Det vildeste af det hele er, at han tror, at jeg får alting, som jeg vil have det. Men det er umuligt for mig at forklare, hvor meget, jeg rent faktisk også er gået på kompromis med rigtig rigtig mange ting. Tror det er lidt en klassisk mande/kvindeting. Man kunne jo tage barslen som eksempel med mindre søvn og baby først, mens far fortsætter med at gå på arbejde. Jeg har elsket mine barsler, men jeg har stadig sat mig selv til side osv.