Lektier i ferien??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juli 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hej!

Har jeres børn fået lektier for i ferien? 
Det har min søn som skal starte i 3 klasse. Han skal læse en hel bog færdig. 
Det har min datter tilgengæld aldrig fået som lektie i en ferie. Ja faktisk ingen lektier, og hun skal starte i 7 klasse.

Hvad er jeres holdninger og meninger til det?

Jeg kommer lidt med et andet svar: Ingen lektier og ingen krav om læsning herfra. 
hun skal i 4. Kl og har ingen problemer med at læse. Hun har ferie, når hun har ferie. 
Vi har altid været afslappet mht. læsning, så længe hun ikke har problemer. Hun læser selvf.til hverdag, men som sagt ikke i ferier. 
Jeg ved ikke, om jeg havde haft en anden holdning, hvis det var et problem med at læse, men ja. Sådan er det herhjemme

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Jeg har to der skal i 1. og 4. Klasse. Den yngste har fået lov til at sidde med diverse skoleprogrammer på computeren. Den ældste skal sende et postkort til én fra klassen. Intet andet. 

Havde de fået at vide de skulle læse, ville jeg synet det er helt ok og bakket det op. 

Jeg synes dog det er en virkelig god idé at holde læsningen ved lige (og i øvrigt også få talt matematikken ind i hverdagen), så alle herhjemme læser/kigger i bøger dagligt. 

Anmeld Citér

8. juli 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg kommer lidt med et andet svar: Ingen lektier og ingen krav om læsning herfra. 
hun skal i 4. Kl og har ingen problemer med at læse. Hun har ferie, når hun har ferie. 
Vi har altid været afslappet mht. læsning, så længe hun ikke har problemer. Hun læser selvf.til hverdag, men som sagt ikke i ferier. 
Jeg ved ikke, om jeg havde haft en anden holdning, hvis det var et problem med at læse, men ja. Sådan er det herhjemme

Men egentlig ærgerligt det ikke er en del af en god ferie at læse en bog...

Anmeld Citér

8. juli 2024

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Her blir der ikke læst i ferien, mine børn har ferie.. det er ligesom et fuldtidsarbejde, at gå i skole og derefter sfo.. og jeg kender ingen voksne som arbejder, når de holder ferie.. medmindre, at de selv er interesseret i det..

Jeg har selv haft et arbejde, hvor jeg tog arbejdsttlf med hjem og kunne ikke lade vær med at arbejde, men jeg elskede mit arbejde.. og det var min beslutning.. men det er vigtig at holde ferie,  når der er ferie og for børnene er det vigtigt, at holde ferie og lege uden krav i deres ferie,.. de skal også lade op.. 

Anmeld Citér

8. juli 2024

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Mine egne 2 har ikke fået lektier for men jeg kræver at vi sammen læser 20 min de dage hvor vi ikke har en masse på programmet.

i min egen kommende 5. Klasse har vi kraftigt opfordret til at de får læst i ferie . 6 uger uden at læse noget som kan faktisk sætte børnenes læseniveau og hastighed betydeligt ned. 

hvis jeg som voksen læser meget og pludselig i en længere periode ikke læser overhovedet - - så starter jeg ikke op på mit sædvandlige niveau igen men skal lige arbejde mig derop. For børn som kun er midt i at lære at læse og kende alle læsereglerne er det set back kun større hvis de ikke får det holdt ved lige 

Håber det giver mening

Anmeld Citér

8. juli 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hej!

Har jeres børn fået lektier for i ferien? 
Det har min søn som skal starte i 3 klasse. Han skal læse en hel bog færdig. 
Det har min datter tilgengæld aldrig fået som lektie i en ferie. Ja faktisk ingen lektier, og hun skal starte i 7 klasse.

Hvad er jeres holdninger og meninger til det?

Min søn starter også i 3. Efter sommerferien. Hab har ikk fået lektier for 

Anmeld Citér

8. juli 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
MVM skriver:

Her blir der ikke læst i ferien, mine børn har ferie.. det er ligesom et fuldtidsarbejde, at gå i skole og derefter sfo.. og jeg kender ingen voksne som arbejder, når de holder ferie.. medmindre, at de selv er interesseret i det..

Jeg har selv haft et arbejde, hvor jeg tog arbejdsttlf med hjem og kunne ikke lade vær med at arbejde, men jeg elskede mit arbejde.. og det var min beslutning.. men det er vigtig at holde ferie,  når der er ferie og for børnene er det vigtigt, at holde ferie og lege uden krav i deres ferie,.. de skal også lade op.. 

Men læsning er jo ikke (nødvendigvis) en sur eller stressende arbejdspladspligt … men mere afslapning, underholdning, tidsfordriv… og ja… udvidelse af horisont?

Anmeld Citér

8. juli 2024

Anonym

Anonym skriver:

Men egentlig ærgerligt det ikke er en del af en god ferie at læse en bog...

Hvorfor? Hvis hun ikke har lyst til det, så synes jeg faktisk ikke hun skal

jeg gider ikke bruge hendes ferie på at tvinge hende til at læse  

Hun er mere til matematik fx. Men har ingen problemer med læsningen dog. 
Jeg ved godt, at det er godt for dem at få læst og holdt det ved lige og bla bla.

Men samtidig skal det ikke være en ting, som gør hun går i baglås, bliver vred osv. Ærgerligt ja, måske. Jeg synes i forvejen vi har det i hverdagen...
Så det holder vi simpelthen ferie fra

Anmeld Citér

8. juli 2024

Gapo

StortOgSmåt skriver:

Men læsning er jo ikke (nødvendigvis) en sur eller stressende arbejdspladspligt … men mere afslapning, underholdning, tidsfordriv… og ja… udvidelse af horisont?

Arh.. nu er det altså slet ikke alle der elsker at læse eller nyder det. Og er man ved at opbygge sin læsekundskaber er det også hårdt arbejde. Ikke når man som akademiker voksen kan sluge lange bøger på kort tid. 

Anmeld Citér

8. juli 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Gapo skriver:

Arh.. nu er det altså slet ikke alle der elsker at læse eller nyder det. Og er man ved at opbygge sin læsekundskaber er det også hårdt arbejde. Ikke når man som akademiker voksen kan sluge lange bøger på kort tid. 

Jamen selvfølgelig har mennesker forskellige forudsætninger. Men netop når man opbygger det, giver det mening for både store og små at tænke læsning som nydelse og alt andet end “lange bøger”. De fleste mennesker interesserer sig jo for et eller andet, trods alt - min ældste læser mest tegneserier, min søster læser boligmagasiner, mine mand biografier… pointen er at der er noget for enhver smag og langt de fleste opbygger rimelig hurtigt tempo og kompetence… og så er en af de bedste måder at lære børn læseglæde i øvrigt, at lade dem se at de voksne læse også … 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.