Lektier i ferien??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.292 visninger
28 svar
34 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. juli 2024

Anonym trådstarter

Hej!

Har jeres børn fået lektier for i ferien? 
Det har min søn som skal starte i 3 klasse. Han skal læse en hel bog færdig. 
Det har min datter tilgengæld aldrig fået som lektie i en ferie. Ja faktisk ingen lektier, og hun skal starte i 7 klasse.

Hvad er jeres holdninger og meninger til det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2024

Panther

Profilbillede for Panther

At en 8-9-årig lige kan overskue at læse én bog på 6-7 uger, uden at det går ud over følelsen af ferie.

Anmeld Citér

7. juli 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Her er de 7 år og 8 år og læser hver dag.

Det er dog ikke lektier. Men os som kræver det

Anmeld Citér

8. juli 2024

Anonym

Er det en bog giver af læren eller en valgfri bog?

Synes det er fint med at der skal læses lidt hver dag(det havde jeg haft så meget gavn af) men det kræver at det er en valgfri bog(pga sommerferien) sådan at man kna finde en bog der passer i niveau og længde så det er realistisk. Ellers bliver det lynhurtigt en meget sur pligt som kan ødelægge det hele.

Men jeg synes det er godt at holde læsningen ved lige i sommerferien, så man ikke falder for meget tilbage, men under andre præmisser end i løbet af skoleåret.

Anmeld Citér

8. juli 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg er ikke stor tilhænger af lektier generelt, og jeg giver ikke lektier for i ferien - jeg underviser i udskolingen. Men det giver god mening for mig, at børn på din søns alder fastholdes i at træne læsningen i de 6 uger, det ikke sker på skolen. Nogle børn vil læse af lyst og helt af sig selv, nogle forældre vil tilskynde til det, uden at det er en lektie - men for alle dem, der ellers ikke ville opsøge det, er det i mine øjne fornuftigt, at læreren gør det til en lektie. 

Anmeld Citér

8. juli 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Min søn har til og med 5 klasse fået lektier for i alle ferier, og det har været mere omfattende end en bog. I 3+4 klasse tog jeg fat i læreren og sagde det kunne han simpelthen ikke nå da det var 10 ark med ting han skulle nå at læse undersøge under ferie for at besvare, og vi jo altså også havde planer i ferien, dette var hun indforstået med. Han har altid læst hver dag, som et krav fra min side af.

Anmeld Citér

8. juli 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Selvfølgelig skal han læse i ferien. At blive en dygtig læser kræver øvelse og rutine, og seks ugers pause fra læsning vil have negative konsekvenser. Ligesom hvis man plejer at løbe, og så slet ikke løber i sommerferien - så kan man jo også mærke, at man er blevet i meget dårligere form. Det er surt for ham at komme tilbage efter ferien med et efterslæb på læsefronten. Og læsning er simpelthen så vigtigt at blive god til - fordi det er gennem læsning, han skal tilegne sig viden, når han når de højere klasser og senere i uddannelsessystemet og samfundet. Så læs læs læs.

Jeg har sagt til min klasse, at de skal have læst minimum en bog over sommerferien, som de skal lave boganmeldelse af, når de vender tilbage. Nogle af dem har selv sat mål om at læse 2 eller flere bøger. 

Jeg synes ikke læsning er lektier - det var noget andet, hvis de havde bedt ham om at lave 10 sider i matematikbogen. Læsning er noget man skal øve sig på og holde ved lige hele tiden.

Kh fra folkeskolelærer og læsevejleder  

Anmeld Citér

8. juli 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Er det en bog giver af læren eller en valgfri bog?

Synes det er fint med at der skal læses lidt hver dag(det havde jeg haft så meget gavn af) men det kræver at det er en valgfri bog(pga sommerferien) sådan at man kna finde en bog der passer i niveau og længde så det er realistisk. Ellers bliver det lynhurtigt en meget sur pligt som kan ødelægge det hele.

Men jeg synes det er godt at holde læsningen ved lige i sommerferien, så man ikke falder for meget tilbage, men under andre præmisser end i løbet af skoleåret.

Det er en bog givet af læren

Anmeld Citér

8. juli 2024

HapsHapsHaps

Jeg er lærer i indskolingen. Jeg giver aldrig lektier for, heller ikke i ferierne. Men jeg opfordrer altid til at de læser hver dag, men i ferierne må det være op til forældrene at hjælpe børnene med at finde noget de skal læse. Inden sommerferien var vi selvfølgelig på biblioteket hvor jeg hjalp dem der har lidt svært ved det med at finde en bog til sommerferien.

Anmeld Citér

8. juli 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Hej!

Har jeres børn fået lektier for i ferien? 
Det har min søn som skal starte i 3 klasse. Han skal læse en hel bog færdig. 
Det har min datter tilgengæld aldrig fået som lektie i en ferie. Ja faktisk ingen lektier, og hun skal starte i 7 klasse.

Hvad er jeres holdninger og meninger til det?

Min ældste er lidt yngre en din, og har ikke fået lektier for i ferien. Men jeg tænker bestemt, at det skal læses en bog eller tre i ferien, når tiden nu er ekstra meget til det. Det er en skøn form for afslapning mellem ferieaktiviteter. Vi voksne gør det samme.

Vi prøver selvfølgelig også at understøtte, at barnet læser lidt hver dag til hverdag, hvilket absolut ikke altid lykkes, fordi det er så mange andre ting, vi også gerne vil. Men i ferien - der får den én over nakken

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.