GodKarma skriver:
Herhjemme har det lidt været omvendt, hvor jeg arbejder i skiftende vagter på et sygehus. Og jeg ELSKEDE det. Både de skiftende vagter men også specialet selvfølgelig. Mens jeg havde dét arbejde, blev min mand nød til at finde et arbejde i den by vi bor i, ellers kunne logistikken ikke gå op. Han havde et fint arbejde, men ikke bedre end det.
Så fik vi barn nr 3 og under barslen, så åbnede min mand op og sagde at han (og børnene) ikke ønskede mig tilbage i skiftende vagter. Han kunne slet ikke overskue at skulle stå med ungerne selv dag, aften og nat. Jeg kunne godt forstå ham, så jeg sagde min stilling op. Det er nu 2år siden jeg kom retur fra barsel og jeg er i min 2. ansættelse og jeg falder ikke rigtig til. Faktisk søger jeg ind på videreuddannelse til vinter i håbet om at finde noget jeg trives med. Helt ærligt - så vil jeg gerne tilbage til min gamle afdeling og arbejde dag, aften og nat. MEN tiden er ikke til det nu. Til gengæld giver min ansættelse i dagvagter, frihed til at min mand kunne søge drømmejobbet i anden kommune. Og dét er jo også rigtig dejligt.
Jeg synes, personligt, at når man slår sig ned med en kæreste/ægtefælle og skaber en familie sammen, så vælger man samtidig andet fra. Derfor skal manden og børnene prioriteres. Især mens børnene er små. Så må der komme en anden frihed og muligheder når reden er tom derhjemme.
Jeg synes skiftende vagter netop var luksus fordi det gav mig hverdagsfri eller fri om formiddagen eller sove i weekenden efter en nattevagt mens manden stod op kl kvalme. Så jeg kan godt forstå din mand synes det er skønt
Kan han få lov til kun at arbejde dag og nat fx? Den gjorde jeg i en periode og det virkede godt. Men jeg sov så næsten heller ikke efter en nattevagt (sov typisk fra 09-11 og igen 19.30-22, så vi fik noget dagtid sammen).
Jeg kan tilslutte mig det her, er du sikker på du ikke har skrevet om mig? 
Jeg har efter mange år opgivet mit job med skiftende vagter og jeg savner det men kan også se at vi som familie ikke kan fungere i det med tre små der skal hentes og bringes. Så nu står jeg op kl 6 hver dag for at tage på et helt almineligt arbejde og hmvære hjemme om eftermiddagen igen (noget jeg ellers hele mit liv har sgat ALDRIG ville ske)
Jeg forstår nuancerne i de, for har selv været der. Men jeg må også sige at mens jeg holdt fast i mit skiftearbejde, måtte vi indgå kompromiser. Bland andet skulle jeg have så få aftenvagter som muligt. Netop for st min mand ikke skulle stå med problemet med at skulle flekse for at hente tidligere (dvs arbejde længere andre dage) jeg arbejde altså kun dag og nat og til sidst primært nat, fordi det gav de bedste vilkår for vores familie (de sov når jeg arbejdede, jeg sov når de arbejdede) dvs vi var hjemme og vågne på samme tid ca.
Restitution er møgvigtig når man arbejder skiftehold, for det er bare fysisk mere krævende konstant at ændre rutme. MEN det er virkelig også vigtigt når man har almindelige dagjobs. Så som det lyder på det du har skrevet, kan det ikke blive ved med at gå.
Mine forslag, baseret på egne erfaringer (så længe skift til dagjob ikke er en muighed)
Primært dag eller nattevagter. Aftenvagterne er virkelig indgribende i småbørnsfamiliers hverdag for den anden voksne.
Han skal selvfølgelig have fri når han har fri, men ligesom madlavning og rengøring også skal klares når man har dagjob, skal de også klares når man har skiftehold. De få gange om måneden jeg havde aftenvagter, stod jeg for en times rengøring (og så nåede jeg hvad jeg kunne) + at aftensmaden og madpakker til næste dag var lavet så min mand bare skulle varme den og rydde op når de havde spist.
I friweekender bør I afsltte tid kun til dig. Han tager børnene på tur i nogle timer en dag så du får det break (uden rengøring og andre praktiske ting) som du har brug for
Når han har dagvagt kan du hente osv, lave mad og så tager han over efter maden og du får nogle timers fri til dig. Tænk over hvad du har brug for: er det at læse en bog, gå en tur, se tv, træne? Hvis du kan identificere hvad du har brug for, så er det nemmere at tale om løsninger
Og hvis i ikke allerede gør det, så sæt jer ned en gang om ugen og planlæg den kommende uges praktik: madplan, indkøbsliste hvem handler og hvornår, hvem laver mad de forskellige dage og står for madpakker osv. Evt også hvem der støvsuger hvilke dage og gør toilettet ren.
Det er total usexet men min oplevelse er a detailplanlæning én gsng om ugen giver klare rammer og fordeler ansvaret, og så er det nemmere hver især at nyde fri når man har fri. Og så undgå man en utilsigtet skævvridning i forholdet.
Og så vil jeg sige dine følelser er helt fair! I skal finde ud af det sammen og jeg synes fsktisk dit indlæg her er så fint og nøgternes beskriver dit perspektiv, så du kunne overveje at vise det til ham og have en snak ud fra det 
Og så er der faktisk en del sandhed i "kafestuesnakken" på min gamle afdeling:
Det kræver en fleksibel og støttende partner at have dette job
Det er hele familien der er nød til at arbejde for at vi kan arbejde her
Det er ikke kun mig der har dette job, det er også min partner
Min partner er gift med både mig og mit job
Alle er jo en variation af at det bare kræver teamwork på hjemmefronten. Og det GÅR ud over familielivet. Jeg siger ikke at han skal skifte job nu, for som du selv er inde på, betyder arbejdsglæde bare noget. Men hvis familien skranter og du reelt risikerer at gå ned med stress, så kan han alligevel ikke passe sit job. Så I er virkelig gensidig afhængige af hinanden, og derfor skal i finde en løsning. Nogle gange kræver det st man giver afkald på noget man holder sf i en periode. Vi har aftalt at jeg tidligst må gå til skifteholdsarbejde igen når mindste barn går i første klasse (for så er vj ikke sfhængige af at han skal flekse i tide og utide for st hente børn, men de kan selv tage hjem og så kan alle mødes derhjemme)