Bonusbørn og arv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.161 visninger
20 svar
18 synes godt om
20. juni 2024

Anonym trådstarter

Hmm… Hvordan ville I forholde jer til bonusbørn / barn og arv? Nogle med erfaringer - hvis I har lavet testamente? Blev jeres bonusbørn skrevet ind i testamentet eller ej? 

Hvis man nu som par (bonusmor + far) ikke har fælles økonomi, man som bonusmor ikke har kendt sine bonusbørn mere end et par år og man egentligt ikke føler sig knyttet til dem? Skal de så arve på lige fod med fællesbarnet/børnene - eller skal bonus slet ikke arve? Jeg synes det kan være et dilemma og er et interessant emne, og ville egentlig gerne høre input, hvis andre har stået i det. 

Jeg tænker også at hvis de skal arve efter deres bonusmor på den ene side og bonusfar på den anden side - så arver barnet jo egentlig “dobbelt” så meget som fællesbarnet, da bonus da arver efter 4 voksne / 4 sæt “forældre”. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2024

Tami

Profilbillede for Tami

Bonusbørn er ikke arveberettiget, men kan selvfølgelig skrives ind i et testamente. Lige så vel er ens kæreste heller ikke arveberettiget, men mindre han/hun er skrevet ind i et testamente. 

Hvis du ikke er gift er det dine børn der arver dig. Har du ingen børn, er det dine forældre der arver dig. (Altså går man ned/op i lige linje)

Anmeld Citér

20. juni 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Som udgangspunkt tænker jeg nej, men hvis det er et bonusbarn, man har nærmest samme følelser for som sit eget barn, kan man jo frit skrive det ind, det synes jeg er fair nok. 

Anmeld Citér

20. juni 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Bonusbarn skal vel ikke arve bonusforældre, med mindre det direkte ønskes/skrives ind - hvilket jo er både skønt og sympatisk at gøre for sin partners barn. Men bonus skal selvfølgelig arve egen biologiske far (og mor) (på linje med fælles børn). Så hvis du er gift med barnets biologiske far skal I selvfølgelig sikre, at barnet arvet sin far ligestillet med hvordan jeres fælles barn arver sin far. 

Anmeld Citér

20. juni 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Der lige så mange måder at tackle dette på, som der er familier.

Og det kommer nok meget an på hvor længe bonus har været i ens liv, hvordan man har sin økonomi opdelt, hvilke både fælles og egne børn man hver især har osv.

Man skal måske også overveje de følelser der kan komme i spil ved en evt. død, ønsker man at børnene skal se sig selv som ligeværdige søskende eller forsvinder bonusbørn ud af ens liv, hvis partneren dør først osv.

Min forælder og papforælder havde besluttet at os sammenbragte børn skulle arve ligeligt (den ene har flere børn end den anden), og at den længst levende arvede mest muligt, således det er tvangsarv der udbetales ved den enes død (andre børn får det samme beløb som gave) - boet efter den længst levende deles så ligeligt mellem børnene - men her har de også været sammen i 20+ år siden vi var ret små og der er ingen fælles børn og de har haft fælles økonomi fra dag 1. For andre vil det helt sikkert ikke være en løsning og nok ikke en løsning man laver før man har været i forhold længe.

Men uanset løsningen man vælger, så synes jeg man skal sørge for at fortælle børnene om den og grunden til den, så ingen pludselig står i en sørgelig situation og samtidig føler sig tilsidesat af den afdøde. Selvfølgelig først når de er store nok til at forstå det, men forklar jeres argumenter for at arven fordeles som den gør og hvorfor i mener det er den rimelige måde at gøre det på - ikke som diskussionsoplæg, men så de forstår jeres tanker bag.

Anmeld Citér

21. juni 2024

Esj

Profilbillede for Esj

Mine bonus kommer ihvertfald ikke til at arve så meget som 1 krone her , kan ikke se hvorfor de skulle det ��

Anmeld Citér

21. juni 2024

MorTilEnDreng

Det er vel helt op til den enkelte. Lovmæssigt skal bonusbørn ikke arve noget fra bonusforældre. 
men hvis man som bonusforældre føler sig ligeså knyttet med dem som biologiske børn så ser jeg ingen problemer i at skrive den i testamente. 

persojligt ville jeg nok ikk selv skrive dem ind, men i stedet håbe på at jeg har opdraget mit biologiske barn med så meget empati at det selv ville dele en del af arven med sine bonus søskende. Men ved det ikke, har aldeig stået i en situation hvor det er noget jeg har skulle tage stilling til 

Anmeld Citér

21. juni 2024

Timf

Profilbillede for Timf

Du bestemmer helt selv om bonus børn skal skrives ind.

Min "far" har valgt at skrive mig selv og min storebror ind med forbehold så at sige.

Min lillebror arver halvdelen og så deler vi resten alt er skrevet ned i et testamente til mindste detalje så ingen bliver uvenner

Anmeld Citér

21. juni 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

Som flere skriver arver dine bonusbørn (eller kæreste) dig ikke automatisk.

Det er dog en rigtig god idé at tage stilling og eventuelt skrive testamente, så ingen er i tvivl om noget. Især hvis du og din kæreste ejer som noget som helst i fællesskab.

Anmeld Citér

21. juni 2024

Baby.mamma

Øhh, hvis du ikke føler dig knyttet til dem, hvorfor pokker er du så i et forhold med deres far???

Det er virkelig en grim situation. Jeg foreslår, at du arbejder med den del, og stiller det samme spørgsmål på et senere tidspunkt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.