Løn for at hente børn i skole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2024

Anonym

drabo skriver:

ikke min post, men personligt ville jeg også, såfremt løn, ansvar og tid ikke hang sammen.

Eller i alle fald give mit barn et bedre tilbud, hvis det gerne ville tjene penge - på samme måde som jeg hellere ville lade dem tjene 100 kr ved at slå græsset eller gøre badeværelset rent derhjemme fremfor at de gik med reklamer.

Til trådstarter du skal overveje at ved at betale ordentligt i forhold til arbejdets omkostning for den unge, så mindsker du risikoen for at personen du finder allerede bliver træt af tjansen efter en uge eller to - og tænker faktisk det er et ret stort krav at ville gøre krav på en ungs tid tre gange om ugen. - og selvom det selvfølgelig løber op med både busbillet og løn - så er prisen på busbiletten desværre ikke et argument for at give mindre i løn - da billetten jo ikke er til nytte for den unge.

Ved ikke om der evt. er nabobørn eller andre i nærheden som skal samme vej for så kunne der måske være penge at spare ved at lave aftale med en af dem. 

Ok, det lyder super sært i mine ører. Men ja - jo blot min mening.

Men lærer jo noget om ansvar og ikke at give op fordi tingene er kedelige. Fra jeg var 12 -15 passede jeg en pige en times tid om dagen efter skole - fire dage om ugen og var pavestolt over de penge, jeg tjente helt selv.

At gøre rent på badeværelset etc. er noget vi hjemme hos os hjælper hinanden med. Det betaler jeg ikke mit barn penge for. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

Det var jeg faktisk ikke klar over, tak for det

Det fik jeg godt nok ikke som handicapmedhjælper via bureau. Der betalte jeg selv transport tid til og fra. 

Anmeld Citér

23. maj 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Ej det var da godt nok en lav løn for sådan et fysisk arbejde  og som jeg husker det afregnes man ikke for faktisk brugt tid men en eller anden beregnet standard for hvor lang tid ruten tager, eller måske det er ændret siden jeg var ung.

Men tak -uddybede han nærmere hvad der var i det, der gjorde at han ikke gad for under 100kr pr tur?

Han siger det er fordi han ikke ville kunne tage ud med vennerne. Han bruger tiden efter skole og indtil han skal til træning på sine venner, så der vil der ryge tid fra. Han træner 4 dage om ugen (alle gange hverdage) så det vil begrænse ham. 

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym trådstarter

drabo skriver:

ikke min post, men personligt ville jeg også, såfremt løn, ansvar og tid ikke hang sammen.

Eller i alle fald give mit barn et bedre tilbud, hvis det gerne ville tjene penge - på samme måde som jeg hellere ville lade dem tjene 100 kr ved at slå græsset eller gøre badeværelset rent derhjemme fremfor at de gik med reklamer.

Til trådstarter du skal overveje at ved at betale ordentligt i forhold til arbejdets omkostning for den unge, så mindsker du risikoen for at personen du finder allerede bliver træt af tjansen efter en uge eller to - og tænker faktisk det er et ret stort krav at ville gøre krav på en ungs tid tre gange om ugen. - og selvom det selvfølgelig løber op med både busbillet og løn - så er prisen på busbiletten desværre ikke et argument for at give mindre i løn - da billetten jo ikke er til nytte for den unge.

Ved ikke om der evt. er nabobørn eller andre i nærheden som skal samme vej for så kunne der måske være penge at spare ved at lave aftale med en af dem. 

Ej det var bestemt ikke for at sige at busbilleten var en del af lønnen og derfror skulle trække ned. Det er jeg ked af hvis det er den opfattelse jeg har givet. Det var blot for at sige at selvfølgelig er den udgift på mig -det er den allerede når jeg selv henter med bus

Ellers er jeg helt enige i dine betragtninger om løn, og det er også mit ønske at det skal være fair og meningsfuldt for den unge. Men det skal også afspejle hvor meget der egentlig ligger i opgaven. Arbejde har jo mange former, og jeg vil personligt også hjælpe mine børn til at takke nej til job med åbentlys urimelige vilkår. Og jeg er heller ikke interesseret i (måske uagtet) at tilbyde dårlige vilkår - hborfor jeg spørger til folks erfaring. Der er jo netop ikke en overenskomst for sådan et job, man kan læne sig op ad. Jeg påtænker også at tilbyde løn under sygdom når de har arbejdet i 8 ugers tid (det læner sig op ad reglerne for optjeneing af sygedagpenge, trods man da skal arbejde mindst 8 timer om ugen for at have den ret)

Det ligger mig meget på sine at det her jo også er et tilbud for et ungt menneske om "det første job" og uden at det skal flyde med kaviar og ekstravagante lønninger, skal det jo gerne give dem en god oplevelse med arbejdsmarkedet og det at have et fast ansvar for en opgave mod betaling og en del af det er jo rimelig løn

Anmeld Citér

23. maj 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Ok, det lyder super sært i mine ører. Men ja - jo blot min mening.

Men lærer jo noget om ansvar og ikke at give op fordi tingene er kedelige. Fra jeg var 12 -15 passede jeg en pige en times tid om dagen efter skole - fire dage om ugen og var pavestolt over de penge, jeg tjente helt selv.

At gøre rent på badeværelset etc. er noget vi hjemme hos os hjælper hinanden med. Det betaler jeg ikke mit barn penge for. 

Men for mig ville det også være noget med at lære mit barn at kende sit værd og ikke lade sig udnytte. Og optimere den tid, der er til rådighed. Men er i øvrigt helt enig med, at børn skal lære, at nogle ting er kedelige/hårde, men det ene udelukker ikke det andet.

Anmeld Citér

23. maj 2024

Hanspige

Anonym skriver:

Okay det var en del lavere end jeg selv havde tænk og kan se andre også tænker. Hvad ligger til grund for det beløb?

Hvis barnet bor i nærheden af dig og går på samme skole, skal det jo alligevel tage bussen. Så du betaler for at følges med dit barn. 

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym trådstarter

*.* skriver:

Han siger det er fordi han ikke ville kunne tage ud med vennerne. Han bruger tiden efter skole og indtil han skal til træning på sine venner, så der vil der ryge tid fra. Han træner 4 dage om ugen (alle gange hverdage) så det vil begrænse ham. 

Al arbejde tager jo tid fra andre ting, men kan godt se det for nogen er mere attraktivt at samle det på én dag med mange timer fremfor det jeg tilbyder Tak for at spørge ham

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym trådstarter

Hanspige skriver:

Hvis barnet bor i nærheden af dig og går på samme skole, skal det jo alligevel tage bussen. Så du betaler for at følges med dit barn. 

Klart- det er dog ikke nødvendigvis at de bor tæt ved os. Skolen har et meget bredt opland. Men det var klart nemmest for alle, hvis de alligevel skal i den retning -det kræver bare at de unge fra mit område har interessen også

Anmeld Citér

23. maj 2024

drabo

Profilbillede for drabo
Anonym skriver:

Ej dryparbejde er det ikke. Jeg har fast én dag om ugen hvor jeg SKAL have en til at hente. At jeg skriver 1-3 gange er netop for at kunne tage i betragtning hvad det unge menneske selv ønsker ifht egen skoledag og fritidsaktiviteter. Så de har i høj grad inflydelse på hvor ofte de vil arbejde. Det aftaler vi sammen fra uge til uge.

med dryp arbejde mener jeg, at det er kort tid og derfor ville give en højere timeløn, da man stadig griber ind i planerne for en dag hver gang - lidt ligesom taxier har en start takst og så tæller op, så korte ture koster mere end længere pr. km man kører.

Eller måske rettere at man som med parkering betaler pr. påbegyndt time.

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym trådstarter

drabo skriver:

med dryp arbejde mener jeg, at det er kort tid og derfor ville give en højere timeløn, da man stadig griber ind i planerne for en dag hver gang - lidt ligesom taxier har en start takst og så tæller op, så korte ture koster mere end længere pr. km man kører.

Eller måske rettere at man som med parkering betaler pr. påbegyndt time.

Ah okay det giver mening

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.