Løn for at hente børn i skole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. maj 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

ved ikke, om du fisker efter en billigere timeløn. Jeg synes 50 kr er ret lavt sat og skulle mit barn få "tilbuddet", så ville jeg selv give det 50 kr for at lade være.

Om dit barn så klarer det hele selv, så er det jo tiden OG ansvaret, du betaler for. 

En nattevagt i en bank arbejder jo heller ikke gratis blot fordi der ikke sker noget og banken passer sig selv. 

Synes det er så drønærgerligt, at man jagter billig arbejdskraft hos unge på zen måde og ser det tit.

Vi gav 100 kr/t til vores barnepige dengang. Børnene passede sig selv, lavede selv mad, mm. Barnepigen kunne lave sine lektier, men trådte til ved konflikter eller når de skulle have anden hjælp.

Men vi betalte alligevel med glæde for den ekstra tryghed, det gav at have en, der var liiiidt mere udviklet og ansvarlig end vores egne børn. 

Ej det var da vildt meget du kunne udlede af den kommentar

Jeg fortæller blot hvilke elementer der har ingået i min overvejelse og gjort mig i tvivl om prislejet

Jeg er ikke ude efter at fiske en lav løn eller at drive rovdrift på nogen. Jeg er interesseret i hvad en FAIR løn ville være, set i forhold til hvad jobbet indebærer. Og set i forhold til hvad man ellers kan tjene f.eks i butik. For der er immervæk forskel på om der er 1 eller tre børn, om de selv kan begå sig i trafikken eller aldrig har prøvet det før, ligesom alderen spiller ind på hvor meget ansvar man reelt har

Overvejelserne om hvad der er egentlig arbejdstid er også ganske relevant. Jeg kender ikke til nogen job, hvor man får betalt transport til og fra og løn under transport, hvis ikke man kan arbejde på farten. Men måske er det i dag kutyme at betale sin barnepige transport frem og tilbage? De gange vi har haft brugt barnepige, har vi betalt 150 kr i timen, så det er altså ikke fordi jeg er nærrig og bare vil slippe billigt -det er en hel reel ormvervejelse af hvordan man værdisætter sådan et job her

Jeg har selv haft et lignende job hvor det var afhenting 3 gange i ugen, 3 børn og det tog 1t at få alle hjem. To af dem var børnehavebørn hvoraf den ene kunne finde på at stikke af. Det var noget helt andet ansvarsmæssigt end det her job og der fik jeg 100 kr i ugen. Den løn vil jeg da slet ikke tilbyde i dag (og hvis du stadig er i tvivl så er det fordi det er for lidt) 

Omvendt synes jeg 100 kr pr gang + billet er lige i overkanten for maksimal 30 min reelt arbejde i den lette ende. Selv hvis man tæller transporten hjem med, ville det være en timeløn på over 100 kr i timen. 

Desuden skal der hverken betales am-bidrag eller skat af et sådan job her (fordi det er hjælp i privat husholdning for unge under 18), så de stakkels unge får sig da et chok den dag de søger job i en butik og opdager at man skal betale am-bidrag (og evt skat) af en timeløn på omkring 77kr.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2024

Anonym trådstarter

*.* skriver:

Nu spurgte jeg lige min store dreng (13 år) hvad han skulle have for et tilsvarende job som det du beskriver for at ville gøre det. 
Han sagde billet betalt tur/retur + 100 kr, ellers gad han ikke/spild af tid for ham.. og det er jo egentlig sandt så har du da et input fra en teenager

Fedt, tak for det

Af ren interesse, har han så/har haft et job endnu? (Er nysgerrig på om han har erfaring med hvad man tjener på ungejobs) 

Anmeld Citér

22. maj 2024

Anonym trådstarter

Jixy skriver:

Selvfølgelig skal barnet have penge for hele tiden inden barnet er tilbage på skolen, med mindre barnet bor i nærheden og dermed selv kan tage hjem bagefter.

Tiden bruges jo selvom dit barn er blevet “afleveret” derhjemme.

Ja det har jeg også tænkt på, omvendt (som jeg har skrevet lidt længer oppe) så er det jo ikke normalt at arbejdsgiver betaler løn for ens transporttid frem og tilbage fra job? Hvad tænker du om det perspektiv?

Anmeld Citér

23. maj 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Fedt, tak for det

Af ren interesse, har han så/har haft et job endnu? (Er nysgerrig på om han har erfaring med hvad man tjener på ungejobs) 

Han går pt med aviser og der er start løn 50 kr i timen, og så stiger Lønnen hver 13 uge med 1.25 kr. 

Og så har han sendt ansøgninger diverse steder bl.a. dyrehandler osv

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

Ja det har jeg også tænkt på, omvendt (som jeg har skrevet lidt længer oppe) så er det jo ikke normalt at arbejdsgiver betaler løn for ens transporttid frem og tilbage fra job? Hvad tænker du om det perspektiv?

Personen møder jo ind på job på skolen og i forbindelse med arbejdet bliver han/hun transporteret væk derfra. Dit hjem er jo ikke arbejdspladsen. Det er faktisk ret normalt som fx handicaphjælper/ledsager gennem et bureau at du får løb den tid det tager dig at rejse tilbage til udgangspunktet efter du har fulgt din bruger til fx skole. 

Anmeld Citér

23. maj 2024

Hanspige

20-30 kr pr gang 

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym

Jeg fik mellem 50 og 75 kr som barnepige for knap 10 år siden det var faktisk uanset hvad det indebar og hvilke opgaver det var. 
Jeg fik løn for den tid jeg var sammen med barnet/børnene.

Da jeg så senere blev ansat i butik (stadig under 18) var timelønnen 95kr + tillæg efter kl 18 og søndag/helligdage. 
Da jeg blev 18 og ansat i samme butik, var timelønnen 125kr + evt tillæg

Hvis jeg idag selv skulle bruge barnepige til mine egne børn, ville timelønnen være cirka det samme. Og jeg ville give løn for en hel time, selvom det kun drejer sig om en halv.
Altså arbejder barnepigen kun 30min, ville jeg aflønne for 1 hel time. Og arbejder barnepigen 5 timer og 45 min, ville jeg aflønne for 5,75 timer. Så jeg ville aldrig give en løn svarende til under 1 times arbejde. 
For så tænker jeg helt ærligt at barnepigen hellere ville bruge den tid på venner, lektier eller andet

Anmeld Citér

23. maj 2024

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Min søn på snart 17 år arbejder i Lidl. Der får han 82 kr. i time + tillæg på skæve tidspunkter. Det er bedre betalt end f.eks. Føtex. Så skal han betale AM-bidrag. Min datter på 15 år ville gerne gøre det for 50-75 kr. 

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym

75-100 kr pr gang. 

Anmeld Citér

23. maj 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy
Anonym skriver:

I dette tilfælde er opgaven jo egentlig transport delen, så derfor starter opgaven på skolen og slutter når vedkommende er tilbage igen. 

Hvis vedkommende skal transporterer sig fra sit hjem og til skolen, for at følge dit barn hjem, så skal der selvfølgelig ikke betales løn for den del.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.