Løn for at hente børn i skole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

ved ikke, om du fisker efter en billigere timeløn. Jeg synes 50 kr er ret lavt sat og skulle mit barn få "tilbuddet", så ville jeg selv give det 50 kr for at lade være.

Om dit barn så klarer det hele selv, så er det jo tiden OG ansvaret, du betaler for. 

En nattevagt i en bank arbejder jo heller ikke gratis blot fordi der ikke sker noget og banken passer sig selv. 

Synes det er så drønærgerligt, at man jagter billig arbejdskraft hos unge på zen måde og ser det tit.

Vi gav 100 kr/t til vores barnepige dengang. Børnene passede sig selv, lavede selv mad, mm. Barnepigen kunne lave sine lektier, men trådte til ved konflikter eller når de skulle have anden hjælp.

Men vi betalte alligevel med glæde for den ekstra tryghed, det gav at have en, der var liiiidt mere udviklet og ansvarlig end vores egne børn. 

Måske du skulle læse op på overenskomst for unge under 18. Der er de ikke i nærheden af 100 kr I timen FØR skat.

Plus det er vel sort - så fx 100 kr pr gang vil svare til ca 200 kr for at tage en bus frem og tilbage med et skolebarn....

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg fik mellem 50 og 75 kr som barnepige for knap 10 år siden det var faktisk uanset hvad det indebar og hvilke opgaver det var. 
Jeg fik løn for den tid jeg var sammen med barnet/børnene.

Da jeg så senere blev ansat i butik (stadig under 18) var timelønnen 95kr + tillæg efter kl 18 og søndag/helligdage. 
Da jeg blev 18 og ansat i samme butik, var timelønnen 125kr + evt tillæg

Hvis jeg idag selv skulle bruge barnepige til mine egne børn, ville timelønnen være cirka det samme. Og jeg ville give løn for en hel time, selvom det kun drejer sig om en halv.
Altså arbejder barnepigen kun 30min, ville jeg aflønne for 1 hel time. Og arbejder barnepigen 5 timer og 45 min, ville jeg aflønne for 5,75 timer. Så jeg ville aldrig give en løn svarende til under 1 times arbejde. 
For så tænker jeg helt ærligt at barnepigen hellere ville bruge den tid på venner, lektier eller andet

Hvilken butik var det ?.

For timelønnen for unge under 18 er noget lavere end 95 kr I butik. Selv om det er overenskomst. 

Anmeld Citér

23. maj 2024

drabo

Profilbillede for drabo
Anonym skriver:

Måske du skulle læse op på overenskomst for unge under 18. Der er de ikke i nærheden af 100 kr I timen FØR skat.

Plus det er vel sort - så fx 100 kr pr gang vil svare til ca 200 kr for at tage en bus frem og tilbage med et skolebarn....

Timelønnen i butik under 18 er 75-80 kr alt efter overenskomst, da de fleste børn har frikort, så vil lønnen være uden skat i begge tilfælde.

men her er der jo tale om ufleksibelt dryp arbejde, jeg ville være tilbøjelig til at sig at var opgaven at tage bussen hjem og være sammen med barnet 3 timer en dag, så var 200kr en rimelig løn.

men nu er der tale om tre dage, hvor man ikke kan være sammen med venner lige efter skole, og derfor tænker jeg en højere løn er på sin plads omkring 100kr pr. Gang.

tvivler på mange vil stå i køb for en times vagter i supermarkedet fra 14-15.

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

ved ikke, om du fisker efter en billigere timeløn. Jeg synes 50 kr er ret lavt sat og skulle mit barn få "tilbuddet", så ville jeg selv give det 50 kr for at lade være.

Om dit barn så klarer det hele selv, så er det jo tiden OG ansvaret, du betaler for. 

En nattevagt i en bank arbejder jo heller ikke gratis blot fordi der ikke sker noget og banken passer sig selv. 

Synes det er så drønærgerligt, at man jagter billig arbejdskraft hos unge på zen måde og ser det tit.

Vi gav 100 kr/t til vores barnepige dengang. Børnene passede sig selv, lavede selv mad, mm. Barnepigen kunne lave sine lektier, men trådte til ved konflikter eller når de skulle have anden hjælp.

Men vi betalte alligevel med glæde for den ekstra tryghed, det gav at have en, der var liiiidt mere udviklet og ansvarlig end vores egne børn. 

Du ville seriøst betale dit barn for ikke at tage et job, der kan give lidt ekstra penge.

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Personen møder jo ind på job på skolen og i forbindelse med arbejdet bliver han/hun transporteret væk derfra. Dit hjem er jo ikke arbejdspladsen. Det er faktisk ret normalt som fx handicaphjælper/ledsager gennem et bureau at du får løb den tid det tager dig at rejse tilbage til udgangspunktet efter du har fulgt din bruger til fx skole. 

Det var jeg faktisk ikke klar over, tak for det

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym trådstarter

Han går pt med aviser og der er start løn 50 kr i timen, og så stiger Lønnen hver 13 uge med 1.25 kr. 

Og så har han sendt ansøgninger diverse steder bl.a. dyrehandler osv

Ej det var da godt nok en lav løn for sådan et fysisk arbejde  og som jeg husker det afregnes man ikke for faktisk brugt tid men en eller anden beregnet standard for hvor lang tid ruten tager, eller måske det er ændret siden jeg var ung.

Men tak -uddybede han nærmere hvad der var i det, der gjorde at han ikke gad for under 100kr pr tur?

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym trådstarter

Hanspige skriver:

20-30 kr pr gang 

Okay det var en del lavere end jeg selv havde tænk og kan se andre også tænker. Hvad ligger til grund for det beløb?

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ej jeg vil bare lige sige der ikke er noget sort i det Det står sort på hvidt inde på skats hjemmeside at denne type job er fritaget al beskatning (både ambidrag og alm skat) havde den unge arbejdet for et firma, var det en anden sag

Anmeld Citér

23. maj 2024

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Timelønnen i butik under 18 er 75-80 kr alt efter overenskomst, da de fleste børn har frikort, så vil lønnen være uden skat i begge tilfælde.

men her er der jo tale om ufleksibelt dryp arbejde, jeg ville være tilbøjelig til at sig at var opgaven at tage bussen hjem og være sammen med barnet 3 timer en dag, så var 200kr en rimelig løn.

men nu er der tale om tre dage, hvor man ikke kan være sammen med venner lige efter skole, og derfor tænker jeg en højere løn er på sin plads omkring 100kr pr. Gang.

tvivler på mange vil stå i køb for en times vagter i supermarkedet fra 14-15.

Ej dryparbejde er det ikke. Jeg har fast én dag om ugen hvor jeg SKAL have en til at hente. At jeg skriver 1-3 gange er netop for at kunne tage i betragtning hvad det unge menneske selv ønsker ifht egen skoledag og fritidsaktiviteter. Så de har i høj grad inflydelse på hvor ofte de vil arbejde. Det aftaler vi sammen fra uge til uge.

Anmeld Citér

23. maj 2024

drabo

Profilbillede for drabo
Anonym skriver:

Du ville seriøst betale dit barn for ikke at tage et job, der kan give lidt ekstra penge.

ikke min post, men personligt ville jeg også, såfremt løn, ansvar og tid ikke hang sammen.

Eller i alle fald give mit barn et bedre tilbud, hvis det gerne ville tjene penge - på samme måde som jeg hellere ville lade dem tjene 100 kr ved at slå græsset eller gøre badeværelset rent derhjemme fremfor at de gik med reklamer.

Til trådstarter du skal overveje at ved at betale ordentligt i forhold til arbejdets omkostning for den unge, så mindsker du risikoen for at personen du finder allerede bliver træt af tjansen efter en uge eller to - og tænker faktisk det er et ret stort krav at ville gøre krav på en ungs tid tre gange om ugen. - og selvom det selvfølgelig løber op med både busbillet og løn - så er prisen på busbiletten desværre ikke et argument for at give mindre i løn - da billetten jo ikke er til nytte for den unge.

Ved ikke om der evt. er nabobørn eller andre i nærheden som skal samme vej for så kunne der måske være penge at spare ved at lave aftale med en af dem. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.