Hæmatom i livmoderen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.756 visninger
24 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. maj 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V

Hej,

Jeg er 18+0 og var idag til en selvbetalt trivselsscanning, da min første datter var et godt stykke under gennemsnittet.

Alt med lillesøster så fint ud og alle mål lå indenfor normalen, de fleste et godt stykke over gennemsnittet Hun blev skønnet til at veje 249 g.

Men! Hende der scannede mig, fandt et hæmatom I livmoderen (udenfor fosterhinden). Det målte 5×3,9×2,7 cm. 

Hvad kommer sådan et hæmatom af?

Hun mente, at jeg grundet hæmatomet og min første datters væksthæmning, bør følges med scanninger i 3. trimester. Er der nogle, der har prøvet dette?

Kan hæmatomet få betydning for lillesøster i maven? Eller bør jeg være rolig.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2024

Tullebadulle

MortilF skriver:

Hej,

Jeg er 18+0 og var idag til en selvbetalt trivselsscanning, da min første datter var et godt stykke under gennemsnittet.

Alt med lillesøster så fint ud og alle mål lå indenfor normalen, de fleste et godt stykke over gennemsnittet Hun blev skønnet til at veje 249 g.

Men! Hende der scannede mig, fandt et hæmatom I livmoderen (udenfor fosterhinden). Det målte 5×3,9×2,7 cm. 

Hvad kommer sådan et hæmatom af?

Hun mente, at jeg grundet hæmatomet og min første datters væksthæmning, bør følges med scanninger i 3. trimester. Er der nogle, der har prøvet dette?

Kan hæmatomet få betydning for lillesøster i maven? Eller bør jeg være rolig.

Slå koldt vand i blodet. Men ja det kan have en påvirkning - derfor foreslår hun også scanninger. 

Jeg havde et hæmatom på samme størrelse som kom af en revne i moderkagekanten. Jeg fik en meget kraftig blødning i uge 15 og fik medicin for at stoppe blødning. De gav barnet 50/50 chance. Det der kan gå galt er at hele moderkagen kan løsne sig og så dør barnet hurtigt og mor styrtbløder og skal heller ikke være langt væk fra er hospital. 
Jeg blev sygemeldt fra uge 15 og fødte ved kejsersnit for ikke at sætte pres på moderkagen ved en normal fødsel - uge 37. I dag er han 10 år. 

Jeg ville nok ikke rejse nogen steder under denne graviditet. 

Anmeld Citér

21. maj 2024

MortilF+V

Tullebadulle skriver:

Slå koldt vand i blodet. Men ja det kan have en påvirkning - derfor foreslår hun også scanninger. 

Jeg havde et hæmatom på samme størrelse som kom af en revne i moderkagekanten. Jeg fik en meget kraftig blødning i uge 15 og fik medicin for at stoppe blødning. De gav barnet 50/50 chance. Det der kan gå galt er at hele moderkagen kan løsne sig og så dør barnet hurtigt og mor styrtbløder og skal heller ikke være langt væk fra er hospital. 
Jeg blev sygemeldt fra uge 15 og fødte ved kejsersnit for ikke at sætte pres på moderkagen ved en normal fødsel - uge 37. I dag er han 10 år. 

Jeg ville nok ikke rejse nogen steder under denne graviditet. 

Tak for dit svar.

Jeg havde en voldsom blødning 8+ og har pletblødt on/off.. Lige nu er der ro på, men de har sagt, at jeg kan forvente, at der kommer mere.

Anmeld Citér

21. maj 2024

Tullebadulle

MortilF skriver:

Tak for dit svar.

Jeg havde en voldsom blødning 8+ og har pletblødt on/off.. Lige nu er der ro på, men de har sagt, at jeg kan forvente, at der kommer mere.

Ok så ville jeg tage det meget stille og roligt og slet slet ikke bære noget der vejer mere end måske 2-3 kg. Dvs ikke løfte på dit barn.

og tal eventuelt med dem om kejsersnit.

Anmeld Citér

21. maj 2024

MortilF+V

Tullebadulle skriver:

Ok så ville jeg tage det meget stille og roligt og slet slet ikke bære noget der vejer mere end måske 2-3 kg. Dvs ikke løfte på dit barn.

og tal eventuelt med dem om kejsersnit.

Min datter er heldigvis næsten 10 år, så hende bærer jeg ikke på.

Jeg er også blevet sygemeldt, da jeg arbejder som pædagog I vuggestue.

Umiddelbart regner jeg med, at de anbefaler ks. Det gjorde de med min store datter, grundet arvæv efter en operation i mave/tarm som lille.

Jeg skal til 2. trimesterscanning d. 3/6 og der har de indkaldt mig til undersøgelse/samtale efterfølgende. Måske pga. anbefaling af ks. 

Så jeg håber virkelig at de vil følge mig lidt tættere i 2. halvdel af graviditeten.

Anmeld Citér

21. maj 2024

Tullebadulle

MortilF skriver:

Min datter er heldigvis næsten 10 år, så hende bærer jeg ikke på.

Jeg er også blevet sygemeldt, da jeg arbejder som pædagog I vuggestue.

Umiddelbart regner jeg med, at de anbefaler ks. Det gjorde de med min store datter, grundet arvæv efter en operation i mave/tarm som lille.

Jeg skal til 2. trimesterscanning d. 3/6 og der har de indkaldt mig til undersøgelse/samtale efterfølgende. Måske pga. anbefaling af ks. 

Så jeg håber virkelig at de vil følge mig lidt tættere i 2. halvdel af graviditeten.

Ønsker dig alt mulig heldnog lykke

Det er hårdt at være i.

Anmeld Citér

21. maj 2024

MortilF+V

Tullebadulle skriver:

Ønsker dig alt mulig heldnog lykke

Det er hårdt at være i.

Det er så hårdt og faktisk det, der bekymrer mig mest.

Anmeld Citér

21. maj 2024

Tullebadulle

MortilF skriver:

Det er så hårdt og faktisk det, der bekymrer mig mest.

Altså den psykiske belastning?

Træk endelig på mand og veninder

Kan ikke sige så meget end at månederne bare skal gå. Og sandsynligheden for at det går godt er rigtig fin. 

Anmeld Citér

21. maj 2024

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Har ikke erfaring med det. Men vil ikke gå uden en  

det tyder på at det er alvorlig. Måske er du nød til at være senge liggende til du skal ha ks.  Jeg ønsker alt det bedste for dig håber alt forløber sig som det skal.  

Anmeld Citér

22. maj 2024

MortilF+V

Tullebadulle skriver:

Altså den psykiske belastning?

Træk endelig på mand og veninder

Kan ikke sige så meget end at månederne bare skal gå. Og sandsynligheden for at det går godt er rigtig fin. 

Ja. Det er d3n psykiske belastning, der er værst.

At det så sideløbende har begyndende bækkenløsning, gør ikke situationen bedre.

5 måneder til termin

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.