Med fare for at træde lidt ved siden af hvad du spørger om:
Hvad gør du for dig selv?
Det kan godt være det er ramt forbi og så kan du bare grine af det. Men ud fra dig sprogbrug og beskrivelse, læser jeg et menneske, der måske giver rigtig meget i hjemmet og ikke føler sig prioriteret den anden vej? Og hvor du måske ikke formulerer dig fuldstændig direkte? Ifht strøgtur: du spørger ham om han vil med dig ud at handle. Han siger nej tak fordi han måske bare ikke gider at handle (altså det du reelt spørger om)
Det du måske mente var: jeg vil gerne tilbringe noget tid sammen med dig og gå en tur sammen, hvor vi kan snakke. Jeg tænker vi kan gøre det, når jeg alligevel skal ind at handle, hvad siger du til det?
Jeg har gennem tiden lært at tage min plads. De første år efter at vi fik den første ofrede jeg "mig" ubevidst for at alting hang sammen. Min mand derimod fortsatte sit sociale liv som om intet var hændt. Jeg følte mig nedprioriteret, ligegyldig, overflødig om som noget, der bare blev taget for givet. Og det føltes som om jeg skulle tigge og bede om noget tid sammen. Jeg mener: han kunne snildt prioritere 3 aftener i ugen med sine venener, men sin kone?
Vi havde mange snakke (og mange ukonstuktive af slagsen) over det over lang tid. Han følte jo vi var sammen hele tiden fordi vi var sammen størstedelen af tiden. Jeg følte vi blot opholdt os i samme rum uden at vedkomme hinanden en hel masse
Det ændrede sig faktisk først da jeg begyndte at tage tid til mig. Jeg opførte mig som ham "bare så du ved det, på næste tirsdag smutter jeg lige til træning i det her tidsrum" "på lørdag tager jeg ud og spiser med x" osv
Det gav meget bedre balance fordi jeg ikke bare sad og ventede på ham i sofaen så at sige.
Og derudover fik jeg lært at sige ting direkte og ikke pakket ind i små hentydninger og spydige bemærkninger. Før kunne jeg sige "kan du huske den date dengang.. det var bare skønt" ud af det skulle han så udlede "jeg savner dig for tiden, og jeg synes vi glider fra hinanden som kærester. Jeg savner romantik og jeg har brug for at vi laver noget sammen på den front, ligesom den date dengang. Skal vi ikke gøre det igen -måske om 14 dage hvis dine forældre kan være med den lille imens?" Nu siger jeg bare tingene til ham direkte som det er. Det sparer os en masse bøvl
Det seneste jeg har sagt er "jeg savner de spontane samtaler der opstår, når vi ikke har en skærm til at underholde os. Jeg vil gerne have at i morgen aften lægger telefonerne i køkkenet og tvet er slukket." (I øvrigt en glimrende øvelse til at begynde at snakke sammen igen
)
For også at svare på det du rent faktisk spørger om: vi er sammen søndag aften og mandag aften fast og typisk lørdag og/eller fredag også. Resten af ugens dage har vi egne eller børns interessser og har måske en times tid sammen efter ungerne sover. Det gør også at vi gør os mere umage på de aftener vi er sammen
vi giver hinanden plads og tager det, vi hver især har brug for af alenetid. Vi er også sammen i løbet af weekenden, men vi kan også have wekkender der er delt op i "mig tid" og "dig tid"