Anonym skriver:
Jordemoderstuderende her.
Jeg synes det er super ærgerligt at det kommer til at handle om lang fødsel vs. Kort fordi man slet ikke kan sammenligne nogen fødsler. Det er så individuelt hvordan det opleves og en kort fødsel kan være ligeså traumatiserende som en lang. Det er simpelthen ikke noget der kan diskuteres fordi smerte er fuldstændig subjektiv. Imens man er i fødslen ved man heller ikke om det kommer til at gå hurtigt. Så den følelse at have vestorn uden en tidshorisont den kan være helt ulidelig. Og så skal det med at den psykologiske omstilling der er fra at være gravid til at være fødende og derefter at være blevet mor (igen), den når man ikke på samme måde som hvis det var gået lidt langsommere.
Du kan evt snakke med din jordemoder omkring at du vil prøve alle andre muligheder før ve stimulerende drop, fx akupunktur, bevægelse, ro hvile mad og drikke, hindeløsning, klyx (kan også stimulere veer pga. tarmbevægelserne).
Hvis du ikke kan nå det smertelindrende som du ønsker dig så kan du evt. give lattergas et forsøg. Det har en angstdæmpende effekt og som kan være god hvis man er bange og det virker hurtigt.
Jeg håber du får en rigtig god fødsel og får lavet en plan du kan være med i. Det er helt relevant at bede om at blive visiteret til et udvidet niveau i svangreomsorgen så der bliver sat ekstra tid af i jordemoder konsultationen.
Jeg prøvede med akupunktur ved min første det gør intet for mig.
bevægelse er vejen frem når jeg føder og har født de sidste to stående
(nr 3 måtte jordemoder og assistent hjælpe mig for jeg kunne ikke noget som helst pga smerter og hun ville altså ud NU).
lattergas har jeg forsøgt og det vil jeg ikke have, får en fornemmelse af at blive lammet i ansigtet og bliver søsyg. De prøvede her ved tredje fødsel da smerterne havde varet 20 min at give mig det i håb om det kunne hjælpe lidt, men det gjorde bare jeg blev sindssygt svimmel og dårlig så det droppede vi..
mine jordemødre har været så sindssygt dygtige og prøvet at hjælpe mig alt hvad de kunne og til samtalerne har de også gennemgået mine muligheder - men som de alle er kommet frem til både ved anden og tredje graviditet - vi når nok ikke noget af det.. de forklarede også planen blev lagt selvfølgelig, men at de var nød til at indstille mig på at jeg ikke ville nå det, så jeg ikke blev frustreret eller panisk over det under fødslen.. så jeg er gået ind i de fødsler velvidende at smertelindring ikke var noget jeg kunne få formegentlig..
vedrop var noget jordemoderen besluttede og sagde det var en god måde at få det igang og så sagde hun jeg nok ville føde om 3-4 timer ca som det så ud, jeg fik halvdelen af den mindste dosis for det ikke skulle blive vestorm men blot hjælpe på vej.. ingen kunne have forudset min krop ville reagere så voldsomt på det.. men det fik da ihverfald sat gang i det
Der gik 5 minutter så var jeg i vestorm…
det var voldsomt.. så jeg har ihverfald taget med mig, at vedrop vil være en sidste løsning uanset hvad jordemoder mener
for det var da godt nok forfærdeligt…..