5 årig græder stadig ved aflevering

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.348 visninger
20 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. april 2024

Krone94

Profilbillede for Krone94

Hej med jer.

jeg skriver fordi, at jeg står lidt “alene” med mine bekymringer. Min 5 årige søn græder 8 ud af 10 gange jeg aflevere ham i børnehaven. Og det er ikke bare sådan “snoft snoft”, men som om jeg aldrig kommer og henter ham igen, selvom han jo godt ved at jeg gør. Pædagogerne har sagt at afleveringen skal være så hurtig som mulig, men jeg synes det er svært ikke at trøste mit barn når han græder efter mig!  

de fortæller, at han stopper 5 min efter, men hold nu mund hvor gør det ondt på mig. Han trives i børnehaven ellers og spørger selv om han må komme i børnehave, fx hvis vi holder en fridag eller lign.

men er det normalt at han som 5 årig stadig græder så voldsomt ved aflevering? Jeg ser jo ingen andre på hans alder være lige sådan, føler at jeg er helt alene om det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Hej med jer.

jeg skriver fordi, at jeg står lidt “alene” med mine bekymringer. Min 5 årige søn græder 8 ud af 10 gange jeg aflevere ham i børnehaven. Og det er ikke bare sådan “snoft snoft”, men som om jeg aldrig kommer og henter ham igen, selvom han jo godt ved at jeg gør. Pædagogerne har sagt at afleveringen skal være så hurtig som mulig, men jeg synes det er svært ikke at trøste mit barn når han græder efter mig!  

de fortæller, at han stopper 5 min efter, men hold nu mund hvor gør det ondt på mig. Han trives i børnehaven ellers og spørger selv om han må komme i børnehave, fx hvis vi holder en fridag eller lign.

men er det normalt at han som 5 årig stadig græder så voldsomt ved aflevering? Jeg ser jo ingen andre på hans alder være lige sådan, føler at jeg er helt alene om det. 

Hvor lyder det hårdt De få dårlige afleveringer jeg har prøvet, har siddet i maven hele formiddagen indtil de søde pædagoger har skrevet at alt nu var godt igen ❤️ Der er pt. et barn i vores børnehave som også ofte er rigtig vred og ked af det, hvilket selvsagt er super hårdt for forældrene, kan jeg se. 

Kan du tale med ham, nu han er så stor, om hvordan den gode aflevering ser ud for ham? Kan der skrues på andre knapper - fx at far afleverer (hvis der er en far), eller at han afleveres lidt tidligere hvor der er mere ro på, eller at det så vidt muligt er den samme pædagog som tager imod? Jeg ville bede børnehaven komme med på banen med en løsning, og ikke bare den ofte lidt letkøbte “du skal gøre det hurtigt”… men hvordan vil de hjælpe din dreng i fællesskab med dig/jer? 

Held og lykke

Anmeld Citér

16. april 2024

Krone94

Profilbillede for Krone94
StortOgSmåt skriver:

Hvor lyder det hårdt De få dårlige afleveringer jeg har prøvet, har siddet i maven hele formiddagen indtil de søde pædagoger har skrevet at alt nu var godt igen ❤️ Der er pt. et barn i vores børnehave som også ofte er rigtig vred og ked af det, hvilket selvsagt er super hårdt for forældrene, kan jeg se. 

Kan du tale med ham, nu han er så stor, om hvordan den gode aflevering ser ud for ham? Kan der skrues på andre knapper - fx at far afleverer (hvis der er en far), eller at han afleveres lidt tidligere hvor der er mere ro på, eller at det så vidt muligt er den samme pædagog som tager imod? Jeg ville bede børnehaven komme med på banen med en løsning, og ikke bare den ofte lidt letkøbte “du skal gøre det hurtigt”… men hvordan vil de hjælpe din dreng i fællesskab med dig/jer? 

Held og lykke

Det er bare så hårdt! 

jeg har snakket med ham flere gange og spurgt ind til hvad det er, som gør det så svært. Han siger bare, at han gerne vil have at jeg bliver ikke skal gå, men har forklaret ham at det kan mor altså ikke.  

Jeg har snakket med børnehaven flere gange, men de siger altid det samme, at afleveringen bare skal være hurtig. 

han flygter fra pædagogerne, og vil slet ikke i nærheden af dem, men jeg ved at han er tryg ved dem og derfor er det svært at forstå hvad der lige sker i afleveringen.. 

Anmeld Citér

16. april 2024

StortOgSmåt

Krone94 skriver:

Det er bare så hårdt! 

jeg har snakket med ham flere gange og spurgt ind til hvad det er, som gør det så svært. Han siger bare, at han gerne vil have at jeg bliver ikke skal gå, men har forklaret ham at det kan mor altså ikke.  

Jeg har snakket med børnehaven flere gange, men de siger altid det samme, at afleveringen bare skal være hurtig. 

han flygter fra pædagogerne, og vil slet ikke i nærheden af dem, men jeg ved at han er tryg ved dem og derfor er det svært at forstå hvad der lige sker i afleveringen.. 

Kan der lægges en plan med børnehaven - altså du beder om en samtale og beder dem være med til aktivt at vende bøtten, fortæller dem at deres nuværende råd ikke er nok til at hjælpe din søn. Dernæst skal du måske meddele din søn, hvordan det bliver fremover, så det er så trykt og forudsigeligt som muligt. “Jeg ved godt, at du ønsker at jeg kunne blive. Men jeg skal på arbejde, og jeg henter dig igen kl. X. Vi går sammen over i børnehaven kl. 8, så tager vi tøj af og så vinder du og Jytte farvel til mig når jeg går”… eller noget i den stil … alternativt kan en anden så aflevere i en periode?  

Anmeld Citér

16. april 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Hvor længe har det stået på? Og skal han i skole om lidt eller har han ét år mere i børnehaven? 

Alt efter ovenstående, så tænker jeg ny indkøring. Tag et møde med stuens pædagoger og læg en plan. Søg ferie i 14 dage og lav en indkøring. 

Hvordan er hans dage ellers? Min ældste søn græd også i børnehaven. De sagde det hurtigt stoppede, men det viste sig, at han slet ikke var i trivsel. Ja han stoppede med at græde, men var aldrig rigtig glad. Ét par gange vendte jeg om med bilen og kørte tilbage efter ham fordi mit hjerte slet ikke kunne bære det. Det er en pine! 

Anmeld Citér

16. april 2024

Tullebadulle

Jeg har hørt mange pædagoger beklage sig privat over forældre der bliver hængende når et barn græder. Det gør ikke deres job eller barnets situation letter overhoved. Hurtig aflevering og afsted ind i leg. 

Anmeld Citér

16. april 2024

StortOgSmåt

Tullebadulle skriver:

Jeg har hørt mange pædagoger beklage sig privat over forældre der bliver hængende når et barn græder. Det gør ikke deres job eller barnets situation letter overhoved. Hurtig aflevering og afsted ind i leg. 

Men i det du skriver her, ligger jo dels en antagelse og at det at lette pædagogernes arbejde er en prioritet (og det er vel i den beskrevne situation snarere barnets trivsel, der må i fokus).

Dernæst antages det at barnet let kan afledes ind i en leg - men det er jo langt fra sikkert heller, når der er tale om noget som har været så langvarigt og med så stort et barn. 

Min pointe er: Det er ikke altid at den lidt letkøbte “automat”-reaktion og krav om en hurtig aflevering er den bedste løsning. En refleksion over hvordan barnet støttes og at se nærmere på hvordan afleveringen i fællesskab kan lettes, det må være den pædagogiske opgave der her skal løses.  

Anmeld Citér

16. april 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Har han nogle gode venner i børnehaven, så kunne det måske være han kunne blive afleveret sammen med dem - så der allerede var en at lege med uden at man skulle finde vej ind i andres leg.

Ellers så har mine altid været nogen der havde brug for ro lige i afleveringssituationen og ikke kunne overskue f.eks. at der stod to venner klar og ville lege. De skulle gerne starte dagen med at sidde lige 5 minutter og tegne eller lægge puslespil og ligesom ankommer, og så var der ellers fuld fart på resten af dagen.

Ellers som andre siger måske læse nogle bøger om farvel situationen - der er i alle fald et par billedbøger vi har læst med stor succes, og som har givet inspiration til farvel aktiviteter som .feks. at mor vinker på forskellig måde - barnet bestemmer hvordan mor vinker osv.  Det kan være de kan åbne samtalen for hvordan han ser en god aflevering, eller at i sammen kan lave et ritual - tror det kan hjælpe med helt faste ritualer, så han/i ikke bliver usikre på hvordan situationen skal fortsætte for det lyder til at være skiftet han har svært ved.

Når det er sagt så har der i begge mine børns klasser været børn der har grædt ved aflevering både i 0. og 1. klasse, så nogle børn har det bare svært med at sige farvel. Og det har også været virkeligt hjerteskærende at se på selv som ikke involveret forælder. 

Anmeld Citér

16. april 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Græder han af ren hysteri (jeg vil gerne have at du bliver) eller fordi han reelt er ked af det - der er kæmpe forskel når han er glad efter 5 min så tyder det meget på det første.

Helt enig med pædagogerne hurtig aflevering, ingen grund til at trække aflevering ud når det er det som er svært for ham og han er over det med det samme

Anmeld Citér

16. april 2024

Tullebadulle

StortOgSmåt skriver:

Men i det du skriver her, ligger jo dels en antagelse og at det at lette pædagogernes arbejde er en prioritet (og det er vel i den beskrevne situation snarere barnets trivsel, der må i fokus).

Dernæst antages det at barnet let kan afledes ind i en leg - men det er jo langt fra sikkert heller, når der er tale om noget som har været så langvarigt og med så stort et barn. 

Min pointe er: Det er ikke altid at den lidt letkøbte “automat”-reaktion og krav om en hurtig aflevering er den bedste løsning. En refleksion over hvordan barnet støttes og at se nærmere på hvordan afleveringen i fællesskab kan lettes, det må være den pædagogiske opgave der her skal løses.  

Men det er ikke barnets trivsel der er i fokus, når han holdes i den stemning af at det er synd for ham. Han bliver hurtigt glad, så er det da en fordel at afskeden er hurtig.

Det er efter min mening for barnets bedste og ikke kun for at lette de voksnes arbejde. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.