*.* skriver:
Min søn var meget lige sådan i den alder han var dog ene barn så det gjorde det noget nemmere. (Han var 11 da lillesøster kom)
Men jeg mødte ham med grin.. lærte ham at grine af sig selv og fejl ved at grine af mig selv.
Når jeg tabte noget, glemte noget eller fx tog de forkerte tallerkener frem - så lavede jeg overdrevet grin med mig selv og fjollede til han grinte af det. Med tiden begyndte han selv at kunne grine af sine fejl. Vi talte også meget om at alle begår fejl og det er okay, så må man grine af det og prøve igen. I starten blev han stadig sur og frustreret når han fejlede, men så trøstede jeg og mødte ham hvor han var, og når han var faldet ned lavede vi lidt sjov med det og så grinte vi af det da egentlig var helt åndssvagt den fejl der.
Det har gjort jeg i dag har en ung teenager der ikke tager det så tungt at fejle. Selvfølgelig kan han blive ked af at fejle noget der er vigtigt for ham, men han er oppe på hesten igen i samme åndedrag og klar til at prøve igen.
det hjalp også mig da overskuddet og rummeligheden daler i takt med stigende konflikter og tude ture. Selvom man føler sig lidt fjollet så kan det at man får grint sammen virkelig gøre meget. 
Måske det kunne være en tilgang der kunne passe til jer?
Jeg synes også tilgangen med at fjolle, lave lidt ekstra fejl selv og fjol en masse over det, er den der tit fungerer - få reklameret med en masse “pyt skidt”, “man skal ikke græde over spildt mælk” og “ih, typisk mig, jeg glemmer da også alting.
Pil alvoren ud af det, men ikke uden at lytte selvfølgelig.
Men holde ved, at alt er ok, selvom det først ikke siver ind hos hende, når du viser dig som er eksempel. Men gå først som den, der laver fejl og viser, at det er helt ligemeget og at det gør alle
Jeg siger altid noget ala: “Klap hesten, ingen døde af det - det værste der kan ske er, at man skal gøre det forefra. Og ved du hvad, det sker der faktisk… hmm.. ingenting ved! Pyyyyh ha, dét var da godt, ikke? Politiet kommer ikke engang” og fjoller lidt, fx hvis det med tallerknerne var sket, og hun var endt oppe under loftet.
Eller: “Ved du hvad? Som barn glemte jeg altid at tørre krummer op efter morgenmaden. Øj, min mor kunne synes jeg var helt umulig, når jeg glemte det i en uge i træk, hver morgen! Nogle ting ér bare så svære, at huske på, selv når man faktisk prøver at gøre sig umage”
Så grin af far når han taber noget, fortæl nogle pinlige historier hvor du har taget fejl på arbejde/som barn/som ung: Glemt skoletasken, blevet taget i at lyve for at få ekstra fredagsslik, snød med lektierne eller rendte rundt med lynlåsen åben. Fortæl en sjov historie om mormor, hendes moster, en tv-vært eller de kongelige, som tages ned på hendes niveau.
Selvironi skal ses hos andre og smådrilles ind i en, så man ved, alle synes man er god nok, uanset hvad man gør.
Kræver situationen trøst, så brug eksempler: Fortælle at laver far fejl eller kommer galt afsted, så bliver du heller ikke sur på ham, for du ved det kan ske, at han glemmer at købe mælk, han brænder hul i en ny skjorte, eller at han bliver syg på en ferie. Det kunne ligeså nemt være dig, der gjorde det næste gang. Så man må ikke blive sur på andre eller sig selv, hvis det er med vilje.
Når hun tilgengæld bliver styrende i en aktivitet, så bevar roen, sæt en grænse for, man ikke må være med, hvis man vil bestemme over andre, og fortæl at det vigtigste er, man hygger sig og hvis man er med på den, så er hun bare velkommen - at man vil elske at have hende med, men man ikke vil have ballade, for lige nu er det hyggetid og du læser højt (fx), og du er den der bestemmer hvordan, hvor I sidder og hvilken bog. Så kan hun selv vælge til og fra - og det er også helt ok, hvis hun så ikke vil være med. Så signaler med varme og lethed, at det bare er super, så kan vi lave noget senere/imorgen, du gerne vil.
Fortæl hende fx ofte, at hun er en god ven, at hun er god til at øve sig, at du synes hun er god til at fortælle eventyr, tegner nogle spændende tegninger, er modig når hun klatre, eller er god til at finde på sjove lege (eller hvad nu, du ser som gode/stærke karaktertræk) - anerkendelse for at være iderig, sjov, initativrig og den slags, tænker jeg fremmer et generelt selvværd for hendes person, fremfor at hun er dygtig, smuk, pligtopfyldende, moden eller at gøre sig umage i skolen, hvis det måske fremmer hendes indre præstationsræs.
Det vil helt sikkert tage tid, at forsøge at vende bøtten og tit er ting også en fase - men det gør det jo absolut ikke mindre hårdt
Det er mine umiddelbare tanker om emnet, men om de kunne give mening for dig/Jer ved jeg ikke