Barn med udfordringer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2024

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
BAE skriver:

Men hvis de bedømmer af det er bedst for ham lige nu, for at finde ud af hvad der skal ske, så tænker jeg det er fint at han kun har 2-3 dage om ugen.. som en anden siger, du kan også lære meget af at være ude i felten.. 

Og hvis det er mobning, kan jeg ikke se hvorfor han skal i special tilbud på grund af det, det skal nedkæmpes, i med skolen og forældrene til børnene.(Og børnene)

Ville heller ikke sætte slut punkt på, for du ved ikke hvor længe der tager, det skal være på sin nevøs behov, ikke hvad andre vil. 

Så støt op om det. Lyt til hvorfor de gør det. Hvad de gør for at hjælpe ham. Måske hvad du kan gøre for at hjælpe. 

Som sagt så er jeg ikke ekspert på området. Og kan sagtens være special skole er overkill. Kender dog flere der er på specialskole pga ordblindhed.  Synes blot ikke det er en holdbar løsning at en 13 årig dreng ikke kommer i skole - uden udsigt til at komme det. 
Jeg støtter naturligvis min svigerinde og svoger - deres søn, deres valg. Og forstår godt de er ulykkelige over drengen mistrives. Men de gør ikke noget ellers. De har den holdning, at man sagtens kan klare sig uden skole. Og det kan man sikkert også. Men man får det altså svært som voksen, hvis ikke man kan læse (eksempelvis). 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Seldomseen skriver:

Som sagt så er jeg ikke ekspert på området. Og kan sagtens være special skole er overkill. Kender dog flere der er på specialskole pga ordblindhed.  Synes blot ikke det er en holdbar løsning at en 13 årig dreng ikke kommer i skole - uden udsigt til at komme det. 
Jeg støtter naturligvis min svigerinde og svoger - deres søn, deres valg. Og forstår godt de er ulykkelige over drengen mistrives. Men de gør ikke noget ellers. De har den holdning, at man sagtens kan klare sig uden skole. Og det kan man sikkert også. Men man får det altså svært som voksen, hvis ikke man kan læse (eksempelvis). 

Det er jo nok med udsigt til at han kan komme tilbage i skole. Bedre det her end at bryder sammen og slet ikke vil i skole.

Skolen er jo også indover, de ser ham jo i skolen og så bliver der vel fulgt op på det om noget tid.

Jeg har hørt om andre der har haft børnene hjemme nogle dage, fordi de ikke kunne overskue alle dagene, og som sagt bedre at de er hvor de har det godt og de bliver lyttet til, end tvang til skole.

Drengen kan jo også have noget at sige, efter sommerferien vil han måske være der mere 

Tænker ikke man skal male fanden på væggen, fordi en dreng ikke er fuldtid i skole(kender også nogle børn der kun er der en halv dag) Se og lyt til barnet.��

Anmeld Citér

15. april 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Seldomseen skriver:

Der er mange hjælpemidler i dag til ordblinde.

Og selvom han ikke går i skole, kan han jo godt lære at læse. 

Anmeld Citér

15. april 2024

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Ordblindhed er ikke alene nok til at komme på specialskole. 
At han bliver mobbet skal løses i skolen og med et godt forældresamarbejde i klassen. 
Hvis drengen ikke har nogen diagnoser vil det da være en fejlplacering med specialskole ift. hans selvbillede og spejling, for, ikke alle, men en del af børnene vil være anderledes. 
Hvad med julemærkehjem - de arbejder både med selvtillid, ensomhed og overvægt? 

Anmeld Citér

15. april 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Seldomseen skriver:

Hvis en voksen mistrives - på sin arbejdsplads og i det hele taget - kan det være bydende nødvendigt at trække stikket for en kortere eller længere periode. Det samme kan selvfølgelig gælde børn.
Din nevø skal helst ikke helt derud, hvor han slet ikke kommer i skole. Og at der ikke er sat slutdato på, betyder jo ikke, at det er den varige løsning. Det sidste, han har brug for her og nu, er en konkret slutdato, som kan ånde ham i nakken og stresse ham yderligere. 

Der er ikke noget “skoletog”, som buldrer afsted nu og efterlader ham på perronen uden muligheder for at få lært det væsentligste sidenhen. Måske skal han have et særligt tilrettelagt skoleforløb i udskolingsårene - det nye folkeskoleforlig åbner fx for, at elever kan tilknyttes en virksomhed fx tre dage om ugen og gå i skole de øvrige dage. Der er særlige skoletilbud i nogle kommuner, hvor man fra 8. klasse kan modtage en mere praktisk orienteret undervisning og kun have tre “rigtige” skolefag. Og efter folkeskolealderen kan han tage STU eller FGU. 

6. klasse er for tidligt til, at han kan tilbydes disse muligheder, så alt fokus må være på at få ham helskindet igennem hverdagen uden at ende i total skolevægring. Jeg tvivler på, han får noget som helst ud af undervisningen i skolen alligevel, når han har det så svært. Og hans ordblindhed afhjælpes jo alligevel ikke af, at han deltager i den almindelige undervisning med klassekammeraterne. 

Hans forældres holdning er forståelig - de er vel fuldt ud fokuserede på at få ham til at leve og trives først og fremmest, skåne ham for nederlag og modgang. 

For din egen beroligelses skyld, så tænk på det, som var han en voksen i krise, der fik et nødvendigt “break” i form af en deltidssygemelding - hvor kun tiden kan vise, hvad der er muligt om to måneder eller et halvt år. 

Anmeld Citér

15. april 2024

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
mor:) skriver:

Ordblindhed er ikke alene nok til at komme på specialskole. 
At han bliver mobbet skal løses i skolen og med et godt forældresamarbejde i klassen. 
Hvis drengen ikke har nogen diagnoser vil det da være en fejlplacering med specialskole ift. hans selvbillede og spejling, for, ikke alle, men en del af børnene vil være anderledes. 
Hvad med julemærkehjem - de arbejder både med selvtillid, ensomhed og overvægt? 

Nej, det overraskede også mig, at min venindes datter kom på special skole alene fordi hun er ordblind. Og igen igen - jeg er ikke ekspert og har ikke forstand på specialskoler . Jeg skriver udelukkende for at få input og forstå. Jeg holder meget af min nevø og ønsker det bedste for ham - men han er ikke mit barn. 

Tænker julemærkehjem lyder som super ide.

Anmeld Citér

17. april 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Seldomseen skriver:

Nej, det overraskede også mig, at min venindes datter kom på special skole alene fordi hun er ordblind. Og igen igen - jeg er ikke ekspert og har ikke forstand på specialskoler . Jeg skriver udelukkende for at få input og forstå. Jeg holder meget af min nevø og ønsker det bedste for ham - men han er ikke mit barn. 

Tænker julemærkehjem lyder som super ide.

Jeg skrev et langt indlæg til dig forleden bl.a. om alternativ skolegang i 7.-9. og evt. ungdomsuddannelse - dette var netop tænkt som input og hjælp til forståelse. Jeg håber da ikke, du har opfattet det negativt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.