Barn med udfordringer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.014 visninger
16 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. april 2024

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen

Min nevø er 13 år (6. klasse) og er en følsom dreng. Det har han altid været. Han har også altid været den sødeste og kærligste dreng. Han har dog aldrig haft det helt let. Meget overvægtig og virkelig udfordret i skolen. De fandt ud af for et par år siden, han er ordblind. Og han har derfor fået ekstra hjælp. Han trives stadig ikke i skolen. Min svigerinde fortalte os den anden dag, at de har lavet en aftale med skolen om, at han kommer i skole 2-3 dage om ugen. De andre ugedage er han sammen med sin far, der kører lastbil og derfor har mulighed for at have ham med. 

Mit spørgsmål er om ikke, det er en lidt uholdbar løsning? Der er jo undervisningspligt i Danmark. Jeg ved, der er en del folkeskolelærere herinde. Så er nysgerrig efter at høre jeres erfaringer og viden på området. Jeg synes selvfølgelig ikke, han skal tvinges i skole når, det piner ham sådan. Men undrer mig over, det ikke har været på tale at finde et specialtilbud til ham (ved det er dyrt). 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. april 2024

Tullebadulle

For at få et specialtilbud skal man udredes og henvises. Det er første skridt. 
De kan tage fat i PPR. Det virker ikke som en holdbar løsning. 

Anmeld Citér

13. april 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Det er desværre meget normalt.

Selv hos min dreng som formentlig er autist og går i specialskole, der får børnene også fridage, 'hvis de ikke lige har overskud til at komme i skole" og det burde jo netop være en skole de kunne komme i hverdag. 

Men mange gør det også hvis deres børn har såkaldt skolevægring, og/eller har brug for et specialtilbud, men endnu ikke er blevet visiteret til et

Anmeld Citér

13. april 2024

Seldomseen

Fortvivlet skriver:

Det er desværre meget normalt.

Selv hos min dreng som formentlig er autist og går i specialskole, der får børnene også fridage, 'hvis de ikke lige har overskud til at komme i skole" og det burde jo netop være en skole de kunne komme i hverdag. 

Men mange gør det også hvis deres børn har såkaldt skolevægring, og/eller har brug for et specialtilbud, men endnu ikke er blevet visiteret til et

Det lyder nedslående :-(. 

Min nevø er ikke autist - men han har det godt nok svært i folkeskolen. Og måske specialskole er at skyde over målet og, at han ikke ville kunne blive visiteret til et sådant tilbud. Men synes bare det er ærgerligt, der ikke bliver gjort noget. Og hvad det "noget" er er jeg selvfølgelig ikke kvalificeret til at udtale mig om. 

Anmeld Citér

13. april 2024

Flnad84

Min søn skal starte udredning for adhd om to mdr. Han går i 7. Kl og siden september har han - naturligvis efter aftale med skolen (han går i Alm folkeskole) - været i skolepraktik onsdag og torsdag og har så almindelig skoledag de øvrige tre dage. Han venter bare på at afslutte 9. Klasse så han kan starte på uddannelse til jordbrugsmaskinfører. Han praktikker er hhv hos en landmand og på Ferguson museet - altså ting der virkeligt har hans interesse og giver mening for det han vil arbejde med senere. 

vi har fået tilbudt en plads på en slags specialskole hvor de er i praktik ca halvdelen af tiden, men det vil han ikke. Ikke i 8. I hvert fald. Så 8. Kl kan forhåbentligt fortsætte som nu.

Anmeld Citér

13. april 2024

Liland

Profilbillede for Liland
Seldomseen skriver:

Det lyder nedslående :-(. 

Min nevø er ikke autist - men han har det godt nok svært i folkeskolen. Og måske specialskole er at skyde over målet og, at han ikke ville kunne blive visiteret til et sådant tilbud. Men synes bare det er ærgerligt, der ikke bliver gjort noget. Og hvad det "noget" er er jeg selvfølgelig ikke kvalificeret til at udtale mig om. 

Ikke alle skoler har desværre kapaciteten til at gøre ret meget for et barn "der bare har det svært) 

Der er så mange med diagnoser og udfordringer i klasserne i dag, så der er ikke ressourcer og støtte til de børn der gemmer sig lidt i mængden og ikke gør meget væsen af sig.

Vores dreng er nu 17 år og sent udredt autist, han var hjemme i halvandet år før vi fandt det rette tilbud og den rette støtte til ham.

Han havde og har stadig en ugentlig fridag for at kunne få hverdagen til at hænge sammen.

Læring kan lige så vel foregå i hverdagens arbejde som i skolen. Og fungerer det for dem, så synes jeg egentlig det er fint nok.

Men, har de overvejet at søge om at få ham på julemærkehjem? 

De er hamrende dygtige til at støtte børn der har det svært.

De giver et nyt perspektiv på de daglige udfordringer og giver et spark selvtillid.

Anmeld Citér

13. april 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Seldomseen skriver:

Min nevø er 13 år (6. klasse) og er en følsom dreng. Det har han altid været. Han har også altid været den sødeste og kærligste dreng. Han har dog aldrig haft det helt let. Meget overvægtig og virkelig udfordret i skolen. De fandt ud af for et par år siden, han er ordblind. Og han har derfor fået ekstra hjælp. Han trives stadig ikke i skolen. Min svigerinde fortalte os den anden dag, at de har lavet en aftale med skolen om, at han kommer i skole 2-3 dage om ugen. De andre ugedage er han sammen med sin far, der kører lastbil og derfor har mulighed for at have ham med. 

Mit spørgsmål er om ikke, det er en lidt uholdbar løsning? Der er jo undervisningspligt i Danmark. Jeg ved, der er en del folkeskolelærere herinde. Så er nysgerrig efter at høre jeres erfaringer og viden på området. Jeg synes selvfølgelig ikke, han skal tvinges i skole når, det piner ham sådan. Men undrer mig over, det ikke har været på tale at finde et specialtilbud til ham (ved det er dyrt). 

Men er det resten af hans skoletid at det skal være sådan, eller er det en periode? Han kan jo godt lave skolearbejde selv om han kører rundt med faren.

Du siger han er ordblind, men han også er udfordret.. hvad er det for udfordringer, du mener der gør at speciel tilbud er bedre? 

Anmeld Citér

13. april 2024

Mom

Profilbillede for Mom
Seldomseen skriver:

Det svarer jo dybest set til en deltidssygemelding, som vi kender det fra arbejdsmarkedet. I skolen kaldes det vist reduceret skema, og det kan sagtens være den mest holdbare og bedste løsning i en periode. På sigt skal der selvfølgelig findes en anden løsning, men her og nu kan det uden tvivl være det bedste for drengen.

Anmeld Citér

13. april 2024

Seldomseen

BAE skriver:

Men er det resten af hans skoletid at det skal være sådan, eller er det en periode? Han kan jo godt lave skolearbejde selv om han kører rundt med faren.

Du siger han er ordblind, men han også er udfordret.. hvad er det for udfordringer, du mener der gør at speciel tilbud er bedre? 

Jeg gør mig ikke klog på om special tilbud er bedre. Det var blot en tanke. Undskylder gerne min manglende indsigt.
Han har udfordringer i forhold til mobning etc. 
Han kommer ikke til at lave skolearbejde

de dage han ikke er i skole. Og ja aftalen har ikke et slut punkt. 

Anmeld Citér

13. april 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Seldomseen skriver:

Jeg gør mig ikke klog på om special tilbud er bedre. Det var blot en tanke. Undskylder gerne min manglende indsigt.
Han har udfordringer i forhold til mobning etc. 
Han kommer ikke til at lave skolearbejde

de dage han ikke er i skole. Og ja aftalen har ikke et slut punkt. 

Men hvis de bedømmer af det er bedst for ham lige nu, for at finde ud af hvad der skal ske, så tænker jeg det er fint at han kun har 2-3 dage om ugen.. som en anden siger, du kan også lære meget af at være ude i felten.. 

Og hvis det er mobning, kan jeg ikke se hvorfor han skal i special tilbud på grund af det, det skal nedkæmpes, i med skolen og forældrene til børnene.(Og børnene)

Ville heller ikke sætte slut punkt på, for du ved ikke hvor længe der tager, det skal være på sin nevøs behov, ikke hvad andre vil. 

Så støt op om det. Lyt til hvorfor de gør det. Hvad de gør for at hjælpe ham. Måske hvad du kan gøre for at hjælpe. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.