Omsorgsgiver skriver:
Vi snakker lidt herhjemme om at vi gerne vil have en hund når vi er flyttet. Vi er alle herhjemme faldet for en Berner Sennen
Den passer godt til vores rolige sind og familieliv.
Vi er mor, far og 2 børn på 12 og 9 år.
Vi elsker at gå ture i skoven og bare være sammen.
Vi har begge jobs, og jeg arbejder weekender og helligdage, så jeg er hjemme i hverdage også.
Vi er en stille og rolig familie som egentlig passer os selv.
Jeg elsker at løbe i skoven og tænker at det vil være oplagt at tage hunden med.
Jeg er opvokset med hund hvorimod min kæreste aldrig har haft hund.
Så er mit spørgsmål til jer om hvor meget I giver ca. hver måned for at have hund?? Og det er med foder, dyrlæge, forsikring osv??
Hvad er godt at vide? Hvad er det gode og hvad er det mindre gode ved at have hund??
Vi kan f.eks godt lide at se steder og seværdigheder men ikke alle steder må man have hunden med ind. Hvad så? Så skal den ene af os stå udenfor med hunden hvor resten af familien er inde det pågældende sted. Det er lidt en bekymring fra min side af.
Hvad med bil?? Hvilken bil er godt at have, så der er plads til den??
Det billigste ved at anskaffe sig hund er købsprisen
Mit råd er at sætte sig godt ind i racen, besøge opdrættere og derved finde den opdrætter, I gerne vil købe hund fra.
Stamtavle kan for nogle virke som et ligegyldigt papir, men se det som ingredienslisten til jeres kommende hund. Tjek op på linjerne bag:
- Hvordan er sundheden?
- Hvordan er sindet?
- Er der generelle racetypiske sygdommme, som forældrene skal være tjekket for?
Om bernersennen er racen for jer, skal jeg ikke kunne sige. Kender ikke racen selv, men vær opmærksom på, at der desværre ses en del kræft tilfælde i racen, som gør, at de ikke bliver så gamle.
Vi har selv hund, som nu er en ældre herre (corgi) på 12 år. Han har sygeforsikring til ca 2.000 kr pr år. Foder købes sammen med en masse andre, så prisen holdes nede. Vi bruger dog for omkring 5-700 kr i foder om måneden.
Årligt dyrlægetjek med vacciner samt recept på flåtmiddel løber op i 1.200 kr.
Snacks, godbidder, hundeposer og andet ca 100 om måneden.
Udstyr og legetøj køber vi ikke. Han har kvalitets line, flexline og halsbånd, som holder.
Træning går vi ikke til mere, men prisen på holdtræning ligger på omkring 9-1200 kr, alt efter valg af medlemskab, klub og hold.
Husk at afsætte tid til alenehjemme træning. Vi havde 2 ugers ferie, da vi hentede vores hund og en nabo på stand-by til luftning, så alenehjemme tiden ikke var alt for lang.
Pøj pøj med projektet. Livet med hund er skønt, rodet, beskidt, dejligt, kaotisk. Vær indstillet på, at det bliver “hårdt” arbejde. En velopdragen, trænet og velafbalanceret hund, kræver mange timers arbejde - både nu og frem i tiden