At få hund

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.969 visninger
24 svar
34 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. april 2024

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Vi snakker lidt herhjemme om at vi gerne vil have en hund når vi er flyttet. Vi er alle herhjemme faldet for en Berner Sennen Den passer godt til vores rolige sind og familieliv. 
Vi er mor, far og 2 børn på 12 og 9 år. 
Vi elsker at gå ture i skoven og bare være sammen.
Vi har begge jobs, og jeg arbejder weekender og helligdage, så jeg er hjemme i hverdage også. 
Vi er en stille og rolig familie som egentlig passer os selv. 
Jeg elsker at løbe i skoven og tænker at det vil være oplagt at tage hunden med.

Jeg er opvokset med hund hvorimod min kæreste aldrig har haft hund. 

Så er mit spørgsmål til jer om hvor meget I giver ca. hver måned for at have hund?? Og det er med foder, dyrlæge, forsikring osv?? 

Hvad er godt at vide? Hvad er det gode og hvad er det mindre gode ved at have hund?? 
Vi kan f.eks godt lide at se steder og seværdigheder men ikke alle steder må man have hunden med ind. Hvad så? Så skal den ene af os stå udenfor med hunden hvor resten af familien er inde det pågældende sted. Det er lidt en bekymring fra min side af. 
Hvad med bil?? Hvilken bil er godt at have, så der er plads til den?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg har haft hund som barn, jeg elsker hunde, men bor midt i byen og har for aktivt og udadvendt en hverdag til at jeg vil byde en hund at skulle følge med/vente/ikke kunne komme nemt ud. Det vigtigste at overveje er nok netop det enorme arbejde der følger, og begrænsningerne. Især i starten. Søvn, opdragelse, træning, transport, aktiviteter … en hund kan jo vende det hele på hovedet - og det er ikke sikkert at hele familien vil finde det helt så idyllisk altid.

En anden ting jeg først som voksen selv har tænkt på: At ens oververden langt fra altid er ligeså begejstrede for ens hund, som man selv er, så man kan ikke forvente at de synes at det er fedt at man har den med, eller at møde den i en park eller andetsteds. Det tror jeg at mange ofte overser, fordi man selv er helt forgabte i kræet - men for andre er det bare et dyr, måske endda et dyr de helst er fri for. 

Held og lykke med beslutningen

Anmeld Citér

2. april 2024

Tullebadulle

Jeg kender ikke så meget til den race. Vi har en bommuldshund. 
Det er rigtig rart at den ikke fælder - som i seriøst rart! Golden fælder fuldstændigt vanvittigt. 
Vores hund ofte velkommen hos venner og familie. Der gør det altså en forskel om den vejer 60 kg eller 5kg. 
Man kan have den med på ture.. men det er klart at de er ikke velkomne på museum. De dage hvor vi ser ting tager vi den ikke med. 

ifht økonomi.. en stor hund koster mere at fodre. 
En hund med stamtavle er væsentlig dyrere. 
Husk en god hundeforsikring.

Store hunde bliver 9-10 år. En bommuldshund bliver 16 ca. 

Anmeld Citér

2. april 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Omsorgsgiver skriver:

Vi snakker lidt herhjemme om at vi gerne vil have en hund når vi er flyttet. Vi er alle herhjemme faldet for en Berner Sennen Den passer godt til vores rolige sind og familieliv. 
Vi har begge jobs, og jeg arbejder weekender og helligdage, så jeg er hjemme i hverdage også. 
Jeg elsker at løbe i skoven og tænker at det vil være oplagt at tage hunden med.

Så er mit spørgsmål til jer om hvor meget I giver ca. hver måned for at have hund?? Og det er med foder, dyrlæge, forsikring osv?? 

Hvad er godt at vide? Hvad er det gode og hvad er det mindre gode ved at have hund?? 
Vi kan f.eks godt lide at se steder og seværdigheder men ikke alle steder må man have hunden med ind. Hvad så? Så skal den ene af os stå udenfor med hunden hvor resten af familien er inde det pågældende sted. Det er lidt en bekymring fra min side af. 

Er en smule i tvivl om, hvad du mener, når du siger, at den ene skal stå udenfor med hunden.. Altså I har vel ikke planer om at tage den med OVERALT? Når du skriver steder og seværdigheder, mener du så museum, biblioteker, historiske bygninger osv.? Eller mener du camping eller andre lande? 

Og så husk, at en Berner Sennen godt kan have et aggressivt temperament, hvis man ikke sætter sig ind i at opdrage den efter præcis den race.. Har desværre hørt om mange Berner Sennen, der har bidt ud efter både mennesker og dyr.. 

Og som en anden skriver, så er det bestemt ikke alle mennesker, der gider have besøg af andres hunde.. Jeg er selv vokset op med hund hele mit liv, elsker mine forældres hund, men nøj hvor hader jeg, når de tager hende med.. Og det samme med min søsters lille bomuldshvalp.. Det er bare træls, når man bor i et lille hus, og så skal man vælte over den ene eller anden hund.. Eller passe på med at åbne hoveddøren.. Indhegne haven osv..

Anmeld Citér

2. april 2024

Tullebadulle

Det er super hyggeligt at have hund og dejligt for børn. 
Godt råd:undersøg racen til bunds. Nogen hunde fx gravhunde knytter sig til den der giver mad og er ikke så familieagtige.

Med store hunde følger et større behov for opdragelse… der er flere kilo bag, så man skal kunne styre dem. Jeg er engang blevet torpederet af en begejstret Berner Senne unghund i en hundepark i min ene hofte. Jeg fik næsten benene slået væk under mig. 

En bommuldshund er allergivenlige men skal redes hver dag - så hver race sine udfordringer/ ting. 

Anmeld Citér

2. april 2024

Nordsjælland1981

Profilbillede for Nordsjælland1981
Omsorgsgiver skriver:

Det billigste ved at anskaffe sig hund er købsprisen  

Mit råd er at sætte sig godt ind i racen, besøge opdrættere og derved finde den opdrætter, I gerne vil købe hund fra.

Stamtavle kan for nogle virke som et ligegyldigt papir, men se det som ingredienslisten til jeres kommende hund. Tjek op på linjerne bag:

• Hvordan er sundheden?
  • Hvordan er sindet?
  • Er der generelle racetypiske sygdommme, som forældrene skal være tjekket for?

Om bernersennen er racen for jer, skal jeg ikke kunne sige. Kender ikke racen selv, men vær opmærksom på, at der desværre ses en del kræft tilfælde i racen, som gør, at de ikke bliver så gamle.

Vi har selv hund, som nu er en ældre herre (corgi) på 12 år. Han har sygeforsikring til ca 2.000 kr pr år. Foder købes sammen med en masse andre, så prisen holdes nede. Vi bruger dog for omkring 5-700 kr i foder om måneden.

Årligt dyrlægetjek med vacciner samt recept på flåtmiddel løber op i 1.200 kr.

Snacks, godbidder, hundeposer og andet ca 100 om måneden. 

Udstyr og legetøj køber vi ikke. Han har kvalitets line, flexline og halsbånd, som holder.

Træning går vi ikke til mere, men prisen på holdtræning ligger på omkring 9-1200 kr, alt efter valg af medlemskab, klub og hold.

Husk at afsætte tid til alenehjemme træning. Vi havde 2 ugers ferie, da vi hentede vores hund og en nabo på stand-by til luftning, så alenehjemme tiden ikke var alt for lang.

Pøj pøj med projektet. Livet med hund er skønt, rodet, beskidt, dejligt, kaotisk. Vær indstillet på, at det bliver “hårdt” arbejde. En velopdragen, trænet og velafbalanceret hund, kræver mange timers arbejde - både nu og frem i tiden

Anmeld Citér

3. april 2024

Tin

Profilbillede for Tin
Omsorgsgiver skriver:

Berner sennen er en skøn hund!! Min mor har haft 2 stk...men....de fælder afsindig meget, slæber meget skidt med ind i pelsen. De elsker at grave store og dybe huller. Og du får ikke løbet meget hvis du tager den med dig , for de løber absolut ikke, de går allerhøjst.

Så sæt dig godt ind i racen, for den kræver ufattelig meget pelspleje og ikke mindst en god fast men kærlig opdragelse.

Kan du lide denne hund og får skabt et godt og tæt bnd til den, så er det en super god og beskyttende familie hund, men slår det fejl, så står du med dit største mararidt. 

Pøj pøj med det.

Anmeld Citér

3. april 2024

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Unicorn1 skriver:

Er en smule i tvivl om, hvad du mener, når du siger, at den ene skal stå udenfor med hunden.. Altså I har vel ikke planer om at tage den med OVERALT? Når du skriver steder og seværdigheder, mener du så museum, biblioteker, historiske bygninger osv.? Eller mener du camping eller andre lande? 

Og så husk, at en Berner Sennen godt kan have et aggressivt temperament, hvis man ikke sætter sig ind i at opdrage den efter præcis den race.. Har desværre hørt om mange Berner Sennen, der har bidt ud efter både mennesker og dyr.. 

Og som en anden skriver, så er det bestemt ikke alle mennesker, der gider have besøg af andres hunde.. Jeg er selv vokset op med hund hele mit liv, elsker mine forældres hund, men nøj hvor hader jeg, når de tager hende med.. Og det samme med min søsters lille bomuldshvalp.. Det er bare træls, når man bor i et lille hus, og så skal man vælte over den ene eller anden hund.. Eller passe på med at åbne hoveddøren.. Indhegne haven osv..

Altså den bliver en del af familien, så jo, stort set over alt vil vi gerne have den med Selvfølgelig når vi bare skal i svømmehal så kan den jo godt være hjemme.

Anmeld Citér

3. april 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Omsorgsgiver skriver:

Altså den bliver en del af familien, så jo, stort set over alt vil vi gerne have den med Selvfølgelig når vi bare skal i svømmehal så kan den jo godt være hjemme.

Tænker at I i hvert fald lige skal spørge folk, om jeres hund er velkommen, før I bare tager den med.. 

Og ja hvis I vil have den med, hver gang I skal ud at handle, på museum eller andet, så må I jo acceptere, at den ene person skal stå udenfor og holde hunden og derved gå glip af samværet med familien.. 

Men en hund vil nu hellere foretrække/have bedre af at være hjemme frem for at sidde stille i en time ude foran et museum, udsættes for høj musik og en masse råbende folk til koncert (hvor der også kan være glasskår), eller sidde i bagende sol i flere timer til en festival 

Anmeld Citér

3. april 2024

Tullebadulle

At have en stor race giver dårligst mulighed for at have hund med hos andre. En lille hund kan du flyve med og nemmere have i en bil. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.